Veldig lang lutealfase..

Kristin90

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
♡Julekulene 2021♡
Jeg har lange og ustabile sykluser pga pilleslutt i juni.
Lurer litt på hvordan det blir med lutealfasen med ustabil syklus.
Er den også ustabil, slik at den varier i lengde hver runde?
Eller er den på like mange dager uansett om syklusen er på alt mellom 40 og 50 dager?
Noen som har erfaring med dette?
Fikk positiv eggløsningstest denne gangen, så er sikker på når eggløsningen var.
Foreløpig er lutealfasen på 20 dager denne gangen.
Har tatt flere tester, og alle er kritthvite. Sjansen er der selvfølgelig for at jeg er gravid, men uansett greit å vite hva man kan forvente av lutealfasene. :)

Lutealfasen skal vel være sånn høvelig stabil. Min er alltid på 14 dager, det er vel helt gjennomsnittlig. 20 dager høres mye ut, men jeg vet ikke om det påvirker sjansene for å bli gravid. Vet at kort lutealfase gjør det da..

Lutealfasen skal vel være sånn høvelig stabil. Min er alltid på 14 dager, det er vel helt gjennomsnittlig. 20 dager høres mye ut, men jeg vet ikke om det påvirker sjansene for å bli gravid. Vet at kort lutealfase gjør det da..
Tror ikke det skal påvirke sjansene så mye, for det er en fordel at egget rekker å feste seg skikkelig, men det er utrolig frustrerende ;)

Jeg har lange og ustabile sykluser pga pilleslutt i juni.
Lurer litt på hvordan det blir med lutealfasen med ustabil syklus.
Er den også ustabil, slik at den varier i lengde hver runde?
Eller er den på like mange dager uansett om syklusen er på alt mellom 40 og 50 dager?
Noen som har erfaring med dette?
Fikk positiv eggløsningstest denne gangen, så er sikker på når eggløsningen var.
Foreløpig er lutealfasen på 20 dager denne gangen.
Har tatt flere tester, og alle er kritthvite. Sjansen er der selvfølgelig for at jeg er gravid, men uansett greit å vite hva man kan forvente av lutealfasene. :)

Som regel har man stabil lutealfase, selv om man har ustabil syklus. Og det har stemt bra hos meg, jeg har fått mens mellom 9 og 11 dager etter antatt eggløsning både når syklusen er 30 dager og når den er 60.

Husk at positiv eggløsningstest trenger ikke å bety at du faktisk har hatt eggløsning. Den viser bare at kroppen har prøvd å lage eggløsning. Men om den har fått det til er det bare blodprøve som kan bekrefte 100% (og svangerskap selvfølgelig), temping gir også et ganske tydelig svar. Så ville sjekket på flere måter enn ved bare eggløsningstester.

Ellers ville jeg tatt kontakt med lege og fått henvisning til gyn, så får du sjekket med blodprøver om mistankene dine stemmer eller ikke :)

Som regel har man stabil lutealfase, selv om man har ustabil syklus. Og det har stemt bra hos meg, jeg har fått mens mellom 9 og 11 dager etter antatt eggløsning både når syklusen er 30 dager og når den er 60.

Husk at positiv eggløsningstest trenger ikke å bety at du faktisk har hatt eggløsning. Den viser bare at kroppen har prøvd å lage eggløsning. Men om den har fått det til er det bare blodprøve som kan bekrefte 100% (og svangerskap selvfølgelig), temping gir også et ganske tydelig svar. Så ville sjekket på flere måter enn ved bare eggløsningstester.

Ellers ville jeg tatt kontakt med lege og fått henvisning til gyn, så får du sjekket med blodprøver om mistankene dine stemmer eller ikke :)
Tusen takk for svar! Har prøvd å google meg fram til et svar, men kom ikke fram til noe, så tusen takk :D
Var første runde jeg brukte eggløsningstest, og har ikke lest meg opp på det helt enda. Trodde det var en bekreftning på at jeg hadde eggløsning.
Skal vente en ukes tid og se om noe skjer så får jeg ta turen til lege :)

Tusen takk for svar! Har prøvd å google meg fram til et svar, men kom ikke fram til noe, så tusen takk :D
Var første runde jeg brukte eggløsningstest, og har ikke lest meg opp på det helt enda. Trodde det var en bekreftning på at jeg hadde eggløsning.
Skal vente en ukes tid og se om noe skjer så får jeg ta turen til lege :)

Dessverre, så gjør de ikke det. De viser at kroppen jobber med å "lage" eggløsning og at om det skjer, så får man som regel eggløsning innen 48 timer etter siste positive eggløsningstest. Så det er litt forvirrende!

20 er så lenge at jeg mistenker at du ikke hadde el da. 10-18 er vanlig, de fleste er mellom 12 og 16.

Ja, da bar det altså ikke meningen å klasse masse om dette i ikm-tråden... Så ikke før nå at du hadde laget denne tråden;)

Enig med Sara. Jeg ville begynt med temping, da finner du ut når du har EL.
Jeg har hatt ustabile sykluser i over 1 år, mest sannsynelig ikke hatt eggløsning enda :/ det vet jeg pga tempingen. Fordi om man får positiv el-test trenger ikke egge å slippe.

Skal se om noe skjer iløpet av en uke, hvis ikke så drar jeg til lege og får henvisning til gyn.

Jeg var tidligere usikker på om jeg hadde EL, nevnte det for gynekologen og hun ga meg rekvisisjoner til blodprøver på sykehuset. Husker jeg måtte dra inn på to bestemte dager i syklusen. Litt senere fikk jeg brev om at eggløsning hadde skjedd. Det er vel den aller safeste måten å finne ut om man har EL:)

Back
Topp