"Venner" på Facebook- litt lang :-)

FruAH

Glad i forumet
Må bare få ut litt her nå altså... Da jeg ble med på FB våren 2007 var det ikke så mange nære venner på FB enda. Folk jeg knapt hadde snakket med la meg til og plutselig akseptere man folk en ikke kjente og alle var på hils. Koselig - dengang. Jeg kommer fra en ikke altfor stor by (egenlig en slags bygd utenfor der igjen) og de fleste vet hvem alle er og "vennene" på FB økte og kom opp i 500+.

En stund hadde jeg åpen profil også for jeg la ikke ut så mye og hadde heller ikke noe å skjule. Etterhvert ble jo de fleste med og jeg kjente at behovet for alle disse "vennene"/bekjente var absolutt ikke tilstede. Enkelte hilser ikke på gata, for man kjenner egentlig ikke hverandre, men vi vil gjerne følge med og snike i livene til hverandre [8|] Jeg har alltid vært ganske nysgjerrig, men plutselig kjente jeg at egentlig så bryr jeg med fint lite om oppdateringer fra noen jeg ikke egentlig kjenner, og de har egentlig ikke noe med mitt liv så de ga jeg begrenset tilgang så de kunne ikke se vegg og bilder. Plutselig så merket jeg at noen fjernet meg [8D] Og det kan jeg jo forstå, hvorfor skal man være "venner" hvis man ikke vil dele noenting annet enn info?
Har også opplevd at jeg ikke kan se annet enn info og da begynte jeg å tenke: Nå får vi barn, jeg vil gjerne dele noen bilder, men alle på lista mi vil jeg ikke dele det med....

Så oppryddingen startet. Har sletta i flere omganger og fjernet minst 150 bekjente som jeg aldri snakker med, knapt hilser eller som jeg ikke har kontakt med lengre.Det er lettere å ikke akseptere forespørsler enn å fjerne... Har fortsatt altfor mange på lista.

Og nå kommer case'n[;)]

Nesten hver gang jeg er i byen så møter jeg jo på noen som ikke er så nære at de ikke lenger er en av mine facebook "venner". Og jeg opplever at de skuler på meg som om vi skulle vært uvenner?? Facebook er en informasjonskanal og man har vel rett til å velge hvem man vil dele informasjon med uten at folk (som man igrunn ikke har kontakt med) skal bli sure?

Grunnen til at jeg skriver akkurat nå er fordi jeg møtte på ei idag som er eks av en gammel kompis. Har ofte slått av en prat med henne og det er hyggelig (og overfladisk) det. I våres oppdaget jeg at hun hadde begrenset min tilgang til hennes side og jeg tenkte javel, sikkert fordi jeg kjenner eksen hennes. Så i sommer når jeg hadde en opprydding tenkte jeg at, jaja hun har sikkert ikke så behov for å være "venn" med meg og fjernet henne. Så idag når jeg gikk inn på cafe kom hun mot meg og stirret rett ut i lufta (og JA hun SÅ meg[;)])for å ikke hilse...eh unnskyld meg??? er man "uvenner" da fordi man ikke vil dele alt med alle lenger????

Tipper et par av dere gjerne skulle fjernet noen på lista deres også, men guri, vær forsiktig, noen synes tydeligvis det er greit å snike på andre og ikke dele selv...[;)]

Ble litt vel langt kanskje men jeg er bare litt rystet over hvor personlig facebook har blitt....

jeg har bare 150 venner på face (hadde vel nærmere 3-400), men slettet de jeg ikke "brydde" meg om, snakket med, eller hadde noen som helst kontakt med.

nå har jeg mer oversikt på facen og liker det best slik også[:)]

Hadde selv en opprydding her. Kuttet ned fra over 300, og ned til 130 ca. Har ikke kontakt med noen av de andre, så skjønner heller ikke vitsen med å snoke i livet deres.

SKjønner akkurat hva du mener forresten.. mottat en del stygge blikk jeg også. Hehe

Menneh.. får folk beskjed om de er blitt sletta??

Burde nok tatt meg en opprydding sjølv..

Nei de gjør ikke det. Har selv oppdaget at noen har sletta meg, og blei litt paff de første gangene men helt ærlig så er det jo folk jeg ikke har hatt noe kontakt med så jeg kunne like gjerne sletta dem...[;)] Hadde selvfølgelig reagert hvis noen av mine nære hadde sletta meg [:)]

Men husker første gang jeg oppdaget det. En jeg kjenner har bursdag samme dag som broren min, også sto ikke han på den bursdagsgreia og da skjønte jeg at han hadde fjerna meg. Han fjerna nok meg en stund før det, etter at han hadde sendt meg noen drøye meldinger han ikke burde sendt siden han har dame.

Kunne tenkt meg og sletta endel fler, har fortsatt venner av venner osv som man snakker med en gang hvert fjerde år liksom. Har heller ikke sletta gamle kollegaer som man kanskje kommer til å jobbe sammen med igjen [:)]

ORIGINAL: Eldorado

Hadde selv en opprydding her. Kuttet ned fra over 300, og ned til 130 ca. Har ikke kontakt med noen av de andre, så skjønner heller ikke vitsen med å snoke i livet deres.
SKjønner akkurat hva du mener forresten.. mottat en del stygge blikk jeg også. Hehe

Det skal sies at jeg alltid har vært veldig nysgjerrig, men nå kjenner jeg at jeg er faktisk ikke intr i å snoke i livet til gud og hvermann, og de trenger heller ikke snoke i mitt [;)] ALLE prater jo om det de ser på facebook, er på en måte "offentlig" informasjon selv om man har lukka profil. Greit å tenke over hva man skriver ja, for folk får vite det hvis de er intr. [;)]

Men seriøst, hvis man ikke har pratet sammen på fem år så har man ikke lov til å skule hvis man blir fjerna altså... Hun jeg nevnte har jeg snakket med innimellom, men å stirre ut i lufta når man går forbi??[:D][:D][:D] Fikk bare bekrefta at hun fortsatt er noen år yngre enn meg ja!

JEg går jevlig gjennom lista og sletter de jeg bare vet hvem er, men som jeg såvidt er på hils med når vi treffes. F.eks sånne som gikk på samme barneskole,ungdomsskole, videregående uten at jeg kjenner de..Merkligste folk som legger deg til, mangen så har prøvd å legge meg til som jeg såvidt vet hvem er.. Da er det vel nyskjerrigheten da?! ..Jaja, er jo nyskjerrig innimellom jeg og så blir litt sur når jeg ser noen har sperra profil og jeg vil snoke[8D]

Da ska man ha litt opprødding..[:)]
Har 140 venner nu på lista... Etter opprødding: 104 [:D]
Rødda litt meir. Nu har e 94 på lista[:D]

Hehe... driver på med småopprydding på facebooken min.... men hjelper ikkje når eg stadig legger til fleire;P  hehe;P

Og ja, det er barnsleg å oversjå folk kun fordi du sletter dei som venn på fb... men kan hende dei føler seg litt ekstra utsatt, sia du har så mange venner igjen? :P

Veit om ein situasjon då... :P hehe... då var min kjære på Pikant... min kjære og ein kompis satt på eit bord, så kom det nokon fleire... så gjekk min kjære på do og kompisen ut å røkte. I mellomtida hadde ein kar satt seg på plassen til min kjære. Min kjære sa at sorry, men her satt eg. Karen brydde seg fint lite, så min kjære blei litt strengare i stemma, og dei andre som hadde satt seg ned bekrefta det.. Så han karen forflytta seg bort dit kompisen som var ute å røykte satt.... Så karen fekk beskjed om at der også var opptatt..... Så den "stakkars" karen måtte til slutt finne seg ein ny stol...
Eg var gravid og ikkje så keen på å henge med min kjære og kompisane hans, men dei ville så gjerne sjå magen min [8|] Jah, følge meg veldig ønska når det var openbart at det var magen min som var intr... ;p Men eg kom etterkvart fordi eg blei så hormonell og sur av maset..

Iallefall... dagen etterpå så hadde han karen som måtte flytte seg heile tida sletta oss på facebook :P
Vi lo berre godt av det då, men ja... facebook er "viktig" for mange.... nokon sletter naturleg, men han karen sletta for å "protestere".. trur det var einaste måten han fekk "tatt igjen" på :P

Back
Topp