Veldig nysgjerrig og trenger tips om utdanning

Silje1982

Forumet er livet
Hei jenter[:)]

Hvilke utdanning har dere jenter?[:)] Er det kjekt det dere gjør/har gjort?[:)] Kan dere fortelle om studiet? Var det vanskelig? Jeg er så nysgjerrig og har nok tusen spørsmål[:D]

Jeg er utdannet advokatsekretær og har det egentlig fint der[:)] Folkene er fantastiske, kjekke arbeidstider, grei lønn og alt så det er egentlig ikke noe jeg stresser med[:)] Men så er det jo det at jeg leker med tanken på å prøve noe nytt også[:)] Hadde jo vært kjekt kanskje. Ser for meg mye stress og eksamen og styr og med 2 unger i tillegg, men leker med tanken. Noen sosionomer her? Så litt kjekt ut det også[:)] Har til og med vært innom tanken med barnevern. Hadde vært kjekt og holdt på med noe innen idrett også kanskje og kosthold eller noe. Hehe.. jeg er åpen for veldig mye ser dere og nå babler jeg i vei[:D] Men hvis dere vil fortelle om hva dere har gjort/gjør så er det veldig kjekt[:)]

Takk jenter[:)]

Da er du en kreativ dame du viblirsnart5[:)][:)] Det er ikke jeg da[8D][:D] Tror jeg er mer praktisk anlagt[:)] Jeg også hadde allmenn og så det året på advokatsekretær. Er bare fortsatt nysgjerrig. Merkelig det der. Akkurat så jeg liksom ikke har slått meg til ro enda. Men så har jeg ikke lyst på en jobb med dårlige arbeidstider osv[8D][:)] Så jeg må velge litt etter det også. Og så har jeg ikke lyst til å flytte vekk[8D]

Da jeg gikk på vernepleien var det mange som hadde små barn og noen gikk også gravide underveis. Det gikk helt fint. På deltid var det også endel som hadde barnevogn med på forelesning. En klassevenninne hadde muntlig avsluttende eksamen 3 dager etter fødsel og det og gikk helt fint. Hadde bare med babisen.

MEN som vernepleier er det mye turnusjobbing da og det er jo ikke alltid så enkelt å kombinere med småtroll har jeg hørt[:D]

Takk for tips lillerose81[:)] Jeg kunne ikke tenkt meg noe særlig turnusjobbing jeg da[8D][:)] Liker meg med normale arbeidstider[:)] Jeg begynner uansett ikke nå til høsten[:)] Søknadsfristen har jo også gått ut på de forskjellige studiene[:)] Men jeg lufter det litt for meg selv. Og hvis jeg finner ut noe som virkelig frister så kommer jeg til å slå til så fort muligheten byr seg[:)] Skulle jo helst ha vunnet i lotto først da men[8D][:)]

Jeg er også utdannet advokatsekretær!! [:D] Men jobber for tiden i et finansfirma og har gjort det i to år nå.. Men du skjønner det at jeg kunne tenkt meg å jobbe som ad.sekr etter permisjonen...prøve noe nytt og i det som jeg er utdannet som.. [:)]

Har du noen tips..? Er det best å jobbe i et lite el stort firma...? Jobber du for flere advokater? Er lønnen bra? Er det bare skriving el har du noen andre artige oppgaver også? [:D]

Viss du vil prøve noke heilt nytt anbefala eg DØVETOLK![:D] Eg er i alle fall superfornøgd med utdannelsen min![:)] 
Det er ei bachelor-utdanning, altså 3 år på høgskule/universitet(eit år tegnspråk, to år tolk), men finnast dessverre ikkje i Stavanger.. So då er vel det lite aktuelt?[&:]

Ellers er det en super jobb med mange muligheta, variasjon og utfordring! En kan enten jobbe fast på ein tolketjeneste, skule eller arbeidsplass med mange døve, eller en kan jobbe frilans som meg. Då jobba en når en vil og tar bare akkurat dei oppdraga en vil ha. På meg blir det også en del reising, talte opp at eg hadde tatt ca 30 fly hittil i år! Og en del netter på hotell.[;)] Prøver å få reist fra meg litt no før småen kjeme. Etterpå blir det nok mest tolking rundt Ålesund og kanskje fast jobb dersom det passa bedre....?

Eg digga jobben min![:D]

Er du også utdannet det?[:)] Er det lenge siden du var ferdig med skolen? Jeg var ferdig utdannet i juni i fjor og begynte egentlig rett i jobb etterpå. Fikk jobben i mars før jeg var ferdig så jeg var kjempe heldig[:)] Jeg jobber i Kluge i stavanger og det er et ganske stort firma. Det er vel godt over 40 der nå og det vokser hele tiden. Jeg syns det er veldig greit å jobbe i et så stort firma for da slipper jeg å sitte og ta telefonen[:D] Vi har ei som sitter i resepsjonen[:)] Det er så vanskelig å forklare hva jeg gjør for det er så mye forskjellig og jeg syns egentlig at det er veldig lite skriving[:)] Vi blir satt inn i ganske mye som skjer på et advokatkontor[:)] Men som sagt så begynte jeg i juni og ble sykemeldt i februar så jeg føler ikke at jeg er helt trygg på meg selv og har kommet helt inn det enda[8D][:o][:)] Men det kommer jo. Lønnen varierer veldig da, men jeg syns ikke at jeg har dårlig betalt for bare et år studie og ingen erfaring. Jeg har 290 000 pluss bonus. Jeg fikk halv bonus i januar pga at jeg ikke jobbet der hele året. Men så vet jeg ikke om jeg skal stige noe nå eller om jeg må vente til jeg kommer tilbake. Jeg jobber 8.30-16 på vinteren og to måneder på sommeren jobber jeg 8.30-15 så det er fine dager[:)] Ble du noe klokere av dette rotete innlegget mitt?[:D] Hvor mye tjener du der du er nå?

Sykepleier!!!

Da har du mange valgmuligheter da silje[:)] Barnehjem, ungdomshjem, psykiatri, legevakt, sykehus(med mange ulike poster) sykehjem osv...Så kan du jo ta videreutdanning: helsesøster, jordmor, operasjonssykepleier, anestesisykepleier, lederurdanning- jobbe som avd.spl som jeg gjør[8D]

Og du trenger absolutt ikke jobbe turnus som sykepleier! Jobbe privat som meg, så får du BRA lønn også[:D]

Lykke til med valget[:D]

Takk for tips Høstbaby08[:)][:)] Det høres utfordrende ut, men jeg er så godt etablert i stavanger så det passer ikke for meg å flytte. I hvertfall ikke på dette tidspunktet[:)] Men forstår at det kan være kjekt å drive med[:)] Jeg er kjempe glad for at dere nevner det for meg uansett for plutselig så går det opp et lys for meg[:)] Jeg hadde nok gått inn og lest om det hvis det hadde vært muligheter for det i stavanger[;)][:)]

Jeg er førskolelærer med videreutdannelse i barnevern og organisasjon og ledelse. For tiden tar jeg også personalutvikling og arbeidsrett. Det er ikke lett å studere med barn, man henger liksom alltid litt etter i studiene. Barna blir syke etc., men jeg bruker den tiden jeg kan og må si at jeg stortrives med det jeg gjør.

Barnevern er veldig interessant, men det er en hard jobb. Man møter mye motstand i samfunnet. MEN, jeg synes det er verdt det, man hjelper jo de som ikke kan snakke for seg...

Hvs jeg kunne velge helt på nytt tror jeg at jeg hadde valgt å bli lege eller arkitekt.... *drømme meg bort ja*

Takk for tips Domenica[:)] Men der er jeg nok litt for pysete[:)] Liker ikke blod og styr jeg da[8D][:)] Så jeg tror ikke at det vil være noe for meg[8D][:)] Det er helt sikkert mange interessante felt innen dette som du nevnte, men jeg må jo igjennom studier og praksis og sånn vet du og da må jeg gjøre slike ting[8D][:)]

Skjønner[:D]

Men tar meg hatten for at du tenker på å omskolerer deg!!! Ikke dårlig!!! Håper du finner noe som frister, og som passer deg[:)][:)][:)]

Jeg var ferdigutdannet i Juni for to år siden...søkte litt på jobber da, men endte opp med finans i stedet. [:D] Har trivdes kjempegodt der så jeg tenkte jeg kunne vente litt med adv.sekr, men venter jeg for lenge så kanskje jeg glemmer ting jeg lærte på skolen...[&:] Men vi har en advokat på huset vårt som jeg jobber litt for også.. Kan virkelig tenke meg å gjøre noe nytt snart asså!! [:D]
Jeg var i praksis hos han Storrvik (advokaten til Toska) og synes det bare var sykt spennende! Har lyst til å jobbe innen strafferett.. Men sikkert mye annet jeg kunne tenke meg også!! Huff..hehe.. [:D]
Ligger på det samme som deg der jeg er nå + at jeg får en årlig bonus som er ganske saftig [:D] Fine arbeidstider du har! [:D] Jeg jobber 8-16 nå, av og til så blir det overtid.. [:D]

Takk Kissaa[:)] Jeg kan tenke meg at barnevern er et tøfft yrke og at du kan oppleve mye vondt i slike saker. Det er derfor jeg tenkte meg litt inn på sosionom også[:)] Den utdannelsen følte jeg kunne brukes til så mye[:)] Men jeg tar kanskje feil for jeg er ikke sånn inni dette[8D] Jeg tok advokatsekretær når Emil var 10 måneder og det gikk egentlig greit. Fikk gode rutiner og var alltid på skolen så jeg gikk ut med gode karakterer egentlig[:)] Men det er jo veldig viktig og ha struktur på det når det er barn i bildet. Og jeg vet jo ikke hvordan det er med studier og to barn liksom..

Hehe... lege hadde jeg ikke tørd[8D][:)] Arkitekt er ikke jeg kreativ nok til i hvertfall[:)]

Takk Domenica[:)] Jeg får se hva det blir med meg[;)][:D] Men det hadde vært så utrolig kjekt å funnet noe jeg brant for og som på en måte kunne blitt noe som jeg nesten anså som min livsstil[:)] Det er ikke pengene i yrket jeg først og fremst er interessert i[:)]

zmiley: Det er kjempe spennende med strafferett så jeg forstår godt at du kunne tenkt deg og jobbet med det[:)] Tenk hvor mye interessant du får vite i de forskjellige sakene[:)] Jeg tror absolutt at det er topp. Det er ikke så mye interessante saker vi driver med i og med at det er forretningsjus. Heldigvis får vi også kjekke bonuser så jeg skal ikke klage[:D] Det er utrolig kjekk arbeidsplass og de har vært fantastiske mot meg nå når jeg er sykemeldt[:)]

Utdanning er spennende, men det er så utroooolig vanskelig, som du sier, og velge mellom alle alternativene man har i dag. Jeg har almenn fra vgs og ett år på jornalistikk nå. Det er veldig krevende men ekstremt morsomt og man jobber med mennesker hele tiden. Har man en liten detektiv i seg er journalistikk et ypperlig yrke/utdannelse. Men da kan man ikke være pyse heller, det var jeg i starten, men man kommer seg fort altså! Utrolig givende på mange plan.
Nå er det ikke sikkert jeg fortsetter med det etter ett friår med bebissene nå, men det har vært en kjempegod erfaring i alle fall! Og absolutt noe man kan drive med imellom annen jobbing også. Jeg vet ikke hva jeg fortsetter med til neste høst ennu, det blir spennende og se! Men jeg sliter med utallige valgmuligheter, det er så mye der ute! Og jeg vil helst gjøre alt:D hehe

Jeg er utdannet sykepleier! Og som Domenica sier så er det et variert yrke....

Utdanningen, var i mine øyne ikke vanskelig. En må bare lese for å tilegne seg de nødvendige kunnskapene. I tillegg er det forholdsvis mye praksis, så det blir ikke 3 år plask på skolebenken.

Men så mye mer kan jeg ikke si om selve utdanningen. Jeg var ferdig for 4 år siden og etter det har det blitt ganske store forandringer, iallefall i Stavanger der jeg gikk.....

Fordelen med dette yrket, er jo de store valgmulighetene. Ikke har en bare mange valg etter endt grunnutdanning, men en har også enormt mange valg når det gjelder videreutdanning....
En kan bli alt fra lærer til leder til jordmor til operasjonssykepleier osv....

Bare spør om du lurer på noe!!!!!!!!!!!!!!![:D]

Hilsen en som er glad i yrket sitt[:)]

ORIGINAL: Silje1982

Takk for tips Domenica[:)] Men der er jeg nok litt for pysete[:)] Liker ikke blod og styr jeg da[8D][:)] Så jeg tror ikke at det vil være noe for meg[8D][:)] Det er helt sikkert mange interessante felt innen dette som du nevnte, men jeg må jo igjennom studier og praksis og sånn vet du og da må jeg gjøre slike ting[8D][:)]

Litt styr er det nok, men lite blod[:)]
Jeg er kjempefornøyd som sykepleier.
Håper du finner en utdannelse som du trives med. Er jo mye du kan ta på deltid.

Takk for svar jenter[:)][:)][:)] Hvilke utdannelser går det an og ta på kveldstid? Hvor kan jeg finne utav det? Tror det helst må tas om dagen med tanke på at jeg kommer til å ha to barn, men skulle bare undersøkt litt[:)]

Back
Topp