Leste du artikkelen som det var linket til? Der var den gravide 24 år gammel ikke over 38, så det stemmer ikke det du sier om at det ikke er lov i Norge å sjekke dette. Det ble også sjekket på ultralyden i Norge med mitt forrigje barn.
Her ser du at det kun er KrF som er imot tidlig utralyd, noen er mer likegyldige pga økonomi (les: V):
https://www.babyverden.no/gravid/barnet-i-magen/ultralyd-i-uke-12-burde-bli-et-offentlig-tilbud/
Vis vedlegget 311051
Jeg synes at alle gravide kvinner i Norge burde få tilbud om gratis ultralyd i uke 12, da denne er så utrolig viktig! Så kan vi selv velge om vi vil gå på ultralyd eller ikke, akkurat som med OUL. Det er rett og slett dårlig gjort at politiske partier skal få bestemme over kvinnekroppen på denne måten, så denne saken engasjerer meg litt mer enn andre. Mange stoler jo på det norske systemet har hensikt om å fange opp om barnet i magen er friskt eller ikke, men det stemmer desverre ikke på grunn av akkurat dette.
Det er også dårlig gjort at de med bedre økonomi skal få bedre muligheter enn de med dårlig økonomi, da det sikkert ikke er så lett for alle å betale for ekstra ultralyd i uke 12. Derfor mener jeg også at dette burde vært en del av de faste kontrollene i Norge, så kan en selv velge om man vil gjøre det eller ikke.
Når det er sagt så er det ingenting galt med å få barn med Downs! Jeg synes de er kjempe herlige mennesker selv! Dersom det ville hendt meg så ville jeg ønsket å vite om det så tidlig som mulig i stedet for å få en overraskelse rett etter fødselen.
Det stemmer at de sjekker for flere ting på ultralyd i uke 12 enn bare fortykket nakkefold, det er en grunn til at det heter organrettet ultralyd i uke 12