Veldig forhøyet S-Ferritin

Lilje1992

Glad i forumet
Søvnløs i september 2025
Pumpkin Bumps 2025
Fikk akkurat svar på blodprøvene mine, og ligger langt over referanseområdene på S-Ferritin. Referanseområdet som sykehuset opererer med ligger på 15-129 µg/L, mens mine verdier ligger på 302 µg/L :eek: Jeg som hadde nesten tomme jernlagre forrige gang jeg gikk gravid…

Noen andre som har eller har hatt det samme? Jeg skal til lege i morgen, og jordmor på fredag, så forhører meg selvfølgelig der, men tenkte å høre om noen har noen erfaringer først :angelic: La fra meg brødskiva med leverpostei og spinatblader for å si det sånn! :hilarious:

Har du nylig vært forkjøla eller hatt en annen infeksjon? Ferritin stiger ved infeksjoner, og bruker litt tid på å synke til normalnivå igjen.

Har du nylig vært forkjøla eller hatt en annen infeksjon? Ferritin stiger ved infeksjoner, og bruker litt tid på å synke til normalnivå igjen.
Nei, har ikke vært syk siden januar :bookworm: Mulig det har vært noe i kroppen jeg ikke har lagt merke til, men synes jo det også er litt rart?

Fikk akkurat svar på blodprøvene mine, og ligger langt over referanseområdene på S-Ferritin. Referanseområdet som sykehuset opererer med ligger på 15-129 µg/L, mens mine verdier ligger på 302 µg/L :eek: Jeg som hadde nesten tomme jernlagre forrige gang jeg gikk gravid…

Noen andre som har eller har hatt det samme? Jeg skal til lege i morgen, og jordmor på fredag, så forhører meg selvfølgelig der, men tenkte å høre om noen har noen erfaringer først :angelic: La fra meg brødskiva med leverpostei og spinatblader for å si det sånn! :hilarious:
Fikk akkurat svar på blodprøvene mine, og ligger langt over referanseområdene på S-Ferritin. Referanseområdet som sykehuset opererer med ligger på 15-129 µg/L, mens mine verdier ligger på 302 :eek: Jeg som hadde nesten tomme jernlagre forrige gang jeg gikk gravid…

Ifølge google så er 300µg/L fremdeles innenfor normalt. Ville ikke bekymret meg av den grunn, regner med det er pga tilskudd som du tar. I USA fraråder de leverpostei pga høy mengde vitamin A, men i Norge høres det ut som de mener leverpostei er greitt. Mulig det har med mengde å gjør, om en spiser lever til middag blir det jo ganske annet enn å ha litt på brødskiva.

Ifølge google så er 300µg/L fremdeles innenfor normalt. Ville ikke bekymret meg av den grunn, regner med det er pga tilskudd som du tar. I USA fraråder de leverpostei pga høy mengde vitamin A, men i Norge høres det ut som de mener leverpostei er greitt. Mulig det har med mengde å gjør, om en spiser lever til middag blir det jo ganske annet enn å ha litt på brødskiva.
Legen mente det var utenfor normalen, men at vi skulle ta en prøve til om noen uker for å følge litt med det. Han var ikke bekymret.

Jeg har også vesentlig høyere verdier nå, enn jeg hadde sist graviditet. Ikke like høye som dine, mine er innenfor normalområdet. Det er ikke bekymringsverdige høye verdier du har (har hemokromatose i familien, og da er det snakk om verdier på rundt/ over 700-1000 før de behandler dette).

Mine høye verdier vil jeg tro var slik pga infeksjon som nylig var behandlet, så tror jeg skal ta en ny prøve for å forsikre meg om at verdiene ikke er sunket så mye at jeg bør spise tilskudd likevel. Funker best på gode lagre, er «vant» med å ligge på 200..

Back
Topp