Ventedagboka - ventetida er over

Siden jeg først er innom dagboka i dag, så kan jeg jo like godt skrive litt.

Lille runder 10 uker i går. Han er så god og rolig som dagen er lang og er en fryd å tilbringe dagene med. I går var vi på kafé alene for første gang og koste oss verre. Vi fikk skravla litt sammen også spiste vi litt begge to. Det var så fint!

Dagene går til amming, skravling, trilleturer og ærender. Lille liker spesielt godt å slarve med leken over stellebordet, den får vite alle hans innerste hemmeligheter. :p Apen som henger i babygymen er nesten like populær, men jeg tror han svarer tilbake for det hender lille blir ganske irritert under der.

Jeg har vært litt fortvilet angående ammingen og følt at jeg ikke har fått det til, til tross for at lille legger godt på seg og ser ut til å trives. Jeg har bestilt time hos ammeveileder som er svindyr. De siste dagene har jeg likevel funnet en ro i ammingen så jeg lurer på om jeg skal avbestille timen. Den koseligste stunden er i sengen om morgenen når jeg tar lille i sengen min og ammer liggende. Er jeg litt heldig får vi et par timer ekstra på øyet og kan skravle litt når vi våkner. Det er så koselig!

Jeg har brukt litt tid på å finne mammafølelsen, men nå kommer den! Lille er virkelig den fineste ungen i verden, og vi er verdens heldigste som fikk nettopp han. Han er rolig og blid, finner roen både hos mannen og meg. Han kan ligge for seg selv over relativt lang tid og kose seg, enten i babygymen eller med smokken og en klut. Trilletur er toppen. Han sovner om kvelden og sover gjennom natta, avbrutt av et par ammerunder.

Jeg skulle gjerne hatt ham sånn her for alltid, men jeg gleder meg til han blir større også. Jeg er så spent på hvordan han blir som menneske!

Mannen og jeg har sagt tidligere at vi ikke skal vente på å prøve på søsken. Det gjelder forsåvidt fremdeles, men akkurat nå koser jeg meg så mye med lille at jeg ikke tror det er plass til fler helt enda. Søsken skal prøves på, men kanskje mot sommeren? Vi får se!
Herlig tid og herlig oppdatering:Heartred
 
3-måneders kontroll

Tenk at lille er 3 måneder gammel allerede! Han er så god og tålmodig at jeg klyper meg i armen hver dag. Tenk at vi har fått en så fin unge!

I dag var vi på 3-månederskontroll på helsestasjonen, og for første gang har vi fått full lengde på ham. Han er 59 cm lang og veier 6800 gram. Han har lagt på seg over 3 kg siden fødsel, det er ikke verst! Vaksinene gikk kjempefint. Rota-vaksinen slukte han rått. Stikkene syns han nok var ubehagelige og gråt litt etterpå, men han roet seg raskt ned med nærhet og byssing.

På veien hjem prøvde vi vår første langtur med bæretøy. Fra helsestasjonen og hjem er det ca 40 minutter å gå. Det gikk også kjempefint, han kikket rundt seg de første 20 minuttene og sov de 20 siste. Litt tungt for mamman med både vogn og bæretøy, men greit å helgardere i dag. Nå er jo våren her, og jeg håper det blir flere turer med bæretøy, det var veldig fint!

Og neste uke skal tungebåndet klippes. Gruer meg til det! Etter litt fram og tilbake fant vi ut at han har et stramt bakre tungebånd. Vi vet ikke om det hjelper å klippe det, men jeg vil ikke sjanse på det og eventuelt måtte klippe om noen år. Inngrepet er ganske mye mindre omfattende når han er så liten som nå. Jeg har sørget for god og kyndig oppfølging i for- og etterkant.

Og ellers bare koser jeg meg med den blide gutten min. Selv på nattestid, når han våkner for mat, er han blid. En tydelig bedagelig type som observerer verden rundt seg og har tålmodighet som bare det. Spennende å se om det vi ser nå fortsetter etterhvert som han vokser til!
 
Så koselig at du har en så god gutt. :)
Hvilket merke bruker du til bæretøy? Jeg vurderer å kjøpe noe annet enn bare sjalet jeg har.

Lykke til med klipping av tungebånd. Håper det blir å gå bra :)
 
Så koselig at du har en så god gutt. :)
Hvilket merke bruker du til bæretøy? Jeg vurderer å kjøpe noe annet enn bare sjalet jeg har.

Lykke til med klipping av tungebånd. Håper det blir å gå bra :)
Nå har jeg en Angelpack. Det fungerer ganske bra. Har et elastisk sjal også, og det er greit til hjemmebruk. Nå begynner han vel å bli litt stor til det også.
 
Nå har jeg en Angelpack. Det fungerer ganske bra. Har et elastisk sjal også, og det er greit til hjemmebruk. Nå begynner han vel å bli litt stor til det også.
Aha ok takk. :) Føler du at det er tryggere med sele enn med sjal?
 
Aha ok takk. :) Føler du at det er tryggere med sele enn med sjal?
Nei, ikke nødvendigvis tryggere. Selen er greiere å ta av og på, og den kjennes stødigere når jeg skal gå langt. Elastisk er jo veldig mykt og godt og helt perfekt når de er nyfødt. Men det er litt med «knøl» å komme opp i. :)
 
Nei, ikke nødvendigvis tryggere. Selen er greiere å ta av og på, og den kjennes stødigere når jeg skal gå langt. Elastisk er jo veldig mykt og godt og helt perfekt når de er nyfødt. Men det er litt med «knøl» å komme opp i. :)
Ja tenker hele prosessen å knyte hele sjalet rundt seg på korrekt måte og få babyen oppi må være en liten utfordring så jeg tenker at jeg kommer sikkert til å investere i sele etterhvert
 
Ja tenker hele prosessen å knyte hele sjalet rundt seg på korrekt måte og få babyen oppi må være en liten utfordring så jeg tenker at jeg kommer sikkert til å investere i sele etterhvert
Det går greit altså, etter noen runder på YouTube sitter knyteteknikken ganske greit. Sitter med sjalet ferdig knytt as we speak, lille er utilpass etter vaksinene og jeg sitter parat hvis pappaen ikke klarer å roe ned. :p
 
Det går greit altså, etter noen runder på YouTube sitter knyteteknikken ganske greit. Sitter med sjalet ferdig knytt as we speak, lille er utilpass etter vaksinene og jeg sitter parat hvis pappaen ikke klarer å roe ned. :p
Awww. Stakkars. Håper han kommer seg etter vaksinene snart ❤
 
Ett år siden disse små strekene skulle vise seg å endre livene våre totalt. ❤️

5087983F-B5FF-451A-8810-2FE37750E98F.jpeg


Lille har blitt 15 uker gammel og er fremdeles like god som dagen er lang. Han sover godt om natta, og er stort sett blid om dagen. Nå er det kjedelig å ligge stille på mamma og pappa, han skal helst sitte opp og rett i ryggen og følge med på det som skjer. Han kan skravle lenge. Nå venter vi på latteren. I dag hadde han ei lita kule, men det har vært med den ene så langt. Gleder meg til mer!

For en uke siden gjennomførte vi tungebåndsklipp. Jeg var veldig i tvil om vi skulle gjennomføre, men nå er det gjort og vi må bare kjøre på. Selve klippet gikk veldig kjapt og enkelt, lille gråt litt og gulpet en del. Men han roet seg raskt og var kjapt i godt humør igjen.

Vi har valgt å ha oppfølging på Bambus Familieklinikk og det er jeg veldig glad for! Jeg kan sende sms når jeg vil om jeg har spørsmål, og vi får oppfølging av både ammeveileder og familieveileder. Vi har fått demonstrasjon av tøyeøvelsene, og det var godt. Det er ikke noe særlig å gjøre tøyeøvelsene, men de må gjøres for at klippet ikke skal være forgjeves. Nå har vi kommet oss gjennom en uke allerede! Dessverre må vi utsette den første oppfølgingstimen pga karantene, men da er det godt å ha sms-kontakt!
 
4-månederskontroll i går. Lille bolla veier 7,2 kg og er 60,5 cm lang. Han har deilige bollekinn og masse babyvalker. ❤️

Mor er på tøybleiekjøret og deltar i budrunder på Facebook over en lav sko. Men det er morsomt, og SÅ mye gøyere å kle på lille en bleie med pokemon- eller Star Wars-mønster enn en kjedelig, hvit papirbleie, og jeg kan gjøre det igjen og igjen!
 
Pluggen vår har blitt 7,8 kg tung og 63,2 cm lang. ❤️

I forrige uke rullet han fra rygg til mage for første gang, og nå er det det det går i! Han trives heldigvis godt på magen, selv om det er litt slitsomt noen ganger. Det er morsomt og samtidig litt vemodig at han blir stadig mer selvstendig.

Sterk i ryggen er han også, så snart kan vi nok bytte ut babysetet på tripp trappen. Må få tak i ryggstøtte og bøyle, det mangler vi. Vi har enda ikke introdusert noen for for mat, heller ikke i form av smaksprøver, men det gleder jeg meg til! Vi prøver å inkludere ham i middagsseansen når vi spiser før han legger seg, slik at det skal bli en naturlig greie for oss alle. Nå ser jeg fram til at vi etterhvert kan spise samme mat også.
 
Så fine oppdateringer :)

Hvordan har du fått han glad i å ligge på magen? Hva har du på han når han er i selen? Klarer han å se noe i den? Synes min ergobaby ikke gir mulighet for at han kan se.. Pluss veldig vanskelig med bekledning (har en ulldress, men den blåser jo alt gjennom)
 
Så fine oppdateringer :)

Hvordan har du fått han glad i å ligge på magen? Hva har du på han når han er i selen? Klarer han å se noe i den? Synes min ergobaby ikke gir mulighet for at han kan se.. Pluss veldig vanskelig med bekledning (har en ulldress, men den blåser jo alt gjennom)
Han ble mer glad i det etter at vi klipte tungebåndet. Da ble det lettere for ham å løfte hodet skikkelig. I tillegg hadde vi korte økter på stellebordet ved skift, der var det også lettere for oss å få øyekontakt med ham (eller vi benyttet anledningen til å for eksempel fjerne lo mellom tærne hans mens han beundret seg selv i speilet :rolleyes: ).

Han ser litt ut på sidene av selen. I sta var jeg en tur innom et lokalt senter, og da ble han veldig opptatt av hva hun som sto i kassa holdt på med. Jeg stilte meg bare litt sidelengs så han kunne følge med. Når vi gikk mellom butikkene skiftet han på å se mot høyre og venstre ut av selen. Har brukt den lite ute fram til nå, et par-tre ganger bare. Innendørs har jeg bare brukt det han har hatt på seg (i dag var det bomullsbody, bomullsbukse og ullsokker). De få gangene jeg har brukt den ute har vært ved lite vind. Da har jeg hatt på ham ulldress utenpå og ulltøy innerst, samt ullsokker, ullsko, lue og votter. Nå begynner det å bli så varmt at jeg nok ikke ville hatt på så mye ull. Tok ham i selen bort til postkassen her en dag, da var det deilig varmt vær og sol. Bare puttet ham i med det han hadde på og satte en solhatt på hodet. :)
 
Han ble mer glad i det etter at vi klipte tungebåndet. Da ble det lettere for ham å løfte hodet skikkelig. I tillegg hadde vi korte økter på stellebordet ved skift, der var det også lettere for oss å få øyekontakt med ham (eller vi benyttet anledningen til å for eksempel fjerne lo mellom tærne hans mens han beundret seg selv i speilet :rolleyes: ).

Han ser litt ut på sidene av selen. I sta var jeg en tur innom et lokalt senter, og da ble han veldig opptatt av hva hun som sto i kassa holdt på med. Jeg stilte meg bare litt sidelengs så han kunne følge med. Når vi gikk mellom butikkene skiftet han på å se mot høyre og venstre ut av selen. Har brukt den lite ute fram til nå, et par-tre ganger bare. Innendørs har jeg bare brukt det han har hatt på seg (i dag var det bomullsbody, bomullsbukse og ullsokker). De få gangene jeg har brukt den ute har vært ved lite vind. Da har jeg hatt på ham ulldress utenpå og ulltøy innerst, samt ullsokker, ullsko, lue og votter. Nå begynner det å bli så varmt at jeg nok ikke ville hatt på så mye ull. Tok ham i selen bort til postkassen her en dag, da var det deilig varmt vær og sol. Bare puttet ham i med det han hadde på og satte en solhatt på hodet. :)

Takk for svar :) Må nok bare prøve meg litt frem med korte turer i sele tenker jeg :)
 
Innom for å logge første mens etter fødsel. Har murret godt noen dager. Heldigvis ventet den til vi var kommet hjem fra ferie.

Vi drøyer nok ikke så lenge med å begynne prøvingen igjen. Aller helst skulle jeg gått ned en del i vekt først. Jeg veier ca 10 kg mer enn jeg gjorde før graviditeten, og vil så gjerne ha «alle valgmuligheter» under en eventuell neste fødsel. Det har jeg ikke nå pga bmi.
 
Innom for å logge første mens etter fødsel. Har murret godt noen dager. Heldigvis ventet den til vi var kommet hjem fra ferie.

Vi drøyer nok ikke så lenge med å begynne prøvingen igjen. Aller helst skulle jeg gått ned en del i vekt først. Jeg veier ca 10 kg mer enn jeg gjorde før graviditeten, og vil så gjerne ha «alle valgmuligheter» under en eventuell neste fødsel. Det har jeg ikke nå pga bmi.
Gøy at mensen er tilbake. Da blir vi kanskje prøvere sammen igjen i høst. Jeg venter fremdeles på mensen, selv om jeg fødte i august. Virker som jeg må slutte helt med amming for å få den tilbake, og det er jeg ikke kla for enda.

Fremdeles syv kg mer enn før fødsel her, og hadde egentlig som mål å bli kvitt dem før ny graviditet. Men har vært umulig å slanke seg når jeg har ammet - har seriøst bare gått opp i vekt hver gang jeg er flink med hva jeg putter i meg. Utrolig frustrerende. Så kanskje vi får slanke oss og prøve på baby «sammen» i høst?
 
Back
Topp