Veldig puppeglad gutt på 13 mnd....

galas

Betatt av forumet
Gutten min på 13 mnd er fortsatt veldig glad i puppen. Han vil ha den foran vanlig mat. De dagene jeg har fri kan han be om pupp opp til 10 ganger. Jeg prøver å tilby vanlig mat først, men han spiser ikke. De dagene jeg er på jobb og mannen er hjemme med han så spiser han minimalt iløpet av dagen, og er nesten hysterisk etter melk når jeg kommer hjem. Da vil han helst henge der til leggetid, hvis ikke vi går ut eller avleder han på en annen måte.

Er det uheldig for han å få så mye melk og sise så lite av annen mat? Tips og råd for hvordan dette kan snues? Hadde han bare spist vanlig mat så skulle jeg nektet han melk, men han vil jo ikke spise. Og ja vi har tilbudt alt mulig og prøvet å avlede han fra puppen. jeg synes fortsatt det er koselig å amme han, og har tenkt å amme han til han er 2 år. Men kunne godt trappet ned til max 2 ganger om dagen....
 
Hei!
Så flott at gutten din får masse morsmelk enda, du kan jammen klappe deg selv på skulderen for å ha ammet så lenge :) For gutten din betyr ammingen ikke bare mat men og trøst, kos, nærhet og avslapning så det mest skånsomme for ham er en langsom reduksjon av antall amme-måltider. Morsmelken vil utfylle kostholdet hans nå mens han gradvis venner seg til å spise annen mat, det er ok at han gjør dette i sitt eget tempo. Mat kan være mer interessant hvis han feks får mat han kan spise selv. Tilby hyppige måltider og gi mat før pupp nå som han er over ett år.

Har han alltid vært sånn som du beskriver? Hvis det er noe han har begynt med i den senere tid så kan det være lurt å spørre seg om det har skjedd endringer i tilværelsen hans som gjør at han har større behov for å være nær mammaen sin- det kan feks være om du nettopp har begynt å jobbe. Dette kan og være snakk om en "fase", at det er sånn han er akkurat nå og så finner han plutselig ut at det er mer interessant med annen mat fremfor puppen.

Når du sier han ikke spiser- mener du da at han ikke spiser noe som helst eller at han spiser kun et par biter? Dersom du er bekymret kan du skrive ned hva han spiser i løpet av noen dager- kanskje er det mer enn du tror. Om han får nok mat eller ikke vil helsesøster kunne vurdere ut fra hvordan han legger på seg og vokser i lengden.

Tips for å gradvis trappe ned ammingen vil være å korte ned ammestunden, kort ned en ammestund i løpet av døgnet og så venter du en ukes tid før du korter ned en til, og så fortsetter du sånn. Etterhvert kan du hoppe over en amming og tilby vann av kopp istedenfor. Begynn med det måltidet som er minst viktig for ham og så tar du ett og ett frem til du ammer til de måltidene du ønsker.

Kan være lurt å endre på rutiner, unngå typiske situasjoner han forbinder med amming. For hans del er det en stor fordel om dere gjør dette over mange uker så hvis du og er komfortabel med det så vil jeg anbefale det. Dersom du har behov for å gjøre det raskere så kan du feks korte ned ammetiden til ett måltid i 3 dager før du tar neste måltid og korter ned.



Håper dette kan hjelpe deg :)

Vennlig hilsen ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp