VELDIG ulik erfaring med fysio for bekkenløsning!!!

only_me83

Gift med forumet
Gikk til fysio forrige svangerskap pga bekkenløsning. Han undersøkte meg, av med buksa, opp på benken, svingte på bein i ulike retninger og trykte på rygg og slikt.
Trening i gruppe 2 ganger i uka, fysio viste hva jeg skulle gjøre, var innom og sjekka at vi gjorde det vi skulle, men satt stort sett på kontoret sitt under treninga. Trente ca 30 min hver gang...

Var til annen fysio annet sted igår, for bekkenløsning.
Hun fant frem ekstra madrass og la på undersøkelsesbenken og ba meg legge meg på siden, trakk opp genser og buksa litt ned bak, klemte og masserte med olje, la på varme omslag for å lindre smerte. Mens jeg lå med varme omslag fant hun fram ei bok om bekkenløsning og slo opp på et kapittel hun ville jeg skulle lese med masse tips ved bekkenløsning, fant også frem noen brosjyrer jeg fikk med meg hjem.
Viste meg treningsrommet etterpå, og viste meg øvelser jeg skal gjøre...veldig ulikt fra forrige gang, helt andre øvelser liksom! Fikk ny time imorgen, og beskjed om at jeg må sette av ca 1 time hver gang, da hun vil ha meg på behandlingsbenken hver gang og behandle litt og legge på varme.

Synes det er overraskende stor forskjell på de to...pleier det være slik, skal det være slik?

Hvordan har andre hatt det til fysio for bekkenløsning?

Jeg har bare vært en time til fysio ( igår) og skal gå 2 ganger i uka. Da måtte jeg strippe ned til truse og bh og ble trykket og massert på ulike punkter, og måtte gjøre endel øvelser. Skal tilbake på fredag og forstod det som at det ble noe av det samme. Hun har en benk på kontoret sitt, og noe taugreier i taket som hun fester på bena mine. Også fikk jeg hjemmelekse, øvelser som jeg må gjøre hjemme. Fikk konstantert bekkenlønsing med gangvansker så da skulle hun skrive ut ny rekvisisjon slik at fysio blir gratis. 

Jeg har ikke fått noen øvelser av fysion min, hun sier at det kan gjøre vondt verre, og jeg heller skal få noen strekkeøvelser på sikt, hvis bekkenet tåler det. Den eneste formen for trening hun vil jeg skal gjøre er bekkentrening i basseng.

Så her er det stort sett trykking, klemming og massering det går i! Jeg er veldig fornøyd!

jeg også vil ha klemming og massering !!!
klart jeg greier og trene ,gjør også det ,men jammen det hadde det vært godt å få begge deler,men kan jeg komme inn til ny fysio og si jeg har blitt vist øvelser og gjør de ,men er interessert i å bli massert :P ???
hører enkelte sier at noen er late og bare viser øvelser ,mens andre bryr seg virkelig og masserer.
kan jeg ringe til fysio og si : "hei ,jeg vil ha en som masserer"?

jean colin 10.okt.09
baby i magen termin 22.juni.11

Sist hadde jeg trenings-opplegg samt øvelser hjemme. Da var det med jevne mellomrom av med "alt" og sjekking osv.

Denne gangen har jeg bare vært fire ganger så langt da. Første gang så han litt på bekken når jeg bøyde meg, og så lå jeg på benken imens han rugget på bekkenet og løftet føttene og presset litt opp. Var visst litt låst i ene siden. Dette har han gjort hver gang, og tredje gang teipet han ryggen/bekkenet for å se om det hjalp. Siste gang rugget han litt igjen, samme med beina opp osv. Er vel inne ti minutter hver gang. spurte etter øvelser å gjøre hjemme, men fikk beskjed om at han ikke ville gi meg det ennå... [8|]

jeg fikk anbefalt trening selv om jeg har noe hun mente kunne være en nerve i klem på ene siden nedover fotem,trening som belaster den siden gjør vondt !
gjør vondt ellers bevegelser og belastning også,men no sluttet hun med trening ,og ingen mere oppfølging på den hofta/foten!!
skal jeg bare ringe legen og få ny henvisning til annen fysio da?

ORIGINAL: only_me83

Gikk til fysio forrige svangerskap pga bekkenløsning. Han undersøkte meg, av med buksa, opp på benken, svingte på bein i ulike retninger og trykte på rygg og slikt.
Trening i gruppe 2 ganger i uka, fysio viste hva jeg skulle gjøre, var innom og sjekka at vi gjorde det vi skulle, men satt stort sett på kontoret sitt under treninga. Trente ca 30 min hver gang...

Var til annen fysio annet sted igår, for bekkenløsning.
Hun fant frem ekstra madrass og la på undersøkelsesbenken og ba meg legge meg på siden, trakk opp genser og buksa litt ned bak, klemte og masserte med olje, la på varme omslag for å lindre smerte. Mens jeg lå med varme omslag fant hun fram ei bok om bekkenløsning og slo opp på et kapittel hun ville jeg skulle lese med masse tips ved bekkenløsning, fant også frem noen brosjyrer jeg fikk med meg hjem.
Viste meg treningsrommet etterpå, og viste meg øvelser jeg skal gjøre...veldig ulikt fra forrige gang, helt andre øvelser liksom! Fikk ny time imorgen, og beskjed om at jeg må sette av ca 1 time hver gang, da hun vil ha meg på behandlingsbenken hver gang og behandle litt og legge på varme.

Synes det er overraskende stor forskjell på de to...pleier det være slik, skal det være slik?

Hvordan har andre hatt det til fysio for bekkenløsning?

Hvilken fysioterapaut går du til nå da??

Jeg trener i bekkengruppe 2x i uka, hos Trondheim Fysikalske Institutt nede i sentrum, og opplegget høres veldig likt ut med det første du beskrev. Første konsultasjonen fikk jeg beskjed om å legge meg på benken og føtter og rygg ble bevegd hit og dit, og fikk en del tips om ting man bør og ikke bør gjøre.. På treninga går fystioterapauten rundt og ser til at vi gjør øvelsene rett. Økta er unnagjort på ca 30min, tar litt lenger tid mot slutten av svangerskapet så vidt jeg husker, hehe, flere pauser da.. Men ellers ikke noe personlig oppfølging.. [8|]

Tro hvordan det er å få bytta fysioterapaut nårman først har starta på et opplegg?

Sist gikk jeg til frisk i fossegrenda.

Nå er jeg til midtbyen fysikalske.
Har bare vært der en gang enda da, så vet jo ikke hvordan det blir fremover, men virker veldig ulikt det jeg hadde sist!

Kanskje du vil skrive oppdatering når du får vite hvordan opplegget blir? [:)]

Ennå er jeg ikke heeelt hemma av bekkenløsninga i hverdagen, og har blitt bedre etter jeg ble 50% sykemeldt og kan ta det mer med ro om dagene.. men er redd det kommer til å bli værre etterhvert, og litt mer personlig oppfølging enn vi får på gruppetreninga hos Trondheim fysikalske hadde kanskje ikke vært så dumt. -selv om det er veldig koselig å trene i gruppe også da.. [8D]

Er du mye plaget du nå? [&o]

Idag trente jeg litt først, også var det varme omslag og massasje på benken mens jeg fikk lese interessant litteratur om bekken/graviditet og bekkenløsning.

Har to timer igjen neste uke, hun sa jeg bare må komme en del før timen for å trene det jeg selv har tid til...altså komme når jeg rekker det.

Vil ikke si jeg er veldig plaget enda nei, fungerer greit, fungerer veldig mye bedre etter jeg ble 40% sykmeldt. Hadde det som sagt sist også, starta mye senere da, men ble raskere verre da sikkert siden jeg var tyngre.
Har valgt å ta tak i det før det blir for ille denne gangen, i et håp om å slippe full sykmelding og kanskje slippe krykker på kveldstid og mye smerter.

Jeg går til en som driver med både fysio og osteopati så der blir det litt trykking og litt knekking og tøying.
Ikke noe av med klær eller noe som noen andre erfarer her. Super fornøyd med han, han ahr gjort underverker altså[:D]

Back
Topp