Vennebesøk i kveld

nancy drew

Forumet er livet
Hva skal jeg servere??? Vurderte ost og kjeks, da ost i hverfall ikke gir utslag på blodsukkeret mitt, men så kom jeg på vi er jo gravid... noen oster vi ikke kan spise... jeg greier jo ikke å huske hva gjeldene råd er i nuet...

Og eventuelt noen andre gode forslag?? Orker ikke så voldsom kokkelering da formen er litt så som så

Vi kan ikke spise muggostee/mykoster og upasteurisert ost. Hva med smurte rundstykker? gravide kan spise røykelaks for eksempel, så kokt egg og laks er jo godt? :) så kan du servere litt ulike typer pålegg til den som kan spise oster/spekemat og sånt :)

Smøreost/krydderost er forresten helt greit :)

Last edited:
Sniker fra februar: Finnes en del pasteuriserte oster i Norge, noen brier, smøreoster og andre. Bare les på pakkene :) kan servere et fint ostefat, og kanskje du kan ta med noe de andre kan like, men som du må stå over?
Ha ein fin kveld og helg :)

Pga fare for listeria, siden osten lagres lenge.

Her står det litt fra tine selv, som stemmer godt overens med det som står på mattilsynet.
http://www.tine.no/osteriet/tips-og-rad/ost-for-gravide?gclid=CLTKt_aWvM4CFcGQcgodjEoKcw
Det er observert få tilfeller av det ja, men det er det også i oppskjært kjøtt (pålegg), kokt kjøtt, vann, jord ol. Det er stor forskjell på å være forsiktig og det å være hysterisk, vi kan ikke la vær å spise kjøtt pga faren for e coli? Veldig mange gir klarsignal på pasteuriserte oster, pga registrerte tilfeller i Norden er alt for lav til å bekymre seg over.

Det er observert få tilfeller av det ja, men det er det også i oppskjært kjøtt (pålegg), kokt kjøtt, vann, jord ol. Det er stor forskjell på å være forsiktig og det å være hysterisk, vi kan ikke la vær å spise kjøtt pga faren for e coli? Veldig mange gir klarsignal på pasteuriserte oster, pga registrerte tilfeller i Norden er alt for lav til å bekymre seg over.

Du spurte hvorfor, og jeg svarte. Velger å holde meg unna mykoster og spekemat selv, hvilken grad av risk du vil ta får være opp til deg. Syns ikke det er hysterisk å følge anbefalingene, det er få mattyper man blir frarådet å spise, så det er jo ikke akkurat hemmende i hverdagen.

Du spurte hvorfor, og jeg svarte. Velger å holde meg unna mykoster og spekemat selv, hvilken grad av risk du vil ta får være opp til deg. Syns ikke det er hysterisk å følge anbefalingene, det er få mattyper man blir frarådet å spise, så det er jo ikke akkurat hemmende i hverdagen.
Selvfølgelig, holder meg unna "alt" som kan være farlig for barnet i magen jeg også, i den forstand man kan det. Ikke er jeg særlig glad i myke oster heller, delte bare de erfaringene lege/jordmor/helsestasjonen har delt med meg. Og jeg syntes det hørtes fornuftig ut.

Sniker fra februar: Finnes en del pasteuriserte oster i Norge, noen brier, smøreoster og andre. Bare les på pakkene :) kan servere et fint ostefat, og kanskje du kan ta med noe de andre kan like, men som du må stå over?
Ha ein fin kveld og helg :)
Brie bør ikke spises da dette er en muggost. Alle kan spise det de vil, men ikke gi råd til andre så lenge ikke disse er i tråd med matportalen :) Kjipt å være den som så noe var trygt til noen andre også er de uheldig og blir syke

Brie bør ikke spises da dette er en muggost. Alle kan spise det de vil, men ikke gi råd til andre så lenge ikke disse er i tråd med matportalen :) Kjipt å være den som så noe var trygt til noen andre også er de uheldig og blir syke
Ikke skrevet noen ting om at det var 100% trygt, skreiv at det finnes en del pasteuriserte oster i Norge. Ingenting mer ;) tenker vi skal holde oss til trådstarters spørsmål!

Last edited:
Back
Topp