Veldig vondt i ryggen!

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Hei☺️
Jeg sliter med veldig mye med vondt i ryggen og i høyre hofte og nedover i foten.. Spesielt vondt etter jeg har vert på jobb.. Er aller verst når jeg sitter.. Hjemme så ligger jeg mest mulig flatt om jeg ikke står..
I natt fikk jeg ikke sove pga mye smerter, finner ingen stilling som er god:/ går veldig utover humøret.. Og får dårlig samvittighet når jeg klager på noe som egentlig skal vere så fint.. Er jo kjempe takknemlig for babyen i magen<3
Sitter nå på legekontoret og venter på å komme inn, har ventet veldig lenge nå:/
Mitt spørsmål til dere er; noen som sliter med det samme som har noen tips?
Dette ble ett rotete og klagete innlegg:/

Ja, sliter med akkurat det samme. Men jeg "overlever". Er det veldig ille, så har jeg tatt egenmelding. For meg hjelper det å ikke gjøre det samme for lenge, og heller bytte på om jeg sitter, står, går eller ligger, både hjemme og på jobb. Så prøver å være flink til å variere når jeg begynner å kjenne ryggen. Jeg går også til kiropraktor :)

Klarte å "overleve" en stund, men blitt verre og verre for hver gang jeg har vert på jobb. Prøver stillingsendring ofte og lignende, men det eneste som hjelper litt er å ligge helt flatt eller stå, klarer ikke sitte særlig lenge om gangen. Nå har jeg vert inne hos legen og hun mente jeg burde bli helt sykemeldt så ble jeg henvist til fysioterapeut. Synes det på en måte er ett nederlag, men hadde nok ikke klart mye lenger å holde ut på jobb. Kommer til å gå på veggen her hjemme, blir lange to mnd å vente på baby..
Gruer meg for å si det til sjefen..

Jeg også sliter med det samme. Jeg har gradert sykemelding,men hjelper lite når jeg må gå hele vakter for jeg er alene på jobb. Jeg maser litt på dem i hjemmesykepleien da,men føler litt på det også noen ganger. Skal snart snakke med legen igjen for dette går ikke i lengden

Jeg også sliter med det samme. Jeg har gradert sykemelding,men hjelper lite når jeg må gå hele vakter for jeg er alene på jobb. Jeg maser litt på dem i hjemmesykepleien da,men føler litt på det også noen ganger. Skal snart snakke med legen igjen for dette går ikke i lengden
Har hatt gradert sykemelding en stund no jeg og, jobber på medisinsk sengepost på sykehus.. Kjenner selv at det nok er det beste å vere fult sykemeldt, men blir utrolig lenge å gå hjemme...
Jeg er vandt til travel hverdag og i tillegg trene mye og finne på ting, nå orker/klarer jeg svært lite... Tærer veldig på psyken..
Men premien man får til slutt gjør det nok verdt det<3

Har hatt gradert sykemelding en stund no jeg og, jobber på medisinsk sengepost på sykehus.. Kjenner selv at det nok er det beste å vere fult sykemeldt, men blir utrolig lenge å gå hjemme...
Jeg er vandt til travel hverdag og i tillegg trene mye og finne på ting, nå orker/klarer jeg svært lite... Tærer veldig på psyken..
Men premien man får til slutt gjør det nok verdt det<3
Skjønner godt hva du mener. Men som du sier, premien man får til slutt gjør at det er verdt det:) viktig å lytte til kroppen

Jeg sliter også mye med rygg-/bekkensmerter. I det siste har det vært såpass at jeg av og til ikke klarer å gå skikkelig,fordi jeg får så store smerter i lysken. Mitt tips er; lytt til kroppen,få behandling. En sykemelding er dessuten ikke alltid negativt,mye lettere å gjøre ting posjonsvis hjemme, med pauser når en blir for sliten. Vi pusser for eksempel opp barnerommet og setter opp garderobeskap i gangen, det er nok i massevis for min del :happy:

Hei!

Be legen om en henvisning til fysioterapeut, det kan hjelpe deg mye!
Det er gratis i svangerskapet, og 6 mnd etterpå. :)

Få en sykemelding, det kan bli kronisk om du ikke tar det med ro, og tro meg, det vil du ikke!

God bedring! <3

Klarte å "overleve" en stund, men blitt verre og verre for hver gang jeg har vert på jobb. Prøver stillingsendring ofte og lignende, men det eneste som hjelper litt er å ligge helt flatt eller stå, klarer ikke sitte særlig lenge om gangen. Nå har jeg vert inne hos legen og hun mente jeg burde bli helt sykemeldt så ble jeg henvist til fysioterapeut. Synes det på en måte er ett nederlag, men hadde nok ikke klart mye lenger å holde ut på jobb. Kommer til å gå på veggen her hjemme, blir lange to mnd å vente på baby..
Gruer meg for å si det til sjefen..
Har det på samme måte. Jeg har vært 100% sykemeldt fra ca uke 6 frem til 1. April pga hyperemesis, da jeg begynte å jobbe 20 %. Kvalmen er bedre, men hender fremdeles jeg spyr (uke 31 nå), i tillegg har problemer å finne gode stillinger både liggende og sittende. Begynte for ca 2 mnd siden, og jeg begynte ganske raskt hos fysio, går 1 gang per uke. Har ikke blitt noe verre hvertfall, og det mente fysio var bra at det har stabilisert seg. Jeg kjenner ikke en plass lengre at jeg har dårlig samvittighet ift. Arbeidsgiver. Var på medarbeidersamtale i går, og det ble spurt om det var noe de kunne gjøre for at jeg skal jobbe mer. Men nei, jeg lar meg ikke presse til det ytterste for så ikke ha noe å gi når babyen kommer. Babyen kommer før jobben, og det er ingen som takker deg når du har stukket strikken for langt. Tro meg, jeg har opplevd det, og kommer ikke til å gjøre det igjen, spesielt ikke nå når vi har en viktig oppgave forran oss :) Vær sykemeldt med god samvittighet, det er veldig vanlig å ikke jobbe fullt når en bare har et par mnd igjen til termin :)

Hei!

Be legen om en henvisning til fysioterapeut, det kan hjelpe deg mye!
Det er gratis i svangerskapet, og 6 mnd etterpå. :)

Få en sykemelding, det kan bli kronisk om du ikke tar det med ro, og tro meg, det vil du ikke!

God bedring! <3
Har fått henvisning til fysio, så tenker å ta kontakt i morgen. Håper det kan hjelpe:)
Nei, det er sant, det er en av tingene som gjør at jeg holder ut, det at det går over, forhåpentligvis!
Men sliter med å "bare" sitte hjemme.. Tiden går så seint..
Noen tips til ting å finne på? Som ikke sliter på rygg og bekken..

Har det på samme måte. Jeg har vært 100% sykemeldt fra ca uke 6 frem til 1. April pga hyperemesis, da jeg begynte å jobbe 20 %. Kvalmen er bedre, men hender fremdeles jeg spyr (uke 31 nå), i tillegg har problemer å finne gode stillinger både liggende og sittende. Begynte for ca 2 mnd siden, og jeg begynte ganske raskt hos fysio, går 1 gang per uke. Har ikke blitt noe verre hvertfall, og det mente fysio var bra at det har stabilisert seg. Jeg kjenner ikke en plass lengre at jeg har dårlig samvittighet ift. Arbeidsgiver. Var på medarbeidersamtale i går, og det ble spurt om det var noe de kunne gjøre for at jeg skal jobbe mer. Men nei, jeg lar meg ikke presse til det ytterste for så ikke ha noe å gi når babyen kommer. Babyen kommer før jobben, og det er ingen som takker deg når du har stukket strikken for langt. Tro meg, jeg har opplevd det, og kommer ikke til å gjøre det igjen, spesielt ikke nå når vi har en viktig oppgave forran oss :) Vær sykemeldt med god samvittighet, det er veldig vanlig å ikke jobbe fullt når en bare har et par mnd igjen til termin :)
Godt å få støtte her inne, det kjenner jeg at jeg trenger.
Bør jo ha litt krefter igjen når babyen kommer, så prøver å tenke på det. Men har likevel dårlig samvittighet og ønsker jo selvfølgelig helst å vere velfungerende og jobbe som vanlig, men ble ikke sånn for meg nå på slutten.. Har vert veldig heldig og ikke hatt noe plager fram til jeg var ca halvveis, etter det har det kommet litt og litt og mer og mer..
Sliter med samvittigheten altså, men legen min sa "nei, hvorfor skal du jobbe? Du har jobbet nok no!" Så får høre på henne

Godt å få støtte her inne, det kjenner jeg at jeg trenger.
Bør jo ha litt krefter igjen når babyen kommer, så prøver å tenke på det. Men har likevel dårlig samvittighet og ønsker jo selvfølgelig helst å vere velfungerende og jobbe som vanlig, men ble ikke sånn for meg nå på slutten.. Har vert veldig heldig og ikke hatt noe plager fram til jeg var ca halvveis, etter det har det kommet litt og litt og mer og mer..
Sliter med samvittigheten altså, men legen min sa "nei, hvorfor skal du jobbe? Du har jobbet nok no!" Så får høre på henne
Vi damer er altfor pliktoppfyllende, har selv slitt med det samme. Å være pliktoppfyllende er bra for andre, men sjelden bra for deg selv. Tenk at arbeidsgiveren din har vært heldig å hatt deg i arbeid såpass lenge i stedet for å få dårlig samvittighet for det du ikke klarer :) Her er tidsfordriv stort sett vært tv, hekling og lesing. Prøver å nyte litt av det fine været som har vært, men klarer ikke å ligge/sitte lenge ute i sola. Tutler ellers me litt smårydding, vasker klær og ordner litt på barnerommet om jeg har energi nok. Ellers er det jo bra å variere mellom å ligge, sitte og være i bevegelse samt gjøre øvelser som du sikkert får av fysioterapeu. ten :) Tida går, utrolig nok uansett, men enig at det er kjedelig...

Jeg ventet for lenge med å høre på legen om 100% sykemelding og endte på føden:( Gikk heldigvis bra og har lært at legen vet som regel best. Ikke ha dårlig samvittighet. Er ikke bare deg det gjelder lenger, men og den lille!:)

Har fått henvisning til fysio, så tenker å ta kontakt i morgen. Håper det kan hjelpe:)
Nei, det er sant, det er en av tingene som gjør at jeg holder ut, det at det går over, forhåpentligvis!
Men sliter med å "bare" sitte hjemme.. Tiden går så seint..
Noen tips til ting å finne på? Som ikke sliter på rygg og bekken..

Jeg kjenner meg godt igjen i problemet. :/
For meg hjalp det å lese og se serier, men så var jeg så dårlig at jeg knapt klarte å gå da, så det finnes jo kanskje andre ting du kan finne på, f.eks varmtvannssvømming, hvis det er et tilbud der du bor.
I ettertid har det hjulpet meg veldig, og det er mye sunnere for kroppen enn å f.eks gå tur. :)

Anbefaler å investere i et par gode joggesko, f.eks på en sportsbutikk, der de kan se hva slags sko du trenger.
Det hjalp meg mye, og jeg kan fremdeles ikke gå med "dårlige" sko lenge av gangen. (Sønnen min er 14 mnd.)
Et bekkenbelte kan også hjelpe, men prøv å knyte en bredt skjerf godt rundt hoftene dine først, og se om du føler det hjelper, så slipper du bruke masse penger på noe som kanskje ikke hjelper deg.
(Det brukte jeg etter fødsel også, på magen. Ikke for å stramme den inn igjen, men fordi jeg følte alt "skvulpet" rundt inni der, og at det hjalp meg å rette meg opp og fungere. :) )

Hvis du liker håndarbeid, eller tegning/fargelegging, er det kanskje noe du kan bruke litt tid på?
Re-designe et plagg, lage scrapbook, ta frem den gamle playstation, lese den boken du aldri fikk tid til å lese, sette bilder i album, male om et møbel.
Jeg sov mye. :P

Tusen takk alle for god støtte❤️ håper eg holder ut til august, men føles så lenge til akkurat no:/

Takk for tips til ting å gjøre, gjerne kom med flere om noen har ;)

Back
Topp