VELDIG mørk urin

Minti

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har den siste tiden hatt veldig mørk urin. Den er nesten brun liksom. Drikker ikke mindre enn vanlig, så synes det er litt rart. Ble oppdaget GBS i en urinprøve for 2-3 uker siden. Gikk akkurat 5 dager på penicillin. Imens kuren varte og 2 dager etter endt kur var urinen veldig lys hele tiden. Nå er den kjempemørk igjen :(
Noen som har hatt veldig mørk urin? Og hva var det evt?

Om du drikker normalt eller mye, så skal ikke urinen være mørk, medmindre du har knasket i deg en del gulrøtter eller tomater eller noe B vitaminer. Noe antibiotika el. andre medisiner kan endre farge på urin også. Lukter det stramt og vondt i tillegg? Hadde sjekket for sikkerhertsskyld :)

Drikke mer;) Husk at det er viktig med mer væske enn vanlig ved graviditet. Kan det være blod i urinen som gjør den mørk? Ville tatt en ny ustix for sikkerhetsskyld!

Ble sendt inn ny til dyrkning i går, men av erfaring tar det lang tid å få svar på. Funker disse testene fra apoteket, der en tester selv?

Om du drikker normalt eller mye, så skal ikke urinen være mørk, medmindre du har knasket i deg en del gulrøtter eller tomater eller noe B vitaminer. Noe antibiotika el. andre medisiner kan endre farge på urin også. Lukter det stramt og vondt i tillegg? Hadde sjekket for sikkerhertsskyld :)
Sluttet på antibiotika for 1 uke siden. Mens jeg gikk på den var urinen lys. Både før og nå etter er den veldig mørk. Drakk myyyye i går, like mørk i dag. Redd det kan være blod.. Lukter ikke noe spesielt nei.

Kjøpt meg stix på apoteket nå, så skal prøve de senere i dag :)

Ble sendt inn ny til dyrkning i går, men av erfaring tar det lang tid å få svar på. Funker disse testene fra apoteket, der en tester selv?
Det er fryktelig mange muligheter for feil resultat på hjemmetestene. Og det vil ofte gi falske positive tester. Og hvis du har urin som er sendt til dyrking er det jo ikke noe poeng. Er legen din klar over dette og har sett urinen, ville jeg bare ventet på svar. Og såklart ringt legen hvis noe endrer seg flr svaret kommer:) i mellomtiden kan det være lurt å kartlegge hvor mye du faktisk drikker i løpet av en dag. De fleste av oss tror vi drikker mer enn vi gjør:p

Det er fryktelig mange muligheter for feil resultat på hjemmetestene. Og det vil ofte gi falske positive tester. Og hvis du har urin som er sendt til dyrking er det jo ikke noe poeng. Er legen din klar over dette og har sett urinen, ville jeg bare ventet på svar. Og såklart ringt legen hvis noe endrer seg flr svaret kommer:) i mellomtiden kan det være lurt å kartlegge hvor mye du faktisk drikker i løpet av en dag. De fleste av oss tror vi drikker mer enn vi gjør:p
Er nok ikke noe poeng å stixe hjemme nei, men jeg kjøpte i dyre dommer på stix i går, så kommer til å fortsette med det ;) Legen har ikke sett urinen, bare ei uvitende kontordame som ikke visste i det hele tatt hva hun skulle gjøre med prøven. Hun ville la den stå på benken på legekontoret fra fredag til mandag? Jeg sa den skulle sendes inn. Så stoler ikke helt på at den kommer der den skal nei. Legen min har ferie 4 uker, så lenge til jeg får tak i han :(
Jeg drikker mellom 1,5 og 2,5 l hver dag og har kontroll på det ;)

Urinstix har lett for å bli falske positive ved feil prøvetakning. Det er veldig viktig at dette blir gjort riktig. Er man i tvil spør legen om hvordan det gjøres.

Men enkelt fortalt er det en midtstråleprøve man skal ta ved vanlig urinprøve til stix eller dyrkning. Altså skal man tisse bittelitt før man tar prøven, sånn at man ikke får med seg evt forurensninger som ligger helt ytterst i urinrøret. Det kan både være bakterier eller leukocytter som blir falskt for høye ved feil prøvetakning.

Urinstix har lett for å bli falske positive ved feil prøvetakning. Det er veldig viktig at dette blir gjort riktig. Er man i tvil spør legen om hvordan det gjøres.

Men enkelt fortalt er det en midtstråleprøve man skal ta ved vanlig urinprøve til stix eller dyrkning. Altså skal man tisse bittelitt før man tar prøven, sånn at man ikke får med seg evt forurensninger som ligger helt ytterst i urinrøret. Det kan både være bakterier eller leukocytter som blir falskt for høye ved feil prøvetakning.
Har ennå utslag på leuckocytter... 2-3+. Men skulle vente sa legen, om jeg ikke fikk symptomer. Tror jeg er nøye med prøvetaking. Vasker meg først, tar midtstråleprøve og følger bruksanvisning på stixene.

Har ennå utslag på leuckocytter... 2-3+. Men skulle vente sa legen, om jeg ikke fikk symptomer. Tror jeg er nøye med prøvetaking. Vasker meg først, tar midtstråleprøve og følger bruksanvisning på stixene.

De kan slå ut noen ganger. Har du sterk farge på urinen ser den jo positiv ut uansett. Ganske mange som har utslag på leuko uten noen fare, så bare slapp av :)
Satser på den er sendt der den skal, det går nok bra :)

Back
Topp