Venners barn med samme navn

M

Moderator Kine

Guest
Om du liker ett navn veldig godt og ønsker å gi dette til barnet ditt, gjør du det selvom barn til venner heter det samme?
 
Ja, absolutt. Sånt ofrer vi ikke en tanke. :)
 
Jeg og mine nærmeste venner er enige om hvilke navn vi ikke skal ta. Dersom noen av dem hadde gått og brukt et av "mine" navn fordi om så hadde jeg brukt det likevel ja, og hvis folk hadde reagert på det så hadde jeg sagt at jeg ville ha det navnet men de tok det også da de fikk først.
Jeg og ene bestevenninna mi hadde samme jentenavn på lista og jeg fikk jente først mens hun fikk gutt, men vi er enige om at hun kan også bruke det dersom hun får jente senere :)
 
Om du liker ett navn veldig godt og ønsker å gi dette til barnet ditt, gjør du det selvom barn til venner heter det samme?

Ja, jeg kaller barnet mitt det jeg vil, uavhengig av hva andre har kalt sine barn. :)

At noen har brukt samme navn før meg, betyr jo ikke at ingen andre kan bruke det navnet senere.
 
Vi har vel egentlig gått vekk fra et navn som tremenningen til denne ungen heter, selv om de kanskje maks kommer til å treffes en gang i året.
Om noen av vennene mine tar et navn som vi har bestemt oss for, kommer jeg nok til å ta det uansett, men kommer ikke å ta et navn vi ikke har tenkt på før de kom opp med det.
Nevner ikke navn før fødsel for noen, da kan ingen stjele det før oss men samtidig vil vel noen si vi ikke har "krav" på det siden andre da vil føle de kom på det først.
 
Vi venter nr to nå om noen uker, og har nesten fra positiv test hatt et navn klart. I løpet av graviditeten har to av mine beste venninner sagt at de ønsker å kalle sine for det samme, den dagen de får barn en gang.. Jeg har ikke fortalt noen navnet vi ønsker, men vi har bestemt oss for å beholde det vi tenker på, vi vil bare se barnet først, for å se at det passer. Dum som jeg var fortalte jeg hun ene bestevenninna mi at hun andre venninna mi ønsker å kalle barnet sitt det samme som vi ønsker. De to er ikke venner, men under babyshoweren jeg fikk her om dagen, tror dere ikke bestevenninna mi spurte hun andre venninna mi hva de ønsker å kalle barna sine for... :( Hun visste godt at vi ikke ønsket å dele navnet med noen før barnet var født. Jeg ble skikkelig skuffa og irritert. Det verste av alt er at begge venninnene mine ønsker samme navnet for sine barn i framtiden, men det kan jo ikke jeg ta hensyn til, når det er det navnet vi har ønsket gjennom hele graviditeten...
 
Hvis folk vil ha enerett på et navn får de skynde seg å få barn før andre tar navnet heller. Hvis det var en helt spesiell grunn til navnet, og et litt uvanlig navn, dobbelnavn eller f.eks oppkalling etter et familiemedlem som har gått bort e.l ville jeg nok ikke ønsket å kalle barnet mitt for det samme. Min kjære kommer fra et annet land, og det er ikke så lett å finne navn som fungerer på begge språk og som vi begge liker godt, ikke har noen negative assosiasjoner til osv.
 
Jeg er nesten den siste av mine venninner som har fått barn, og jeg vil ikke bruke noen av navnene de har på sine barn. Med første klarte vi å finne et navn som jeg ikke kjenner noen andre som heter, og håper vi klarer det med neste å (om det blir flere) :)
 
Vi venter nr to nå om noen uker, og har nesten fra positiv test hatt et navn klart. I løpet av graviditeten har to av mine beste venninner sagt at de ønsker å kalle sine for det samme, den dagen de får barn en gang.. Jeg har ikke fortalt noen navnet vi ønsker, men vi har bestemt oss for å beholde det vi tenker på, vi vil bare se barnet først, for å se at det passer. Dum som jeg var fortalte jeg hun ene bestevenninna mi at hun andre venninna mi ønsker å kalle barnet sitt det samme som vi ønsker. De to er ikke venner, men under babyshoweren jeg fikk her om dagen, tror dere ikke bestevenninna mi spurte hun andre venninna mi hva de ønsker å kalle barna sine for... :( Hun visste godt at vi ikke ønsket å dele navnet med noen før barnet var født. Jeg ble skikkelig skuffa og irritert. Det verste av alt er at begge venninnene mine ønsker samme navnet for sine barn i framtiden, men det kan jo ikke jeg ta hensyn til, når det er det navnet vi har ønsket gjennom hele graviditeten...
Det var dårlig og barnslig gjort av henne syns jeg!
 
Kusina mi kalte sin sønn for det samme som min når hu fikk et par år etter meg. Helt OK for min del
 
Det tar vi ikke hensyn til. Eneste vi tar hensyn til er hva søsken og søskenbarn heter og velger.
 
Prøver å velge andre navn enn hva venners og families barn heter, ihvertfall de nærmeste som jeg ser/prater med i det daglige. Men nå er det helst jenter de har fått og jeg gutter så ikke vært ett særlig problem til nå. Kun 1 venninne som har gutter i tillegg til meg og de jeg finner nok andre navn enn hennes gutter da de er så utrolig populære og vanlige idag og jeg vil ha litt mindre vanlige
 
Syns det er litt dumt å stjele navnet deres. Men liker man det veldig godt så ville jeg spurt dem
 
Her nølte jeg en god stund med navnet til lille, Theodor siden ungen til ei venninne heter theo (mellomnavn). Følte det var vel likt men hun syntes heldigvis ikke det gjorde noe :)

Skal sies at vi snakket om Theodor før hun ble gravid og kiden der er 2 år nå :p
 
Back
Topp