Venstrehendt eller høyrehendt?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Når ser man om barnet er venstrehendt eller høyrehendt?
Jeg har hele tiden trodd at jenta mi er høyrehendt, men når hun bruker skje i grøt så foretrekker hun å bruke venstre hand. Er det vanlig? Hun har ikke så stor interesse for gaffel og skje enda. Vil jo oppmuntre henne til å bruke det mer, men jeg aner jo ikke hvilken hand hun skal bruke :p Hun vil aller helst bruke fingrene, så jeg må oppmuntre henne til å holde gaffel/skje.

Meinar hs sa at barn gjerne har ei dominant hånd, men ofte blir ikkje dette skikkelig synlig før i 3-4 års alder.
Her brukar 3-åringen begge hender til å holde skjeia, men i det siste har me begynt å be han holde den i høgre, da han grisar voldsomt med venstre;)

Vår bruker mest høyre, men hender han bruker venstre også :)

Er igrunnen ikke sikker på hvor tidlig man kan si at de er venstrehendt eller høyrehendt egentlig...

Takk for svar :) Høres ut som det ikke er noe å tenke på på lenge enda da :) Får bare la henne bruke venstre, det viktigste er jo at hun faktisk blir mer interessert i å bruke gaffel/skje. Det er tross alt litt grisete å spise ris og potetmos med hendene ^^

Mini brukte venstre helt til han ble 2 år.. og han er høyrehendt. Han er 5 nå. Man ser d vel ikke ordentlig før 3-4 års alder

Sent from my LG-P990 using BV Forum mobile app

Sønnen min brukte nesten konsekvent venstre når han spiste når han var 1 år. Så gikk han over til å bruke begge like mye til både spising og tegning. Gikk over til bare høyre når han var 3. Han er nå snart seks og er helt klart høyrehendt.

Hvilken hånd man bruker styres av hjernen og det er veldig viktig å ikke overstyre det!

Mener å ha lest et sted at barn er mer eller mindre beggehendte fram til ca fireårsalderen, og at den styrende hånda da vil utmerke seg. Min bruker mest høyre, han er snart to.

jenta mi på 2 år tror jeg er venstrehendt, det er min mor også... hun bruker venstre til både spising og tegning..
når hin "leser" bok, så leser hun fra høyre mot venstre...

jeg tror det er noe genetisk... men at selv om det ligger i arv, så bettr det ikke at alle får det genet... stod en artikkel på vg.no eller dagbladet.no...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Gutten min brukte hendene om hverandre til han var rundt fire år, både til daglige gjøremål, tegning eller andre aktiviteter. Han er imidlertid helt klart høyrehendt nå i dag.

Eldste min brukte begge hender, men mest venstre frem til han var rundt 5 år og nå er han snart 10 og ble keivhendt. Har hørt at de bestemmer seg når de er rundt 5-6 år, noen tidligere og noen senere. Minste på 4 år bruker begge henda enda men mest høyre.

Jeg var veldig nysgjerrig på dette da eldste var mindre siden jeg selv er venstrehendt. Men innså at i ett-toårsalderen så brukte hun høyre og venstre om hverandre :p Nå er hun snart fire og bruker mest høyrehånda og virker som om hun har mest kontroll med den så da er hun nok høyrehendt. Blir spennende å se hvordan det blir med lillebror.

Helsesøster sa at det ikke gikk ann å se om de var høgre dller venstrehendt før de var passert 4 år. Frem til da var det hipsomhaps :) ho nevnte det faktsik på barselgruppen for to dager siden :)

Spennende. Hva er det som gjør at det blir bestemt så sent?

Jeg er halvt venstre hendt og halvt høyre hendt... så blir arti æ se hvordan sønnen min blir:-p

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Som de andre sier så kan man ikke se det så tidlig. Jeg lurte lenge på om storebror her skulle bli venstrehendt fordi han stort sett brukte venstre, men han er klart høyrehendt i dag, og han er snart 4.5
Frøkna på 1 bruker begge hender.

Her er både mormor og farfar venstrehendte, så blir spennende å se hvor de ender tilslutt ;)

Her er hun også høyrehendt. Bruker høyre når hun pusler/ tegner etc.

Back
Topp