Vem kan segla förutan vind

mamma_møø

Glad i forumet
... er bare den nydeligste og fineste og tristeste sangen ever! Pleier å synge den for snuppelure hver kveld, og får klump i halsen hver eneste gang når jeg kommer til "men ei skiljast från venen min, utan at felja tårar" - pleier å bytte ut "venen" med navnet til lillesnupp - blir alltid like trist ved tanken på at jeg noen gang skulle skillest fra det viktigste for meg i verden.
emoticon

Noen andre som har noen slike sanger/dikt som bare tar hele hjertet ditt? Positivt eller negativt, trist eller glad ...

KJÆRE LILLE GUTTEN MIN

Kjære lille gutten min -Kom og rekk meg hånden din
Ingen er det i verden her -Som holder av deg som jeg
Lykkens solskinn og livets glede -Gid jeg kunne dem alltid sprede
Over hele din fremtidsvei -Min elskede lille gutt
Akk men livet er ei så -Sorgen en gang vil deg nå
Da skal lillegutt aldri glemme -Straks å komme til meg
Alt det kjære som gikk i stykker -Alt det onde som hjertet trykker
Skal vi hjelpe så godt vi kan -Min elskede lille gutt
Kjære lille gutten min -Kom og rekk meg hånden din
Ingen er det i verden her -Som holder av deg som jeg
Hvor du ferdes, skal ett du minnes -At her hjemme bestandig finnes
En som venter og tenker på -Sin elskede lille gut

fiiineste sangen som sier alt jeg tenker på for mine gutter   <3

*lykkeligst* skrev:
Den fyrste song...

ååå  ja den er nydelig!!    ..   spilte den i min bestemors begravelse. 

Vem kan segla förutan vind bruker vi som gråtesang.
Hvis en av barna gråter og er sinte og ikke klarer å slutte tar jeg dem på fanget og synger den for dem. Storesøster ber om sangen selv nå hvis hun ikke klarer å roe seg ned.
En flott sang!

¤Sunshine¤ skrev:

*lykkeligst* skrev:
Den fyrste song...

Det er en sånn begravelsessang. Har hatt den i samtlige begravelser jeg har vært i, og jeg griner like mye hver gang:P

Jeg bruker å synge den fra Amalies jul.

Snart er det mørkt i stall og i låve osv...
Jeg sprekker alltid på kjære milde måne skinn ned på alle dem som ikke har en seng og som ikke har et hjem, må alle små i verden få sove denne natt, må ingen få gråte, og ingen bli forlatt.

Begynner alltid å tenke på alle som faktisk ikke har en seng å sove i, eller som har et hjem.
For ikke å snakke om alle de små som ikke får sove og alle små som blir forlatt...
Huff... nå kom tårene igjen gitt.

¤Sunshine¤ skrev:

*lykkeligst* skrev:
Den fyrste song...

Den er fantastisk. Mormor var fra Hordaland, og selv om hun bodde i Trøndelag fra hun var 15 år, så var dette sangen hennes. Og da ble den ikke sunget på trønderdialekt  Det var den første sangen mamma lærte, den første jeg lærte og den første jentene mine har lært/hørt...
Ble sunget i begravelsen til bestemor, og jeg må konsentrere meg når jeg synger den for jentene. Savner bestemor jeg... Verdens beste bæsta mi

Å - så mye vakre ord! Den fyrste song hadde jeg faktisk glemt, den er nydelig den også.

Jeg får helt klump i halsen av denne tråden - etter at jeg ble mamma er liksom hjertet og følelsene mye mer intense og fremtredende, selvsagt spesielt når det kommer til gullet mitt, men også alle andre barn. Og dyr. Og voksne.

Jeg var sippeguri før - nå er det helt ekstremt!

Pleier å synge "Lykkeliten", men bytte ut med "Da lille William kom til mamma" William elsker den sangen, da legger han seg i fanget mitt og leker at han er baby. Hender jeg får tårer i øynene når jeg kommer til "ingen vet og ingen kjenner, den vei ditt lille barn skal gå etc"

Back
Topp