Veldig hevelser i beina?

mammatildennis2014

Betatt av forumet
Jeg har gjennom i hele graviditeten IKKE hatt noen problemer med hevelser i kroppen, men plutselig i dag fikk jeg kjempe vondt i beina og kjempe masse hevelser. Etter jeg var på kontroll på torsdag som var og hadde høyt blodtrykk ble jeg ganske redd. Var veldig svimmel, kvalm og ubehagelig i kroppen før på dagen og når hodepinen kom også tenkte jeg alle negative tanker på svangerskapsforgiftning.
Dro derfor på legevakta i kveld og legen tenkte samme tanken som meg, men fant ingen verdens ting i urin, ikke CRP, og blodtrykket var fortsatt litt høyt, men det var langt i fra så høyt som på torsdag. Har vært veldig trøtt og slapp siste dagene også. Ble sendt hjem, men fikk streng beskjed om at ble jeg dårligere så måtte jeg komme tilbake med en gang eller ringe føden.
Det virket som legen ble litt fortvilet over å ikke finne ut hva som feila meg, og lei seg for at han ikke kunne si hva som var galt med meg.

Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tanker om der?

Jeg vet bare at man kan ha svangerskapsforgiftning uten alle de klassiske tegnene. Har fått beskjed om å kontakte føden ved magesmerter og hodepine/synsforstyrrelser ig jeg blir da tatt blodprøve av i tillegg til de vanlige sjekkene. Er visst kun blodprøve som kan si helt sikkert om man har det.
Jeg ville ringt føden om jeg var deg, bare for å høre med de hva de mener for noe, spesielt om du er litt bekymret.

Å ringe føden høres lurt ut. Håper det ikke er sv.forgiftning, og at du får noen beroligende svar.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg opplevde å få kraftig hevelse i ankler, føtter og hender på søndag. Fikk påvist svangerskapsforgiftning ved innkomst ved forrige fødsel og har derfor fått beskjed om å ha lav terskel for å kontakte lege ved symptomer. Jeg ringte legevakt og fikk time der hvor de sjekket urinprøve, som var negativ, og blodtrykk, som var endel høyere enn det hadde vært mandag da jeg var hos jordmor. Det ble ringt opp til føden og jeg fikk beskjed om å komme dit. Der satt jeg med registreringsbelte i 20 min som målte hjerterytme og bevegelse, ultralyd og blodprøve. Alt så fint ut, og jeg fikk beskjed om at det aldri er svangerskapsforgiftning uten protein i urinen. Jeg hadde avtalt kontroll hos fastlege i dag, og da er hevelsen normal, men blodtrykk litt høyt, så jeg skal inn igjen på fredag for sjekk av urin og blodtrykk. Jeg er i uke 36, og de på føden skjønte ikke helt hvorfor legevakta ikke hadde bedt meg ringe rett til de da jeg pratet med de, og fikk beskjed om at når jeg er så langt på vei kan jeg heller kontakte de direkte enn å styre med legevakta. Jeg fikk også beskjed om å bruke støttestrømper på dagtid, holde meg i ro, men samtidig være litt i bevegelse og holde meg unna salt, samt å fortsette å halv terskel for å kontakte de. Ellers så hadde de ingen god forklaring på den plutselige hevelsen. Jeg vet ikke om du ble noe klokere, men tett oppfølging er i hvertfall å anbefale!

Har ikke opplevd lignende selv, men ei jeg jobber med fikk tømmerføtter over natten når hun var ca 6mnd på vei og hadde dette ut svangerskapet. Ble ødematøs helt til lysken. Hun ble også fult nøye med tanke på sf uten funn. Fant aldri noen forklaring annet enn at det kan skje.

Kan jeg få spørre hvor høyt høyt blodtrykk er?

Jeg har opplevd å få vondt i bena av mye hevelse, men det var etter ørten timer i bil UTEN støttestrømper. Bena ble ikke normale igjen før etter en hel dag på sofan med bena høyere enn resten av kroppen.

Håper du slipper svangerskapsforgiftning.

Jeg reagerer veldig på salt, så har så godt som kuttet det ut. Forskjellen en dag med/uten salt gjør på leddene mine spesielt er helt syk! Det er vanlig vs. elefant... Pluss siden det er i leddene gjør det vondt å bøye fingrer, tær, røre ankler...

Fikk beskjed av jordmor en dag om mild SF, dagen etter hos legen var det ingen tegn til det, men de tok utvidede blodprøver for å være sikre (leververdier o.l.). De viste ingenting :)
Best å være sikker :)

Sånn ser jeg ut om kvelden også:P
Har kuttet ut salt (har bare pittelitt i middagen for å få smak...... ) også har vi sånn recliner stol, så jeg sitter høyt med beina hele tiden mens jeg er hjemme.
Med meg kommer det seg i løpet av natten, men det blir 15 doturer ut av det....

Jeg har opplevd å få vondt i bena av mye hevelse, men det var etter ørten timer i bil UTEN støttestrømper. Bena ble ikke normale igjen før etter en hel dag på sofan med bena høyere enn resten av kroppen.

Jeg har igrunn ikke peiling på hvor høyt det må være for å være høyt :P men jeg har vanligvis ligget på rundt 110/70 men nå lå jeg på 124/98 :) Alle prøvene var nå fine, det var bare blodtrykket som var litt høyt, så må inn å sjekke det minst en gang i uka, og evt. fler ganger om jeg blir dårligere på noen måte :)

Jeg har ligget jevnt på 120/76 og det får jeg høre er perfekt hver gang. :p

Jeg har igrunn ikke peiling på hvor høyt det må være for å være høyt :p men jeg har vanligvis ligget på rundt 110/70 men nå lå jeg på 124/98 :) Alle prøvene var nå fine, det var bare blodtrykket som var litt høyt, så må inn å sjekke det minst en gang i uka, og evt. fler ganger om jeg blir dårligere på noen måte :)

Aha ;) Takk :)

Under graviditeten får jeg lavt blodtrykk, så har jo ingen peiling på hva høyt under graviditeten er ;) Men det hørtes jo høyt ut ja - sånn ut ifra hva jeg vet jeg har til vanlig.

Håper du ikke får mer høyt blodtrykk den siste tiden :) Men godt med tett oppfølging!

For høyt skal i følge fasiten være alt over 140/90. Men ved undertrykk over 90 (selv med overtrykk under 140) blir man vel fulgt opp ekstra, da det er undertrykket som er "viktigst". :)

For høyt skal i følge fasiten være alt over 140/90. Men ved undertrykk over 90 (selv med overtrykk under 140) blir man vel fulgt opp ekstra, da det er undertrykket som er "viktigst". :)
Tusen takk for oppklaring :) Ja, jordmora ble litt stresset over undertrykket, så jeg fikk beskjed om å oppsøke legevakt eller føden så fort som mulig om jeg ble dårlig på noen som helst måte, og hun syntes det var lenge med to uker til jeg skulle tilbake til henne selv om jeg skal til legen i mellomtiden :)

Back
Topp