Velmenende men slitsomme navneforslag fra familien

mageboeren

Betatt av forumet
Noen som kjenner seg igjen? Som har familie eller venner med tusen forslag på hva vi kan kalle barnet. Og du må takke høflig nei til de alle, livredd for å si noe stykt om en navn som viser seg til å være svigerfars mellomnamn eller en grandtante i familien?

Jeg holder på å bli sprø!!! Forrige gang hadde vi ikke navn klart før etter fødsel og fikk derfor mange 'gode' råd på veien. Denne gangen tenkte vi å være litt smartere. Men vi er fortsatt usikker på hvordan vi skal være smarte:-)
Navnet er ikke klart, og vi blir det muligens ikke før vi ser henne denne gangen heller. Jeg har ingen problemer med å fortelle min familie at jeg ikke ønsker deres forslag. Det tok de fint sist, men det er svigerfamilien som er verst, og mannen min klarer ikke være tydelig der. Og jeg har ikke lyst å være den som er kjip mot de heller.

Derfor har vi lurt på om vi skal si at vi vil holde det hemmelig fram til fødsel, uavhengig om vi har bestemt oss eller ikke. Men vet ikke om det holder de borte fra alle forslagene. Jeg mener, svigermor sendte meg igår en MMS med en HÅNDSKREVEN lapp med ulike forslag. Bare timer etter vi viste kjønnet på babyen. Tydelig hva hun sitter å pussler med. Samtidig, er det frekt å ikke la de involvere seg? De skal jo bli besteforeldre til babyen,

Vil gjerne ha meninger og evt gode råd på hvordan vi på en skånsom måte kan slippe dette navnekjøret:-)

Hehe, kjenner meg litt igjen. Her er det nok aller mest min mor som er ivrig i navnedebatten, men også øvrige besteforeldre er engasjerte ;) Jeg tar imot, jeg, og sier "takk for tips" - og så glemmer jeg dem i neste sekund når de er helt uaktuelle :p
På en måte er det jo bare koselig at de tenker så mye på hva som skal skje - selv om navnene gjerne ikke er helt vår smak :p :D

Skjønner godt hva du mener. Syns det er veldig vanskelig.. Vi har jo faktisk noen navn vi liker og når vi har fortalt hvilke det er så har familien, spesielt typen sin familie, kom med negative kommentarer som "Nei, det går ikke an å hete det" osv..
Det er slitsomt, og til tider sårende da vi faktisk velger å si navn som vi tenker på. Derfor har jeg og typen bestemt oss for at vi ikke skal fortelle noe før vi har bestemt oss for hva babyen skal hete! Da rekner jeg med, og håper, at uansett hva de syns om navnet så sier de noe fint :)
Det er jo vi som skal bli foreldre, det er vi som bestemmer! De har hatt sine muligheter til å velge navn, så nå får de sitte på sidelinjen : ))

Kjenner meg igjen, men jeg synes det for det meste bare er koselig :) Så får jeg heller bare si at jeg ikke liker det og det navnet.

Nå har jeg bestemt meg for hva JEG vil ha, og det var faktisk et forslag fra sambo, men likevel sier han fortsatt bare "vi får se" :p Håper jeg får det igjennom. Mamma liker fornavnet veldig godt, svigermor kommer til å elske iallfall andre navnet når hun får høre det, siden det er oppkalling etter bestefaren hennes :)

Så hvis det kommer rullende inn forslag nå, så får jeg bare si at jeg har bestemt meg :D

Jeg skjønner godt at det kan være slitsomt ja. Har ikke fått så overveldende "hjelp" selv, men jeg ville nok uansett ikke satt så stor pris på det. Det er vårt, og kun vårt valg hva vårt barn skal hete.
Vi har ennå ikke bestemt oss, vi er ikke en gang i samme bås jeg og samboer, så det kan ta tid før vi finner noe. Men uansett kommer vi ikke til å diskutere dette med andre enn hverandre, da jeg er redd for den der "haha, man kan jo ikke hete DET", eller at noen tuller/sier noe nedsettende om et navn vi faktisk liker. Når vi har valgt navnet og kiden har kommet ut, så kommer vi til å presentere han til alle med navn og så får de finne deg i det. Om de ikke liker det, så får de holde det for seg selv, eller får de nok høre det ja. Jeg synes faktisk helt ærlig at det er en veldig privat ting å velge navn til barnet sitt.

Men tilbake til din situasjon; du får jo nesten bare si ja og ha og takk for forslag og så bare drite i det. Si at dere uansett vil holde det hemmelig fram til h*n er født...
Choose your battles er det noe som heter, og jeg vil tro det kommer andre "battles" seinere som kanskje er viktigere?

Lykke til :)

HAHA ja og det er så teit.. hvorfor tror folk at vi plutselig velger ett navn de liker? :p menmen, er vel bare godt ment!!

Har opplevd det ja, mot venninnen min ville jeg ikke være frekk så da sa jeg bare at "ja, er jo søtt" - selvom det var heeelt utenfor :p

Mot mormor derimot; når hun kom med forslaget Nubb til gutt og Bollette til jente (navn fra 1800tallet) så sa jeg "ærlig talt, NEI TAKK" ;)

Vi har faktisk fortalt familie og venner hvilket navn vi har valgt denne gangen. Sist hadde vi fire forslag, men endte ikke opp med noen av dem da snuppa var født. Vi holdt alternativene hemmelig, kloke av skade etter eldstemann hvor familie fikk vite det og mine bestemødre tydelig sa i fra hva de mente om navnet.

Nå har vi to barn på 5 og 7 år og de har fått en god tilknytning til lillesøster allerede og gleder seg til Frida kommer.

Ikke så lett hvis man ikke har navn ennå da ;)

Jeg nikker og bukker og smiler og ler med. Når det gjelder guttenavn må folk komme med så mange forslag de bare vil, jentenavn er bestemt. Tenk at det er en enkel glede for dem. Det er ikke så mye annet de får bidratt med nå, så det å leke med navn er noe som er harmløst og morsomt i alle aldre. Særlig for damer tror jeg.

I forhold til valget, så er jo det helt opp til foreldrene. Vi fikk kommentarer på navnet til minsten fra både foreldre og svigerforeldre, men han heter det, og i dag kunne han ikke vært noe annet. Da det en stund var snakk om et annet navn måtte faren min bite i det sure eplet og sa at han likte det opprinnelige navnet best. Det er snakk om tilvenning uansett.

Jeg holder på å klikke på svigermor, for hun syns vi har valgt de latterligste navn- Ludvig og Aurora. Hun tror ikke det er sant sier hun. I tillegg maser hun heeele tiden på at vi må velge Hilleborg (!!!) hvis det blir jente, ettersom det er familienavn. Heldigvis ser det ut for at det er Ludvig som er i magen nå

Back
Topp