- vent med å klippe navlestrengen!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linda

Guest
Babyen er født, og pappa står klar med saksen for å klippe over navlesnoren og frigjøre den vesle fra mamma. Men - vent litt! Det er mye å hente på å la navlesnoren få pulsere ferdig først.

Les hele artikkelen her!

Når klipte dere navlestrengen?

Det er jo ikke sånn at pappaen henter opp en saks fra baggen når ungen nettopp er ute. Her ga jm saksen til mannen min når det var "klart" og regner med at de fleste fedre ikke finner frem til denne og klipper før de har fått beskjed :)

Vi var obs på d første gang for 6 år siden, så da sa vi ifra. Sa ifra denne gangen også, men da var d visst rutine for jordmoren å vente.

Er vel jordmor som tar avgjørelsen på når den skal klippes?:)

De ble klippet med en gang med eldste, med yngste vet jeg ikke, tok ikke så lange tida før de var rundt forhenget med henne så tviler på at de ventet da også..

Det tok en stund før sambo fikk tilbud om å klippe. Babyen lå mellom bena mine i et par minutter først, tror de slet litt med å få ut slim fra halsen hans. Så fikk jeg ham på magen, og jeg mener det gikk enda en del minutter før de kom med saksen.
Så vidt jeg vet er det ganske standard praksis nå at navlestrengen får tømme seg og dø før den klippes.

Da jeg fødte fikk ikke pappan tilbud om å klippe navlestrengen i det hele tatt. Fødselslegen gjorde det med en gang babyen var ute. Vet ikke hvorfor, men mistenker at det var fordi det var veldig travelt og mange fødende på avdelingen. Mannen sier han ikke bryr seg om det, men jeg syns de kunne tatt seg litt bedre tid.

På de to siste ventet de til navlesnoren sluttet å pulsere.. :) Pappaen fikk beskjed når han kunne klippe.. :)

Vi fikk beskjed om at jeg ikke ville få hun rett opp på brystet, da de hadde begynt med å la navlesnoren pulsere seg ferdig før den ble klippet :) men, alt gikk ikke etter planen, så navlesnoren ble klipt med én gang hun var ute, og den ble klipt av jordmor eller annen helsepersonell som var til stede :)

Vi fikk beskjed om at jeg ikke ville få hun rett opp på brystet, da de hadde begynt med å la navlesnoren pulsere seg ferdig før den ble klippet :) men, alt gikk ikke etter planen, så navlesnoren ble klipt med én gang hun var ute, og den ble klipt av jordmor eller annen helsepersonell som var til stede :)
Her fikk jeg henne på brystet før den var klipt. Husker at det var en ekkel følelse at navlesnoren ble dratt i da jenta mi ble lagt på brystet mitt.

Åja praktiserer det kanskje forskjellig:) men skjønner det kan føles litt rart ja

Back
Topp