Velling

Luckyus

Flørter med forumet
JuniJubel2021
Vi må begynne med mer mat, og vi vil gi velling isteden for den grisete grøten... Lager mann på vann eller melk? Og hvor mye? Blir di tørste og trenger vann etterpå i tillegg?

Vi må begynne med mer mat, og vi vil gi velling isteden for den grisete grøten... Lager mann på vann eller melk? Og hvor mye? Blir di tørste og trenger vann etterpå i tillegg?
Jeg har ikke laget dette, men det er vel vanlig at den lages på vann eller morsmelk/mme såvidt jeg vet.

Har en venninne som gir velling, hun er fra Sverige og der er det visst vanlig med velling:) Babyen hennes blir ikke tørst, blir bare søvnig og sover lengre:)
Noen "vanner" ut grøt og gir som velling i flaske , mens andre legger i mer pulver (mme) for å få den tykkere, og gir det som "velling".
Men hvordan man lager dette selv har jeg faktisk ikke sjekket ut. De selger i pulverform i butikkene vet jeg.

Lykke til:)

Vi startet med velling før vi startet med grøt... Og da lagde vi en vanlig melkeflaske, og puttet oppi 2-3 skjeer med grøt :) Bare husk å klipp i smokken, så h*n får det ut av flasken ;)

Men hvis du klipper i smokken, må du huske å ikke gi h*n bare melk på den senere, da ungen ikke klarer å svelge dette unna:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vi startet med velling når knøttet var nesten 3 mnd (lege og helsesøster sa dette gikk helt fint, selv om det ikke er anbefalt i Norge før 4 mnd). Gir han velling til kvelds og da sover han ca.10 timer, ganske utrolig, og veldig deilig med en mett og fornøyd pjokk! Har ikke hatt noen problemer med magen *bank-i-bordet*

Lager velling på følgende måte:
180 ml vann, 5 (strøkne) skjeer mme pulver, 2 (toppede) skjeer risgrøt m/mais og banan (Nestlé 4mnd).
Bruker måleskje som følger med mme. Må ristes veeeeldig godt for å unngå at det klumper seg! Bruker Avent flaske og velling tut fra Avent, works like a charm :)

Back
Topp