Vente med å klippe navlestrengen

Syse

Flørter med forumet
Hei, nå nærmer jeg meg 3. trimester og har virkelig begynt å planlegge hvordan jeg ønsker at fødselen min skal være. Veldig mange ting kjenner jeg at jeg er veldig fleksibel på, alt ettersom hvordan situasjonen utarter seg og hva som er tryggest for meg og babyen. Noe jeg likevel har lest en del på er fordelene med å vente litt med å klippe navlestrengen. Altså, vente til den blir hvit og all næring (blod mm) har gått tilbake til babyen. Dette ønsker jeg sterkt for lille nurket vårt.

Jeg bare lurte på om det er noe dere selv har gjort, evt. om det er noe dere har opplevd ikke har blitt respektert osv?

Jeg er temmelig sikker på at dette er praksis de fleste plasser? Jeg har i alle fall tenkt at det er rutine :)

Dette har vært rutinen ved alle mine tidligere fødsler. Du kan jo rett og slett ta en telefon til din fødeavdeling å spørre?

Det skal vel være rutine ved alle fødsler i Norge nå. Med mindre det er noe akutt som må gjøres med barnet pleier de å vente noen minutter minst.

Her ble det gjort begge gangene uten at vi måtte be om det. Haukeland sjukehus. Det var selve jordmor som sa at vi skulle vente litt før pappaen fikk klippe strengen. :)

Back
Topp