Venter nr 4, rutiner?:)

*treSmå*enTil*

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
De 3 eldste spiser kveldsmat kl 18:30 hver kveld, steller seg kl 19 og legger seg kl 19:30 :)

Når babyen kommer har jeg lyst å innføre samme stellerutiner samtidig som de :) vet at det er vel optimistisk å få samme spiserutiner :p

Men må jo kunne funke å stelle han for kvelden kl 19:)

Noen med tips?:)

Som nyfødt skal de spise og sove når de har behov for det, ikke etter klokka.

Mine begynte å få sånn nogen lunde lik leggetid rundt 2-3 mnd alder, men den var selvfølgelig bare veiledende.

Jeg ville innført leggerutiner av minste etter at de andre var i seng, da får du og baby ro. Du kan jo stelle babyen for kvelden samtidig med de andre kl 19, når de andre er lagt kan du amme og legge minste. Når babyen skal ha fast føde kan du gi det sammen med de andre 18:30, så stelle alle, legge de eldste og amme og legge yngste til slutt.

Som nyfødt skal de spise og sove når de har behov for det, ikke etter klokka.

Mine begynte å få sånn nogen lunde lik leggetid rundt 2-3 mnd alder, men den var selvfølgelig bare veiledende.

Jeg ville innført leggerutiner av minste etter at de andre var i seng, da får du og baby ro. Du kan jo stelle babyen for kvelden samtidig med de andre kl 19, når de andre er lagt kan du amme og legge minste. Når babyen skal ha fast føde kan du gi det sammen med de andre 18:30, så stelle alle, legge de eldste og amme og legge yngste til slutt.

Er kun snakk om stellerutiner de første mnd :) kvelden er min og babyen sin rolige kosestund uten å bli forstyrret av eldre søsken:)

Men har lyst å innføre stellerutiner samtidig som de 3 andre helt fra starten av :)

Nå har jeg bare en, så jeg vet ikke altså.

Men jeg syntes det hørtes fryktelig hektisk og kaotisk ut å stelle 4 barn på en gang?! :eek: :p

Hvor gamle er de dere har fra før?
Syns neste det høres litt rart ut at alle legger seg samtidig :rolleyes:

Her har vi det slik:
Yngste, 3 mnd: Kveldsstell begynner kl 18:30, sover kl 19:00
Mellomste, 3,5 år: Kveldsmat begynner kl 18:30, kveldsstell begynner senest kl 19:00, i seng ferdig lest og sunget for senest kl 19:30
Eldste, 8 år: Kveldsmat begynner kl 19:00, kveldsstell begynner senest kl 19:30, i seng ferdig lest og sunget for senest kl 20:00

I helgen får de eldste en 1/2 time ekstra

De 3 eldste spiser kveldsmat kl 18:30 hver kveld, steller seg kl 19 og legger seg kl 19:30 :)

Når babyen kommer har jeg lyst å innføre samme stellerutiner samtidig som de :) vet at det er vel optimistisk å få samme spiserutiner :p

Har ingen egen erfaring, men har hørt fra andre at rutiner er alfa omega. Så å begynne når de er små er ikke helt meningsløst :-) soving og mat skjer jo på deres premisser selvfølgelig, men man kan allikevel ha en liten kveldsrutine for å forberede dem på overgangen fra dag til kveld/natt... Kjenner iallfall flere som har hatt god erfaring med det :-)

Hvor gamle er de dere har fra før?
Syns neste det høres litt rart ut at alle legger seg samtidig :rolleyes:

Her har vi det slik:
Yngste, 3 mnd: Kveldsstell begynner kl 18:30, sover kl 19:00
Mellomste, 3,5 år: Kveldsmat begynner kl 18:30, kveldsstell begynner senest kl 19:00, i seng ferdig lest og sunget for senest kl 19:30
Eldste, 8 år: Kveldsmat begynner kl 19:00, kveldsstell begynner senest kl 19:30, i seng ferdig lest og sunget for senest kl 20:00

I helgen får de eldste en 1/2 time ekstra

8,6 og 3 år :) de legger seg samtidig for de må opp kl 06:30 hver dag, bortsett fra helgene. Og han på 8 og hun på 6 år trenger den søvnen ;) de leser til ca kl 20 og slukner like etterpå :)

Jeg hadde forsøkt det! Er kjempe for rutiner i tidlig alder.

Er kun snakk om stellerutiner de første mnd :) kvelden er min og babyen sin rolige kosestund uten å bli forstyrret av eldre søsken:)

Men har lyst å innføre stellerutiner samtidig som de 3 andre helt fra starten av :)
Tja...hva om baby sover en dupp da? Eller vil ha mat akkurat da? Hadde ikke vekket baby fordi den skal ha kveldsbad og pysj akkurat da. Å begynne med leggerutine med bad og pysj og sånn er fint fra starten av som en markering av overgang fra dag til natt, men ville nok ikke tenkt så mye på tidspunkt helt i starten.

Tja...hva om baby sover en dupp da? Eller vil ha mat akkurat da? Hadde ikke vekket baby fordi den skal ha kveldsbad og pysj akkurat da. Å begynne med leggerutine med bad og pysj og sånn er fint fra starten av som en markering av overgang fra dag til natt, men ville nok ikke tenkt så mye på tidspunkt helt i starten.

Klart blir nok ikke hver dag til samme tidspunktet :)

Vi har bare to barn, men når lillebror kom hjem, tok vi kveldsstellet samtidig som storebror- mest fordi storebror ønsket det. Minstemann la seg kl 19 fra han var et par uker gammel, selvsagt mat hver tredje time fra kl 19, men funket veldig fint. Vi legger de likt fremdeles (3 og 7 år), begge to trenger 12 timer søvn enda...

Du gjør det du føler er rett for dere.

Hadde nok bare sett ann når babyen kommer :)

Minne to eldste på 8 og 5,5 år spiser kveldsmat ca kl 19, og steller seg og får på pysj til de er i seng 19.30-20. Lyset skal av ca 20.15. Mini på bare to uker får på pysj og stelles samtidig, men legges samtidig med oss. Må få samkjørt kveldsmat for alle tre når mini blir større.

Jeg har også samkjørt mine å syns det er best;)
Klart du kan prøve å jobbe rundt det til det går;) de styrer jo sitt eget løp mye i begynnelsen men jeg ble overraska med sistemann hvor fort han kom inn i de andre sine rutiner!

Jeg var veldig bevisst hvordan jeg ønsket å ha det. Så jobbet jeg mot det så godt det lot seg gjøre. De forandrer jo sovetider/ mat hele tiden det første året. Men akuratt stell, mat å legging hadde vi på plass fra 6 ukers alder.
De har sovet i stua med oss i en liten kybbe men hadde da fått kveldsrutinen.så gikk det automatisk at de sov resten av kveld/ natt å ble flyttet på eget rom ca 8 uker.

Lykke til;)

Takk for innspill alle sammen:) får prøve meg frem når lillemann er født :)

Er ikke stress å innføre mat/soverutiner men vil gjerne innføre kveldsrutiner tidligst mulig så han skjønner forskjell på dag og natt :)

Back
Topp