Veninner som er verdensmestre

Skogenskongle

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Har endel veninner som alle har barn. Jeg er sist i rekka. Og hver gang jeg treffer dem er det lekse på lekse hvordan jeg skal gjøre ditt og datt. (Er bare i 1.trimester..)
Hun ene har blanda seg litt for mye og da sa jeg ifra. Da ble hun bare enda sintere og jeg føler nå vi er uvenner..
Er det sånn at jeg bare må "godta" disse bedreviterne? Jeg skjønner jo at dem har kunnskap osv men jeg vil gjøre dette på MIN måte. Det er jo min kropp, og mitt (og min manns) barn.. så hva har vel dem med det? Jeg har aldri blandet meg borti hvordan di oppdrar sine barn eller fungerte som gravid.

Jeg er litt målløs, mest lei meg og trekker meg egentlig bare vekk. Veldi synn, for jeg er jo glad i veninnene mine. Vet ikke helt hvor jeg vil med å dele innlegget her, men tror jeg måtte få det ut en plass :angelic:

Ofte vil de nok bare hjelpe, og de vet gjerne ikke at du blir bombardert med råd fra absolutt alle kanter... Og mange glemmer fort hvor irriterende det er. :p
På de som ikke er SÅ ille, så ville jeg vurdert om rådene de kom med høres fornuftige ut for meg eller ei, og evt bare jatta med hvis ikke.
De mest intense ville jeg nok spurt om vi ikke kunne ha snakka om noe annet. :p

Prøv å forklare de hvordan du føler det, og at du vil få mulighet til å prøve og feile slik som de også har gjort?

Har endel veninner som alle har barn. Jeg er sist i rekka. Og hver gang jeg treffer dem er det lekse på lekse hvordan jeg skal gjøre ditt og datt. (Er bare i 1.trimester..)
Hun ene har blanda seg litt for mye og da sa jeg ifra. Da ble hun bare enda sintere og jeg føler nå vi er uvenner..
Er det sånn at jeg bare må "godta" disse bedreviterne? Jeg skjønner jo at dem har kunnskap osv men jeg vil gjøre dette på MIN måte. Det er jo min kropp, og mitt (og min manns) barn.. så hva har vel dem med det? Jeg har aldri blandet meg borti hvordan di oppdrar sine barn eller fungerte som gravid.

Jeg er litt målløs, mest lei meg og trekker meg egentlig bare vekk. Veldi synn, for jeg er jo glad i veninnene mine. Vet ikke helt hvor jeg vil med å dele innlegget her, men tror jeg måtte få det ut en plass :angelic:
jeg har flere venninner som har blitt gravide etter meg.
Å jeg prøver å ikke være sånn. Håper ikke jeg har hvert sånn :(

Synes heller ikke andre skal oppføre seg som om de kan alt.
Jeg gir råd når de spør. Er behjelplig der jeg kan og føler er rett.

De mener det nok sikkert bare vel. De legger sikkert ikke merke til det selv.

Ja tror nok di bare vil hjelpe.. og det er jo greit nok det. Men når di går til angrep for hva jeg spiser og ikke, om jeg går tur eller ikke.. noe gjør jeg feil hele tia.
jeg veit ikke.. jeg blir mest sint og frustrert. Hormoner fra min side gjør det sikkert ikke bedre. :arghh::angelic:
Nå er jeg stort sett bare sammen med mannen og kompisene hans. Di maser ikke, og kan faktisk prate om andre ting også :happy: kanskje bare slutte å bry meg så mye og holde avstand en stund..

jeg har flere venninner som har blitt gravide etter meg.
Å jeg prøver å ikke være sånn. Håper ikke jeg har hvert sånn :(

Synes heller ikke andre skal oppføre seg som om de kan alt.
Jeg gir råd når de spør. Er behjelplig der jeg kan og føler er rett.

De mener det nok sikkert bare vel. De legger sikkert ikke merke til det selv.

Jeg blir sikkert på samme viset sjøl jeg også.. haha.. men jeg syns jo det er greit at folk forteller sine opplevelser og at jeg får råd hvis jeg spør om ting. Men det er jo forskjell på å gi råd og kritisere? Eller er det jeg som ikke ser forskjell? :-/

Jeg blir sikkert på samme viset sjøl jeg også.. haha.. men jeg syns jo det er greit at folk forteller sine opplevelser og at jeg får råd hvis jeg spør om ting. Men det er jo forskjell på å gi råd og kritisere? Eller er det jeg som ikke ser forskjell? :-/
det er jeg enig i. Også tenker jeg at hvis noen sier ifra om at "Vet du hva. Det holder nå." Så burde de faktisk ta det til seg og ikke bli sure.

Jeg pleier å svare sånn her:

Så fint at det fungerte for deg (dere).
Vi tenker å prøve på vår måte og se hva som fungerer for oss, så spør vi heller om råd hvis vi trenger det.

Og hvis det ikke funker, tar jeg igjen og gir dem råd om noe de ikke har bedt om råd om.

Det hørtes da voldsomt ut? Hva slags ting er det de kritiserer da?

Skjønner godt du syns det er både slitsomt og irriterende, de mener nok godt og kanskje de syns det er en timfredstillelse for de å kunne vise sin kunnskap for deg... Jeg er litt som du beskriver, liker å finne ut av ting selv og prøve å finne det som er best for meg og mine. Men innimellom må det nok svelges noen kameler :p så mitt råd er, ta imot alle gode råd og smil pent. Du trenger jo ikke følge rådene ;)

Det hørtes da voldsomt ut? Hva slags ting er det de kritiserer da?

At jeg har salami på brødskiva, at jeg har gått på ski, at jeg spiser for mye søtt, at jeg drikker cola.. hehe.. for det meste er det "det må du ikke spise". Men jeg veit jo at det ikke er bra å drikke tre liter cola om dagen. Men når man har vært kvalm i lange tider er det vel lov å nyte en boks cola i ny og ne om jeg vil?
Jeg sleit også en del med snusstopp.. så jeg måtte gjøre det på min måte å trappe ned. Nå har jeg ikke snusa annet enn onico på flere uker. Dette ble det mildt sagt drama skrik over. Men så sier jeg at jeg vet det er skadelig og jeg gjør så godt jeg kan. Så får jeg allikavel slengt til meg at jeg må ta meg sammen og at jeg kom til å bli en dårlig mor.

Prøv å si at det er greit å høre om deres erfaring men at du vil finne ut av ting selv! Jeg har måttet kutte ut ei venninne pga akkurat det du skriver her.... Prøvde å si ifra mange ganger, hu fikk barn noen måneder før meg bare :p vi har ikke kontakt lengre..

Men det er noe spesielt med damer og graviditet og fødsel og barn as, det skal deles så alt for mye erfaring og mange føler de liksom har såå peiling at de bare måå dele , set er godt ment, men utrolig plagsomt :p

Prøv å si at det er greit å høre om deres erfaring men at du vil finne ut av ting selv! Jeg har måttet kutte ut ei venninne pga akkurat det du skriver her.... Prøvde å si ifra mange ganger, hu fikk barn noen måneder før meg bare :p vi har ikke kontakt lengre..

Men det er noe spesielt med damer og graviditet og fødsel og barn as, det skal deles så alt for mye erfaring og mange føler de liksom har såå peiling at de bare måå dele , set er godt ment, men utrolig plagsomt :p

Hehe ja det ligger nok i naturen. Man er kry over hva man har fått til og vil selvfølgelig dele dette. Om det fortsetter slik, frykter jeg at jeg nok er noen veninner fattigere når dette er over :meh:
Også skal jeg gjøre alt jeg kan for å ikke være sånn mot nestemann ut :hilarious:

At jeg har salami på brødskiva, at jeg har gått på ski, at jeg spiser for mye søtt, at jeg drikker cola.. hehe.. for det meste er det "det må du ikke spise". Men jeg veit jo at det ikke er bra å drikke tre liter cola om dagen. Men når man har vært kvalm i lange tider er det vel lov å nyte en boks cola i ny og ne om jeg vil?
Jeg sleit også en del med snusstopp.. så jeg måtte gjøre det på min måte å trappe ned. Nå har jeg ikke snusa annet enn onico på flere uker. Dette ble det mildt sagt drama skrik over. Men så sier jeg at jeg vet det er skadelig og jeg gjør så godt jeg kan. Så får jeg allikavel slengt til meg at jeg må ta meg sammen og at jeg kom til å bli en dårlig mor.

Noen er veldig opptatte av anbefalinger og forskning og slik vil det alltid være. Jeg var selv dødskvalm hele 1 og nesten hele 2 trimester og det eneste som var godt var spekeskinke, pepsi og salt lakris... Fikk noen rare blikk men tenker at de kan tenke det de ønsker. Jeg smilte og sa "ja jeg veit" om noen kommenterte, diskusjonen gadd jeg virkelig ikke å ta...

Går det ant å tenke at de bryr seg om barnet ditt? At de allerede nå er glad i det, og ikke vil at det skal skje noe med det? Jeg regner med at du vet hvor potensielt skadelig både snus og spekemat er, om du er villig til å ta sjansen så er det opp til deg. Men det kan nok være vanskelig å se på for de nærmeste. Ditt barn, dine regler, men det er noe med gravide. Dere er allemannseie, og det er magene og. Kanskje det henger sammen med tider der man levde nærmere på hverandre, og tok ansvar for hverandres barn? Bruk litt tid på å tenk over om dine venner har et poeng. Mener du at de ikke har det så glem det. Eller si ifra. Sett foten ned.

Synes venninnene dine har mange gode poeng. Ville ha vært dårlige venner om de ikke sa ifra om en livsstil som kan skade barnet i magen. Men ikke greit å si at du kommer til å bli en dårlig mor, så den eller de som sa det ville jeg sagt ifra til.

Noen er veldig opptatte av anbefalinger og forskning og slik vil det alltid være. Jeg var selv dødskvalm hele 1 og nesten hele 2 trimester og det eneste som var godt var spekeskinke, pepsi og salt lakris... Fikk noen rare blikk men tenker at de kan tenke det de ønsker. Jeg smilte og sa "ja jeg veit" om noen kommenterte, diskusjonen gadd jeg virkelig ikke å ta...
Ja, gud forby å være opptatt av anbefalinger og forskning når det vokser et nytt menneske inni en...

Ja, gud forby å være opptatt av anbefalinger og forskning når det vokser et nytt menneske inni en...

Ikke noe galt i det, men ts opplever at hun syns venninene maser og påpeker ting hun gjør "feil"... Da er mitt råd og la de få komme med sine meninger og heller prøve å tenke på andre ting enn å irritere seg over de...

Ikke noe galt i det, men ts opplever at hun syns venninene maser og påpeker ting hun gjør "feil"... Da er mitt råd og la de få komme med sine meninger og heller prøve å tenke på andre ting enn å irritere seg over de...
Enig med deg i det! Men mener samtidig det må være lov å si ifra om sånne ting til gravide, på samme måte som man bør bry seg hvis man ser et født barn leve under ugunstige forhold..

Enig med deg i det! Men mener samtidig det må være lov å si ifra om sånne ting til gravide, på samme måte som man bør bry seg hvis man ser et født barn leve under ugunstige forhold..

Ja det er jeg enig i :) derfor mitt råd var "smil og si ok" ;)

Back
Topp