Vente med å klippe navlestrengen?

Haffani

Elsker forumet
Julegavene 2019
Det har jo vært en del diskusjon og forskning rundt dette, og noen jordmødre jobber hardt med å endre praksisen slik at man lar navlestrengen pumpe i noen ekstra minutter etter at baby har kommet ut før den klippes. Jeg synes det høres svært fornuftig ut (så lenge barnet er friskt nok), men vet ikke hva som er gjeldende praksisfor eks på Ullevål, hvor vi skal. Burde jeg be spesifikt om dette?

Det har jo vært en del diskusjon og forskning rundt dette, og noen jordmødre jobber hardt med å endre praksisen slik at man lar navlestrengen pumpe i noen ekstra minutter etter at baby har kommet ut før den klippes. Jeg synes det høres svært fornuftig ut (så lenge barnet er friskt nok), men vet ikke hva som er gjeldende praksisfor eks på Ullevål, hvor vi skal. Burde jeg be spesifikt om dette?

Sniker fra nov-13.
Jeg ba om at dette ble gjort ved å skrive det i ønskebrevet, når jeg fikk storebror!
Om de gjorde det fordi jeg ba om det, eller om det er vanlig praksis, aner jeg ikke..
Men kommer til å både skrive det ned og si det denne gangen også :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Satt akkurat å diskutertre dette med min mor! Godt det er andre som lurer på det samme! Skal ihvertfall be om at di venter!
Lykke til! ;)

Sniker fra nov.

Jordmor sa til meg at dette kunne jeg be om når som helst, evt. skrive i et fødebrev. Så respekterer de det såfremt det er ukomplisert og barnet er friskt og ikke må opp og vekk av ulike årsaker :)

Sniker fra januar. Når jeg fødte så sa jordmor at de ikke klippet med en gang. For de ville at hun skulle ta til seg den siste og gode næringer. Fra navlestrengen. For nå var hun sliten og trøtt etter en hardjobb. Så da skualle eet bare mangle med et lettvinte måltid. Hehe

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Back
Topp