Vennine med fødselsdepresjon.

Guest
Hei!

En av mine nærmeste venniner har nylig blitt førstegangsmamma, og sliter nå med tunge tanker, tristhet og en veldig følelse av å ikke være god nok. Mannen hennes jobber borte deler av uken, og dette sliter selfølgelig på henne, da hun er alene med mye av det nye ansvaret. Hun er nå blitt fanget opp av helsesøster her i kommunen og jeg har gitt beskjed om min bekymring til mannen, så jeg håper det blir en ordning på det fremover.

Mitt spørsmål er, hvordan støtter jeg best mulig? Noen gode råd om hvordan jeg kan hjelpe så godt som jeg kan?

Takk for svar!
 
sukk, kjenner til det samme her. bestevenninna mi (2.barnsmor no) har fått seg en skikkelig depresjon etter at 2. mann kom. 
er kjempe trist å stå på sidelinjen å se på. 
det eneste vi kan gjøre er å si at vi er her for de, og at trenger de hjelp så må de bare spørre. kan ikke gjøre noe annet. :( 

jeg har sakt at mitt tlf nr er tilgjengelig for å ringe når som helst tom på natten. og om hun ønsker avlastning så må hun bare gi beskjed. 
 

Hei!
Fødselsdepresjon, i større eller mindre grad, er noe man ser ganske ofte. Det er svært viktig at disse kvinnene blir fanget opp og får oppfølging og nødvendig hjelp. 
Dette handler både om den nybakte moren og om barnets framtid. Det er også svært viktig at den nybakte far blir involvert. Far har en viktig støttefunksjon, og er mor har kommet over depresjonen. Den første tiden etter fødsel er helt avgjørende for barnets tilknytning til foreldrene. Dersom mor er alene hjemme og ikke har overskudd til barnet fordi hun er deprimert, er det helt påkrevd for barnet at far kan være til stede,- evt. andre nære voksne. Det viktigste du kan gjøre som en god venn, er å støtte familien i å motta hjelp, evt. hjelpe til med praktiske gjøremål i denen perioden. De aller fleste som lider av fødselsdepresjon blir bra igjen. I slike perioder av livet er venner gode å ha! Beste hilsen Elin
 

 
Back
Topp