Velling?

triknu

Glad i forumet
Noen som har tenkt på det og evt når dere tenker på å begynne med det? Er det en nedre grense på når man kan begynne å gi dem det eller? Søsteren min sier tre mnd, men kan man begynne tidligere?

Ifølge HS så skal en ikke begynne før tidligst ved 4 mnd.

før i "gamle dager" sa de vel 3 mnd, men nå er det vel tidligst 4 mnd og helst ikke før 6 mnd.
har ingen kilder på det.

Følg heller mammafølelsen din ang velling mener nå jeg. Min gutt er nå 2 1/2 mnd å han må få velling på kvelden, han er sååååå sulten. Dette er også en fin måte å venne magen til grøt når man evt skal starte med det :) Jeg har en spiseskje i flaska hannes hver kveld, å han er så mett og fornøyd å sover veldig godt. Blir å øke etter noen uker osv osv helt til han skal begynne med grøt ved 4 mnd alder :-)

Hvis jeg får fortsette å fullamme og lillegull er fornøyd med det, så kommer ikke vi til å begynne med noe annet før han er 4 måneder... :)

Babyer skal tidligast ha velling/graut ved 4 mnd. Når ein skal begynne med graut, begynner ein jo med velling, for å venne magen til. Her er ein link: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=fast%20f%C3%B8de&source=web&cd=9&ved=0CG0QFjAI&url=http%3A%2F%2Fwww.lommelegen.no%2F321902%2Friktig-spedbarnsmat&ei=qFwRT_CBA-zP4QT4rq3-Aw&usg=AFQjCNFsI2_WERCAcEOd3RUB_IR8BAwf2Q. Morsmjølk varer lenge, og ein kan ikkje forvente at babyen skal sove i 12 timer i strekk når dei er 2 mnd. Men det er min meining:)

Babyer skal tidligast ha velling/graut ved 4 mnd. Når ein skal begynne med graut, begynner ein jo med velling, for å venne magen til. Her er ein link: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=fast%20f%C3%B8de&source=web&cd=9&ved=0CG0QFjAI&url=http%3A%2F%2Fwww.lommelegen.no%2F321902%2Friktig-spedbarnsmat&ei=qFwRT_CBA-zP4QT4rq3-Aw&usg=AFQjCNFsI2_WERCAcEOd3RUB_IR8BAwf2Q. Morsmjølk varer lenge, og ein kan ikkje forvente at babyen skal sove i 12 timer i strekk når dei er 2 mnd. Men det er min meining:)

Det er jo opp en en og en hver å bestemme hva som er best for sitt barn, ingen kjenner sitt eget barn som en selv :-) det er ingen fasit svar når det kommer til barn og ernæring! Jeg kan ikke amme å må gi mme til min sønn, å han krever veldig mye mat. Man skal å være forsiktig med å gi mme ( ikke overskride 1 l i døgnet) å da må jeg gi litt velling så lillingen blir litt mer mett i magen på kveldingen.

Alle er forkjellige, å fungerer ammingen og barnet er fornøyd er det jo ingenting som er bedre enn det, men noen barn krever mer mat enn andre :-)

Jeg har hørt 3 måneder... og det skjer jo ikke "poff" over natten den dagen ungen er 3 mnd. Følg mammafølelsen.  :)
Helsesøstere  anbefaler også gråtekurer... såehhh... hva de sier ville jeg tatt med en klype salt.  :)

Velling KAN bli veldig tungt for de pittesmå babyemagene allerede nå - eneste tilfellet jeg hadde vurdert å gi det såpass tidlig (nå er min lille bare 8 uker da, vet ikke hvor gammel din er) er ved fullflasking der barnet krever mer enn 1 l mme i døgnet.

Storesøster fikk noen teskjeer grøtpulver i en av flaskene fra hun var litt over 3 mnd, da var vi helt nødt til å få drøyd den literen med mme (nyrene klarer ikke å "ta unna" mer enn 1 liter i døgnet), ellers hadde vi hatt en unge som var sulten hele tiden.

Regner med at du gir flaske og ikke fullammer - hvis du ammer hadde jeg ikke vurdert det overhodet - da er mm mer enn godt nok en god stundt til, og hvis du skal gi noe ekstra er det tusen ganger bedre å gi flaske med mme enn velling.

Jeg fullammer, og venter til 4 mnd, da begynner vi å introdusere litt frukt/grønnsaker og grøt/velling samtidig som hun fremdeles så godt som fullammes i en periode.

Jeg og, som mange andre her, skal vente lengst mulig med å gi måltider... med ungen skal få en smakebit.. fruktmos og velling.. kommer helt ann på hvordan Casper er. Pernille ville ikke ha grøt, så den saken var jo enkel... ;)

Jeg ammer ikke lenger, hadde ikke nok til han så da gikk vi over på mme. Nå drikker han 150 ml hvert måltid hver 3 time....og ut ifra min beregning da så drikker han 1485 ml med ferdig blandet mme i døgnet....er det da en grunn til å begynne med velling på kvelden? Med tanke på at det ikke skal gå over 1 liter i døgnet? (noe som jeg ikke visste)
Han blir 2 mnd imorgen og veier 6,3 kg da jeg hadde han på vekta her hjemme for to dager siden.

Blir så rådvill her jeg sitter....hva skal jeg gjøre liksom?:(

Vi drøyer til rundt om 4 mnd alder. Men spiser han mer enn 1 l mme i døgne tfør da må vi introdusere tynn grøt til kvelds.

Triknu, jeg hadde prøvd en skje grøtpulver i melka til kvelds.

C

missme86 skrev:
Følg heller mammafølelsen din ang velling mener nå jeg. Min gutt er nå 2 1/2 mnd å han må få velling på kvelden, han er sååååå sulten. Dette er også en fin måte å venne magen til grøt når man evt skal starte med det :) Jeg har en spiseskje i flaska hannes hver kveld, å han er så mett og fornøyd å sover veldig godt. Blir å øke etter noen uker osv osv helt til han skal begynne med grøt ved 4 mnd alder :-)

Tror vi må begynne med litt velling nå siden han drikker neste 1,5 liter om dagen. Men hvordan går jeg fram? Ser at du bruker en spisesje i flasken på kvelden...men når burde den flaske være iforhold til hvor leng det skal vare? Og hvor lenge går det da før han trenger mere mat? Hvilken type grøt bruker du? Er det en type som heter velling eller? Men å en annen ting...blir ikke melka mye tykkere og vanskeligere å få ut når det kommer mer pulver ilag med? Å hvordan er det å blande mme og grøtpulver...er det trygt liksom? Ettersom at det står på mme-pakkene at man skal være nøye med å blande riktig mengder pulver iforhold til væskemengde... Mange spmål her nå men:) Prøvde å kutte ned på ant ml han fikk til hvert måltid nå inatt...men det endte opp med at han våknet annenhver time og ville ha mat...

ville rådført meg med helsesøster før jeg ga babyen velling. Det er en grunn til at det anbefales å ikke gi noe annet enn mm/mme før 4 måneders alder (og det er ikke noe helsesøstrene har funnet på, det er det som er den offentlige anbefalningen).

Helsesøstrene har 4-5 år utdanning plus flere år med arbeidserfaring bak seg, så jeg stusser litt på de som sier man skal ta de helsesøster sier med en klype salt. Man må jo så klart vurdere litt hva man skal ta helt alvorlig eller ikke da. Skrikekur går mer på oppdragelse, og er ikke noe helsesøster kurses så mye i. Derimot er det veldig høyt fokus på dette med kosthold og helse når man utdanner seg som sykepleier, for så å videreutdanne seg til helsesøster.

Man skal i alle fall ikke stole mer på brukere på et forum, enn på helsepersonell.

Teriyaki skrev:
ville rådført meg med helsesøster før jeg ga babyen velling. Det er en grunn til at det anbefales å ikke gi noe annet enn mm/mme før 4 måneders alder (og det er ikke noe helsesøstrene har funnet på, det er det som er den offentlige anbefalningen).

Helsesøstrene har 4-5 år utdanning plus flere år med arbeidserfaring bak seg, så jeg stusser litt på de som sier man skal ta de helsesøster sier med en klype salt. Man må jo så klart vurdere litt hva man skal ta helt alvorlig eller ikke da. Skrikekur går mer på oppdragelse, og er ikke noe helsesøster kurses så mye i. Derimot er det veldig høyt fokus på dette med kosthold og helse når man utdanner seg som sykepleier, for så å videreutdanne seg til helsesøster.

Man skal i alle fall ikke stole mer på brukere på et forum, enn på helsepersonell.

Kunne ikke vært mer enig :)

triknu skrev:
Jeg ammer ikke lenger, hadde ikke nok til han så da gikk vi over på mme. Nå drikker han 150 ml hvert måltid hver 3 time....og ut ifra min beregning da så drikker han 1485 ml med ferdig blandet mme i døgnet....er det da en grunn til å begynne med velling på kvelden? Med tanke på at det ikke skal gå over 1 liter i døgnet? (noe som jeg ikke visste)
Han blir 2 mnd imorgen og veier 6,3 kg da jeg hadde han på vekta her hjemme for to dager siden.

Blir så rådvill her jeg sitter....hva skal jeg gjøre liksom?:(

Da hadde jeg absolutt hørt med helsesøster hva som er best - vår helsesøster sa at vi da skulle blande litt grøtpulver i til henne (hun drakk over literen hver dag i nesten to uker, så vi visste at det var "stabilt", altså at det ikke var økedøgn eller noe!
I forhold til tidspunkt på dagen og mengde, ville jeg begynt med bare en liten teskje i en av flaskene på dagen, og så heller økt på litt etterhvert, og hatt det i kveldsflasken når du vet at det ikke blir magevondt av det (lettere med magevondt om dagen enn om natten - for mammaen ihvertfall!).

Lykke til

Halla

Jeg lurte på det samme på facebook i går, å fikk noen tips, men ente med å ringe til HS, å der fikk jeg besjed om at jeg måtte ikke finne på å gi han velling får han hva 4 mnd det kunne være kjempe farligt for tarmane, dem hva ikke klare for det, å det kunne forekome alergi. Hun la ut i det ville og det brei om hvor farligt det hva. Så jeg satt der å følte meg såååå DOM for at jeg hadde tenkt tanken på å gi lisje gulle mitt velling...

Men så ringt jeg til HS som datra mi bruker for å spør om ei vaksine hun skal ha siden hun skal ut å reise til asia (dem er ikke på samme helesetasjon) å hun spurte meg om hvordan det gjekk med den nyfødte osv osv og jeg spurte om velling og fikk besjed om at vist han drikker mer en 1l pr døyen kunne jeg starte med 1 tsjei og så øke etter en uke. osv osv,

Så vet liksom ikke heilt hva jeg skal tro på jeg....

Back
Topp