Vent litt

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
9 åringen er så treig og han har alltid god tid.
Det værste jeg vett er når han sier vent litt når han får beskjed om ting han skall gå på eller gjør. Og den vent litt kan du høre 2-3 ganger om ikke fler ganger før han vel begynner gjør det han sko gjør.
Jeg begynner bli ganske lei av det og tenker at han kan ikke drøye ut tiden og komme seint før han sier vent litt. Tenker oxå på lengre fram i framtiden at han kan ikke tenke vent litt og komme for seint til buss skole jobb møter.
Nå må vi prøve få vekke det.
Men hvordan gjør vi det? Tips ønskes.

Ingen råd men slitter med det samme 7 åringen har sitt eget gir og vi må vente på ham, her går jeg bare ut dørene og videre men da kommer han haltende med sko halvveis på og jakke i hånden

Oj, høres frustrerende ut! :inpain:
Spurt barnet om hvorfor? Sikkert ofte at de ikke helt vet. Men det kan kanskje være starten på en løsning hvis man en av gangene det skjer, setter seg ned og prøver å si noe om det man ser til barnet, og undrer seg sammen med barnet om hvorfor det er blitt en tilbakevendende greie? Eventuelt prøve å undrende gjette seg høyt til årsak, og la barnet få bekrefte/avkrefte.
Kan du se noen mønstre i hvilke situasjoner barnet drøyer og er treg? Er det der hele tiden, eller skjer det f.eks. først og fremst i overgangssituasjoner når dere skal ut av huset? Eller når barnet skal noe barnet ikke har lyst til? Eller har fått beskjed om å gjøre noe som krever flere trinn eller ting å huske, og glemmer seg litt underveis? Er det forskjell på ukedager og helg?
Håper dere finner ut av det. :smiley-bounce012

Eg veit om at mine er slik, så legge inn 5-10 minutter ekstra. Dei vokse det av seg. Ta tiden til hjelp og tilpass deg etter barna, så slippe du frustrasjon.

Hehe. Svogeren min er sånn. Helt håpløs i våre øyne. Men en fantastisk arbeider og han er lærer. Han har full kontroll på jobb. Men veldig distré ellers. Blir noe annet når ingen passer på tenker jeg. Han har altid vært sånn. Har selv en surrete 8,5 åring men ikke bekymra.

Seksåringen her er like ille. Hvis ikke vi andre kler på oss og går ut eller står over ham og sier kle på det og det og det, bruker han 1,5 timer på å kle på yttertøy… det er helt håpløst. Vi kan sitte bede og vente på ham mens han sitter og stirrer ut i luften og blir distrahert av hver minste lille lyd og vil leke 1000 ting, og bruker masse tid på å hindre lillebror i å kle på seg, skal opp og hente ting, to turer på do osv. aner ikke hva vi skal gjøre. Like treg på alt.

Seksåringen her er like ille. Hvis ikke vi andre kler på oss og går ut eller står over ham og sier kle på det og det og det, bruker han 1,5 timer på å kle på yttertøy… det er helt håpløst. Vi kan sitte bede og vente på ham mens han sitter og stirrer ut i luften og blir distrahert av hver minste lille lyd og vil leke 1000 ting, og bruker masse tid på å hindre lillebror i å kle på seg, skal opp og hente ting, to turer på do osv. aner ikke hva vi skal gjøre. Like treg på alt.

Slik på skule også? Snakka med helsestasjon om det?

Slik på skule også? Snakka med helsestasjon om det?
Med påkledning ja, men ikke fullt like ille som hjemme, stort sett veldig rask med de skoleoppgaver han liker, og sinnsykt treg med norsken. Har ikke snakket med helsestasjonen om det, nei, vi har ikke vært der siden han var fire.

Med påkledning ja, men ikke fullt like ille som hjemme, stort sett veldig rask med de skoleoppgaver han liker, og sinnsykt treg med norsken. Har ikke snakket med helsestasjonen om det, nei, vi har ikke vært der siden han var fire.

Corona si skyld det. Eg ville tatt det videre. 1.5time er lenge og distrahert kan skje men ikkje så lenge.

Corona si skyld det. Eg ville tatt det videre. 1.5time er lenge og distrahert kan skje men ikkje så lenge.
Jeg kan spørre dem, men hvis vi går ut og venter ute kler han på seg raskt og er klar, så jeg tror mye av grunnen er at han ikke vil på skolen eller ikke vil det vi skal ute. Hvis vi skal noe han virkelig vil er han mye kjappere :p lett distrahert er han alltid, men spesielt ille når vi skal på skolen eller noe annet han ikke har spesielt lyst til.

Takk til alle dere som har svaret . Jeg er så sliten og har vart på grininga idag så jeg får svare dere imorgen

Oj, høres frustrerende ut! :inpain:
Spurt barnet om hvorfor? Sikkert ofte at de ikke helt vet. Men det kan kanskje være starten på en løsning hvis man en av gangene det skjer, setter seg ned og prøver å si noe om det man ser til barnet, og undrer seg sammen med barnet om hvorfor det er blitt en tilbakevendende greie? Eventuelt prøve å undrende gjette seg høyt til årsak, og la barnet få bekrefte/avkrefte.
Kan du se noen mønstre i hvilke situasjoner barnet drøyer og er treg? Er det der hele tiden, eller skjer det f.eks. først og fremst i overgangssituasjoner når dere skal ut av huset? Eller når barnet skal noe barnet ikke har lyst til? Eller har fått beskjed om å gjøre noe som krever flere trinn eller ting å huske, og glemmer seg litt underveis? Er det forskjell på ukedager og helg?
Håper dere finner ut av det. :smiley-bounce012
Jeg har snakket med han om det men han han ingen svar. Det er alt fra gå ut av huset til lekser spising på kledning mm. Han har alltid så god tid

Eg veit om at mine er slik, så legge inn 5-10 minutter ekstra. Dei vokse det av seg. Ta tiden til hjelp og tilpass deg etter barna, så slippe du frustrasjon.
Ja var rekner med 5-10 minutt men det blir likevel frustrasjon for vi blir stående og venter på han

Kjenner meg sånn igjen i det du skriver:(
Han får beskjed om en ting flere ganger

Ja var rekner med 5-10 minutt men det blir likevel frustrasjon for vi blir stående og venter på han

Ja eg kjenne til det. Eg har barn med diagnose, som gjer at eg 10-15 minutter før seie at no skal me snart kle på oss og gå. Og så prøve eg å ikkje vise at eg blir frustrert men det er ikkje lett.

Ja eg kjenne til det. Eg har barn med diagnose, som gjer at eg 10-15 minutter før seie at no skal me snart kle på oss og gå. Og så prøve eg å ikkje vise at eg blir frustrert men det er ikkje lett.
Har selv en med diagnose og han er 5 år men jammen han er alltid den første som begynner gjøre seg klar og gjør ting han får beskjed om.

Har en som blir 9 år i April som er lik. Generelt god tid og et skikkelig surrehode:hilarious:

Er et stort irritasjonsmoment i overgangssituasjoner. Alltid noe han har glemt eller noe han skal. Ikke glad i å gå ut. Så ja føler med deg :Heartred
Tenkte å snakke litt mer med han om disse tingene. Nå som jeg er gravid og trenger at han tar mer tak og blir mer selvstendig :happy:
Mye tror jeg er personlighet også, så man får jobbe rundt det med realistiske forventninger :hilarious:

Back
Topp