Velferdspermisjon? Eller nei?

Vipsy

Vipsy
Septembermødre <3
Jobber natt og måtte ta fri en natt da jeg skulle på undersøkelse dagen etter. Jeg får jo bekreftelse av legen at jeg hsr vært på behandling. Er 2t reis en vei. Sjefen vet om ivf behandlingen. Nå sier hun at det ikke er garantert at jeg får bevilget permisjon m lønn. Kan heller ikke bruke egenmelding siden jeg ikke var syk. Det er 1500kr jeg mister da. Kan vær enkelt arbeidsplass bestemme dette? jeg ga jo beskjed i god tid. Hadde noen klar så kunne jobbe for meg også.

Jeg er litt usikker på hvordan det der fungerer selv. Har slitt slitt med akkurat det her, for jeg jobber offshore, og når jeg må ta prøver så kan jeg ikke være på jobb. 1 time med helikopter 1 time med fly 1 time kjøring pluss all venting osv osv. Jeg har pratet litt med fastlege om dette her, og hun sa at selv om de nye reglene er vanskelige så vil for eks slikt gå på psyken løs, og at man kan sykemelde pga av det. I hvert fall ble det slikt for meg i den periode jeg måte ta mye blodprøver og kontroller og slikt. Og det fungerte greit.
Men når det har sagt så vet jeg at de på sykehuset kun snakker om at man får med seg bekreftelse at man har vært der. Og man har jo krav på velferdspermisjon, det er jo med lønn. Tror det er 10 dager i løpet av et år. Men vet ikke om man kan bruke den på seg selv, eller om man bruke det nå man hjelper andre.

Ble mye babbel her :) Mitt tips blir å ta en samtale med fastlegen din. Håper da at du har en ok fastlege! :)

Har en ok fastlege ja. Så hadde ikke vært noe problem å bli sykemeldt hele behandlingsperioden. Men det er ikke noe jeg ønsker. Jobber deltid å har egentlig lyst å jobbe ekstra også. Trenger sårt den lønna jeg har,når ivf koster en del. Har prøvd så godt så mulig å få ting til å skje på mine fridager. Men syklusen min og hvordan de vurderer behandlingen er ikke noe jeg kan styre.

når jeg har jobbet natt og hatt time på morgenen, så har jeg fått beskjed at jeg har krav på å få fri de 4 siste timene på jobb hvis timen er kl 10 eller tidligere,( min skift var da fra kl 22-06 egentlig) etter det har man ikke... vet ikke om det er samme regler på alle arbeidsplasser...

De synes jeg høres litt tullete ut.:p for det går jo ikke an å gjennomføre i praksis. Er nødt til å være noen som stepper inn for meg. Er ikke mulig å få noen som kan jobbe vikar fra 03-07. Å så tenker jeg og at det er lang reisetid...så kan ikke gå ut fra når den aktuelle timen er. Hvis det er andre på jobb som kan klare seg alene disse timene så går det jo...men hos meg er en alene så då går det ikke an.

Jeg fikk ikke fri heller og måtte bruke egenmelding for den dagen som jeg måtte ta blodprøver+UL...Det hjelper ikke å få en bekreftelse at man har vært til spesialist.Anbefaler deg til å snakke med fastlegen din.Eventuelt han/hun kan sykemelde deg.

Jeg fikk ikke fri heller og måtte bruke egenmelding for den dagen som jeg måtte ta blodprøver+UL...Det hjelper ikke å få en bekreftelse at man har vært til spesialist.Anbefaler deg til å snakke med fastlegen din.Eventuelt han/hun kan sykemelde deg.
Går det an å skrive sykemelding sånn i ettertid da? Har fått fri nesten en hel dag før i gamlejobben. Da skulle jeg trekke tann hos spesialist. Hadde forstått det hvis det var en time så fint kunne flyttes til en fridag tannlege,vanlig lege. Men dette er og en "spesialist"time med 6mnd ventetid, og er nødt til å være på bestemte syklusdager. Er bare uflaks at det havnet på en jobbedag. Håper sjefen er grei og ikke lager noe stress med dette. Jeg har hatt veldig lite fravær disse 2 årene jeg har jobbet,og trør alltid til ved andres fravær.

Det er ikke mulig å tilbakedatere en sykemelding, dessverre. Det har ikke legen lov til! Når det gjelder velferdspermisjon, er det et gode alle arbeidstakere (ansatt i stat, kommune og privat) har fremforhandlet og fått vedtatt i Arbeidsmiljøloven. Hvorvidt en slik velferdspermisjon skal være med eller uten lønn er faktisk opp til arbeidsgiver. Alt jeg har funnet nå, sier at spesielt deltidsansatte ofte vil ha problemer med å få lønnet velferdspermisjon ved legebesøk fordi den ansatte i mange tilfeller vil ha mulighet til å legge timen til en dag h*n ikke jobber el bytte vakt/ta igjen tapt arbeidstid på annen måte. Jeg forstår godt at du IKKE har denne muligheten ettersom mange av de prøver du må gjennom skal foregå på helt bestemte tidspunkter. Likevel, det er altså ikke etter loven noe krav man har å få lønn den dagen man har velferdspermisjon. Det er rett og slett opp til arbeidsgiver.

Håper det ordner seg for deg!

Ja håper også det. Hvis det blir permisjon uten lønn så får jeg høre om jeg kan få jobbe inn den vakta. Er så mange vikarer så stjeler"ekstravaktene på jobb. Vi som jobber fast bør bli prioritert synes jeg da. Håper dr er noen vakter til meg. Jeg er fattig og fattigere skal jeg tydligvis bli:p:p

De fleste bedrifter gir fri til lege besøk og siden ufrivillig barnløshet er en diagnose så er det gyldig grunn.
Eg har fått bekreftelse av legen min og har vært mye borte uten at det har vørt et problem.
Kjipt når folk skal ha null forståelse

Jeg har jo allerede tatt fri. Den aktuelle dagen var for noen dager siden. Har levert inn søknad om å få denne dagen som perm m lønn nå i ettertid. For sent å ta kontakt med fastlege da hun ikke kan tilbakedatere sykemeld. Jeg fikk ingen beskjed om å gjøre noe da jeg sa til leder at jeg måtte ha fri den vakten. Hun sa før jeg startet behandling at jeg skulle få tilrettelegging.Syntes godt hun kunne sagt at jeg måtte ha sykemeld.

Huff.. Det er liksom ikke nok å tenke på alt en skal gjennom med medisiner +++ så skal en tenke på det i tillegg.. Min sjef vet hva vi skal å jeg spurte ho før vi skulle avsted hvordan jeg skulle gjøre d i forhold til at det var min arb.dag (jobber å deltid) så da ringte ho sin sjef igjen å han sa da at jeg får permisjon med lønn. Å det var bare samtale vi skulle på den dagen! Tror øverst kommandere skjønte det at det var ikke så lett å få slike ting å falle på fridag.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp