Ventedagboka - ventetida er over

Såååå spennende!
Leit at vendingsforsøket ikke gikk. Når jeg gikk på fødselsforberedende kurs hadde 2 av 6 kvinns seteleie og de fødte normalt vaginalt uten problemer. Kan nesten garantere at ingen av de hadde CT-scans eller ble så godt oppfulgt som deg, så det skal det norske helsevesenet ha! Men føler på ett vis at de kanskje skremmer deg litt med å gjøre det så kjempespesielt, om du skjønner hva jeg mener? Mitt inntrykk fra jordmor, sykehus og de rundt meg før fødsel var at setefødsel er litt herk, men ellers helt "normalt" på sett og vis. De prøvde røkelse og te for å snu ungen liksom :p Det er veldig normalt her i landet tror jeg. Synd det ikke er så mye informasjon i Norge! Håper du får god informasjon og rådgivning!

Forøvrig hadde jeg (endog normalt leie med hodet ned i bekkenet) absolutt N A D A tegn til fødsel før fødselen 10 dager på overtid :p Null slimpropp, null nedpress, nesten ingen kynnere (og når jeg hadde gjorde de ikke vondt), niks nada. Så ikke fortvil om du aldri føler noe, noen av oss har tydeligvis en kropp som tar fødsel særs relaxed :p
Ja, kanskje de «stresser», men jeg finner en trygghet i å bli fulgt så godt opp. Jeg tror egentlig de prøver å normalisere det, på et vis. «Det går bra, la oss få fram all informasjonen så du kan se». Det er greit, jeg liker informasjon når jeg får prosessert den litt.

Forsåvidt greit de ikke har tydd til røkelse og te, da hadde jeg nok bedt om keisersnitt pronto. :hilarious:

Ja, jeg har tydeligvis en kropp som kan ta graviditet helt chill. Ubehag i bekken og lyske har blitt bedre de siste ukene, og jeg kunne sikkert gått i jobb fram til 42+0. Det er digg med permisjon altså, og jeg mener det sikkert ikke om jeg går til 42+0. :p det er all den ekstra vekten som er det verste her, men ikke verre enn at jeg funker greit, og at magen begynner å være i veien. Det er jo ikke stort å klage på.. :rolleyes:
 
Ja, vi var vel i samme termingruppe en stund? Jeg er så glad for at dere fikk det til ganske raskt igjen. ❤️ Nå er du vel godt over i andre trimester, jeg syns liksom tiden skjøt fart da. Høsten har gått kjempefort, nesten litt for fort.. Men overgangen til 2021 blir bra!

Ja, jeg kan se hva jeg finner på engelsk, det var lurt. Takk for tips!

Håper du får årna deg en fin jul, selv om det ikke ble noen tur hjem. Kan du lage noe «norsk» julemat kanskje, se på juleprogrammer på streaming?
Ja var i desember gruppa med dere. Varte bare til litt over uke 5 desverre. Ble et par runder etterpå men er gooodt uti andre trimester nå og synes tida går fortere og fortere.
Jobber fortsatt 100% så tida går liksom ikke saktere da.
Nå har jeg juleferie i litt over 2 uker og når jeg starter å jobbe igjen har jeg bare rundt 2.5 mnd med jobbing igjen før mammaperm :nailbiting:

Ja prøv engelsk. Seriøst så mye mer å finne.

Det blir ikke norsk julemat fordi jeg har verken ingredienser eller kjøtt til det. Men skal prøve å mekke sammen noe biff eller lignende og lage en god middag. :)
 
Ja var i desember gruppa med dere. Varte bare til litt over uke 5 desverre. Ble et par runder etterpå men er gooodt uti andre trimester nå og synes tida går fortere og fortere.
Jobber fortsatt 100% så tida går liksom ikke saktere da.
Nå har jeg juleferie i litt over 2 uker og når jeg starter å jobbe igjen har jeg bare rundt 2.5 mnd med jobbing igjen før mammaperm :nailbiting:

Ja prøv engelsk. Seriøst så mye mer å finne.

Det blir ikke norsk julemat fordi jeg har verken ingredienser eller kjøtt til det. Men skal prøve å mekke sammen noe biff eller lignende og lage en god middag. :)
Tids flyr, fortere enn jeg klarer å fatte i alle fall! Og 3 mnd til mammaperm er ikke lenge! Hvor lang perm får dere i England?

Jeg har en naiv oppfatning av at det bare er å stikke innom nærmeste butcher og plukke med seg de særeste delene av dyret. :p Nå vet jeg ikke hva du er vant med fra Norge, så bare for meg at ribbe kunne være greit å få tak i. :facepalm: Mulig det er annerledes i «disse tider». Men god mat får du nok til!
 
Tids flyr, fortere enn jeg klarer å fatte i alle fall! Og 3 mnd til mammaperm er ikke lenge! Hvor lang perm får dere i England?

Jeg har en naiv oppfatning av at det bare er å stikke innom nærmeste butcher og plukke med seg de særeste delene av dyret. :p Nå vet jeg ikke hva du er vant med fra Norge, så bare for meg at ribbe kunne være greit å få tak i. :facepalm: Mulig det er annerledes i «disse tider». Men god mat får du nok til!
Det er forskjellig ut fra hvor man jobber.
Der jeg jobber får jeg ta 1 år, men kun de 6 første mnd er vanlig betalt, så de neste tre mnd er kun rundt 1500 kr i uka, så de tre siste mnd er ubetalt.
Så jeg velger å ta 9 mnd for jeg har ikke råd til 3 mnd uten betaling.
Det er mye bedre enn hva folk får mange andre plasser.

Hehe ja kan sikkert stikke innom en slakter, men samboer liker verken svin eller lam (jeg er vant med pinnekjøtt eller ribbe) og har aldri laga noen av delene så blir enklere å bare lage en form for kjøttmiddag av biff. :)

Håper siste ukene går fort unna for deg :)
 
38+3

Ny time på fødepol. Lille i magen koser seg visst maks i seteleie, og ligger som en klappstol. Jeg skjønner ikke helt hvordan leiet og bevegelsene henger sammen, det er helt ulogisk at jeg skal kjenne det der jeg gjør. Menmen, han er en aktiv liten kar, og det er godt.

Han har nok ligget sånn her en god stund, og legen tvilte på at han kom til å snu seg spontant. Det er ikke kjempegod plass i magehuset, han fyller det godt og har ikke så mye rom til å sparke seg rundt. I dag var han estimer til 3,3-3,4 kg, så det er jo perfekt i forhold til hvor langt jeg har kommet i svangerskapet.

Alle mål er helt fine, så jeg sikter mot setefødsel! Jeg føler meg godt ivaretatt og stoler på kompetansen til sykehuset. Jeg hadde nok fått KS om jeg hadde ønsket det, men så lenge alt ser så fint ut med både meg og lille prøver jeg nok setefødsel. Mannen ønsker seg helst KS da, for han vil gjerne plotte det inn i kalenderen. :p

Legen trodde at jeg kanskje kom til å føde før termin, men det tar jeg med en klype salt. Men de ønsker meg nok ikke til overtid ved seteleie heller. De kunne visst se på ctg at jeg har noen kynnere, men jeg merker ikke det selv. Legen sjekket hvordan det stod til med livmorhalsen også, og den var lukket men myk. Har fått ny time på julaften, av alle dager, til ny kontroll.

Åkke som nærmer vi oss noe her, så det blir spennende dager framover i alle fall!
 
39+3

En liten uke til termin!

Hadde det jeg antar er siste time hos jordmor i dag. Alt ser super dupert ut, og formen er uforskammet bra. De siste dagene har gått til å rydde både til baby og jul. Jeg merker jo at tempoet ikke er som før, men ellers begynner vi å bli klare nå! I dag var jeg en tur på renovasjonsanlegget også, godt å bli kvitt ting som samler seg opp og som ikke er noe å gi videre.

Det er en underlig og fremmed tanke at vi høyst sannsynlig entrer 2021 som en familie på tre. Men jeg tror jeg gleder meg. Lurer på hvordan han ser ut. Vi var ikke på 3D-ultralyd, og de siste gangene på sykehuset er det jo ikke mulig for meg å skjelne mellom noe som helst på ultralyden (bortsett fra kjønnsorgan, det var tydelig :p). Hvilket lynne har han? Hvordan vil det bli å ha ham hos oss?

Er spent på om det skjer noe før kontroll på torsdag!
 
39+3

En liten uke til termin!

Hadde det jeg antar er siste time hos jordmor i dag. Alt ser super dupert ut, og formen er uforskammet bra. De siste dagene har gått til å rydde både til baby og jul. Jeg merker jo at tempoet ikke er som før, men ellers begynner vi å bli klare nå! I dag var jeg en tur på renovasjonsanlegget også, godt å bli kvitt ting som samler seg opp og som ikke er noe å gi videre.

Det er en underlig og fremmed tanke at vi høyst sannsynlig entrer 2021 som en familie på tre. Men jeg tror jeg gleder meg. Lurer på hvordan han ser ut. Vi var ikke på 3D-ultralyd, og de siste gangene på sykehuset er det jo ikke mulig for meg å skjelne mellom noe som helst på ultralyden (bortsett fra kjønnsorgan, det var tydelig :p). Hvilket lynne har han? Hvordan vil det bli å ha ham hos oss?

Er spent på om det skjer noe før kontroll på torsdag!
Masse masse lykke til med innspurten! Så spennende! Hver gang du legger ut i dagboka nå er jeg spent på å se om du har lagt ut at han har kommet allerede eller om det er en oppdatering. :)
 
Masse masse lykke til med innspurten! Så spennende! Hver gang du legger ut i dagboka nå er jeg spent på å se om du har lagt ut at han har kommet allerede eller om det er en oppdatering. :)
Takk! ❤️ Ja, nei, her er det fremdeles to for en. :rolleyes:

Håper alt står bra til og at dere er friske!
 
Mange klemmer og god jul! Lykke til med innspurten :)
 
39+6

Neida, ingen fødsel enda!

Har vært på vekstkontroll i dag, og nå ligger han på ca 3600 gram. Fortsatt fin størrelse mtp vaginal fødsel. Mens jeg sjekket blodtrykket under ctg-undersøkelsen hadde jeg en ganske god sammentrekning. Sammentrekningen førte både til litt høyt blodtrykk og at pulsen til lille i magen dalte til ca halvparten av hva det lå på før og etter. Men han kom seg fint raskt etterpå, og blodtrykket var fint under kontrollmålingen. Likevel hentet jordmor lege, sikkert for å forsikre seg om at jeg ikke var stresset.

Jeg var faktisk overraskende rolig gjennom hele oppholdet på sykehuset i dag. Først ctg og så ultralydundersøkelse og samtale hos lege. Ikke så mye nytt i dag, siden han har fin størrelse og jeg vil forsøke vaginal fødsel venter vi og ser om fødsel kommer i gang av seg selv. Fikk satt opp ny time 40+4, og om jeg kommer dit blir det avgjort om jeg blir satt i gang eller om jeg får KS.

Jeg tror ikke legen egentlig var kjempefornøyd med ctg-undersøkelsen, siden det var en stund siden frokost (ca 2,5 timer), for jeg fikk beskjed om å gå i kantina for å kjøpe meg en is og en juice. Deretter skulle jeg komme tilbake for å ta en ny ctg. Her havnet jeg tydeligvis midt i et vaktskifte med folk som skulle hjem til jul. Hun jeg skulle henvende meg til var ikke der, og hun som satte meg på ctg var en annen en hun som tok meg av. Jeg tror hun som tok meg av ctg trodde jeg var der pga lite liv, for jeg fikk i alle fall streng beskjed om å ta kontakt med én gang om jeg opplevde lite liv. Jaja.

Jeg følte meg i alle fall veldig godt ivaretatt totalt sett, og jeg tenkte at dersom de er redd for noe så vil de nok gjøre noen tiltak straks, om det så er å sende meg til KS. Heldigvis ser alt fint og flott ut.

Nå står pinnekjøttet på komfyren, vi har ryddet og vasket det siste og bordet er pyntet. Snart kommer mamma og onkel på julemiddag. Julestemningen lar vente på seg, det er liksom ikke jula mannen og jeg venter på i år. Men vi skal nok komme oss gjennom, og neste år blir det nok andre boller!

God jul til alle her inne! ❤️
 
Håper du slipper å bli satt igang eller slipper ks da og at han plutselig kommer fykende om en dag eller to. :)
God jul! :)
 
Har nettopp oppdatert meg på dagboka di og det er spennende lesning!
Som alle andre har sagt før meg; trist at de ikke klarte å snu han, men jeg synes det høres ut som om du tar ting med knusende ro likevel:thumleft Jeg tror nok det går bra.
Venter spent på oppdatering nå.
God romjul og kos dere masse:Heartred:Heartred:Heartred
 
Den lille gutten vår kom til termin i går morges. ❤️

Vannet gikk tidlig på morgenen 27.12, og 26 timer senere var han ute. Vi fikk masse god hjelp av dyktige jordmødre og fødselsleger på sykehuset, tenk at vi har et slikt helsevesen som står parat.

Setefødsel er ingen søndagstur, men i ettertid er jeg glad for og stolt over egen innsats. Nå koser vi oss på barsel alle tre, og ser fram til å gå inn i 2021 som en ny og utvidet familie. ❤️
 
Back
Topp