Veldig flatt bakhode

Lillevaffel

Blir kjent med forumet
Assa... hva gjør man med det da?

Hva gjør man når man får beskjed på helsestasjonen om å legge ungen på sida, men han ruller over på ryggen igjen, eller våkner etter 10 min fordi han ikke liker å sove på sida?

Har prøvd sånn pute med et lite hull i, men fysioterapeuten mener jeg ikke skal bruke den fordi da får han hvertfall ikke snudd hodet sitt til siden. Det gjør han uansett ikke, han ligger bare med snuta opp i taket.

Prøver å ha han masse på magen, men han orker bare maks fem minutter om gangen.

Takker for tips!
 
Jeg gikk til osteopat. Min gutt hadde litt spenninger i nakken som gjorde at han helst ville ha hodet på en bestemt måte.

Om du har ergonomisk bæretøy er det fint når han er våken - Når de sitter riktig og titter fra side til side vil de få strukket ut nakken og samtidig trent akkurat de samme musklene som i mageleie. Min gutt var ekstremt utålmodig på magen, han likte ikke å ligge sånn før han var 7 mnd. Likevel var han veldig sterk i nakke og overkropp pga mye bæring i sjal, og han kunne sitte uten støtte fra 7 mnd.
 
Jeg gikk til osteopat. Min gutt hadde litt spenninger i nakken som gjorde at han helst ville ha hodet på en bestemt måte.

Om du har ergonomisk bæretøy er det fint når han er våken - Når de sitter riktig og titter fra side til side vil de få strukket ut nakken og samtidig trent akkurat de samme musklene som i mageleie. Min gutt var ekstremt utålmodig på magen, han likte ikke å ligge sånn før han var 7 mnd. Likevel var han veldig sterk i nakke og overkropp pga mye bæring i sjal, og han kunne sitte uten støtte fra 7 mnd.
Takk for svar! Har Ergobaby Embrace, men han liker dessverre ikke å være i den... Er hos manuellterapeut for låsninger og nedsatt bevegelighet i nakken, så håper det hjelper etter hvert!
 
Takk for svar! Har Ergobaby Embrace, men han liker dessverre ikke å være i den... Er hos manuellterapeut for låsninger og nedsatt bevegelighet i nakken, så håper det hjelper etter hvert!

Så bra, da får han forhåpentligvis den hjelpen han trenger for å få mer bevegelig nakke. Om du vil prøve selen litt til, kan det hjelpe å ha noe spennende rundt halsen som et kjede, noe han kan fikle med og gnage på. Man kan binde et par ranger, biteleker eller annet i en tråd som ikke gnager for mye. Det hjalp på tålmodigheten til min. Eller, liksom ikke kjempepedagogisk rett - men i små doser for å hjelpe han å se fra side til side: sette han i bæresele og sette på noe stimulerende på tv også bytte på hvordan du står, slik at han får variert hvilken side han ser til. Du kan såklart også holde han mens du gjør det, bytte på hvilken skulder han er opp mot sånn at han må vri hodet.
Kan være han er vokst ut av embrace, men nå vet jeg ikke hvor gammel han er?
 
Hvor gammel er barnet?
Du kan fint rulle et teppe til en pølse og lege bak langs ryggen til barnet, mens det ligger på siden og sover. Da støtter du bak og hindrer barnet i å snu seg bakover til ryggen igjen.
Bytt side i løpet av natten eller ta annenhver side hver natt.
Gjør dette både i barnevognen og der barnet sover ellers på dag/natt :)
 
Så bra, da får han forhåpentligvis den hjelpen han trenger for å få mer bevegelig nakke. Om du vil prøve selen litt til, kan det hjelpe å ha noe spennende rundt halsen som et kjede, noe han kan fikle med og gnage på. Man kan binde et par ranger, biteleker eller annet i en tråd som ikke gnager for mye. Det hjalp på tålmodigheten til min. Eller, liksom ikke kjempepedagogisk rett - men i små doser for å hjelpe han å se fra side til side: sette han i bæresele og sette på noe stimulerende på tv også bytte på hvordan du står, slik at han får variert hvilken side han ser til. Du kan såklart også holde han mens du gjør det, bytte på hvilken skulder han er opp mot sånn at han må vri hodet.
Kan være han er vokst ut av embrace, men nå vet jeg ikke hvor gammel han er?
Hvor gammel er barnet?
Du kan fint rulle et teppe til en pølse og lege bak langs ryggen til barnet, mens det ligger på siden og sover. Da støtter du bak og hindrer barnet i å snu seg bakover til ryggen igjen.
Bytt side i løpet av natten eller ta annenhver side hver natt.
Gjør dette både i barnevognen og der barnet sover ellers på dag/natt :)
Beklager, glemte å si alderen, hehe! Han er 4 måneder så Embrace skal være godkjent opptil 1 år. Har prøvd å rulle et teppe bak ryggen hans, men han klarer på et eller annet merkelig vis å åle/rulle seg tilbake til ryggen iløpet av natta, haha :joyful:
 
Assa... hva gjør man med det da?

Hva gjør man når man får beskjed på helsestasjonen om å legge ungen på sida, men han ruller over på ryggen igjen, eller våkner etter 10 min fordi han ikke liker å sove på sida?

Har prøvd sånn pute med et lite hull i, men fysioterapeuten mener jeg ikke skal bruke den fordi da får han hvertfall ikke snudd hodet sitt til siden. Det gjør han uansett ikke, han ligger bare med snuta opp i taket.

Prøver å ha han masse på magen, men han orker bare maks fem minutter om gangen.

Takker for tips!

Rart at du ikke kan bruke sånn pute? De er jo for å forhindre flatt bakhode og favoritt-sider.

Ville ha prøvd en sånn en. Vår ligger mye på høyre side. Etter innkjøp av slik pute så sover hun om mulig og enda bedre.
 
Vi hadde problem med favoritt side med nr 2. På natta brukte vi sånn spesialpute med hull i, fikk anbefalt det på helsestasjonen. På dagen brukte jeg bæresele for å tvinge henne over til andre siden. Måtte øve noen ganger før hun aksepterte det. Når hun sov på dagtid så bygget vi opp så mye på den ene siden at det var helt umulig å snu seg. Ble store protester i begynnelsen, men gikk ikke mange dagene før hun sov godt.
 
Beklager, glemte å si alderen, hehe! Han er 4 måneder så Embrace skal være godkjent opptil 1 år. Har prøvd å rulle et teppe bak ryggen hans, men han klarer på et eller annet merkelig vis å åle/rulle seg tilbake til ryggen iløpet av natta, haha :joyful:

Ja, de er ofte Vektgodkjent lenger enn det er behagelig å bruke selen, jeg vil si han er vokst ut av denne nå. Prøv en annen sele, så vil du se at han sitter bedre og har mer utsikt i en annen type. Han må såklart bæres innover om du skal få fordelene ved at han får strekt nakken fra side til side og trent overkroppen. Ved utoverbæring henger de mer bare der, så det er ikke så ergonomisk selv om det ikke er skadelig heller :)
Men du MÅ jo ikke bære i bæresele for å hjelpe han med dette, det er bare et alternativ siden han likevel også mistrives på magen når han er våken . :)
 
Ville hørt med en annen fysioterapeut- kanskje dette bare er noe den ene har fått for seg?

Min nevø har det flate bakhodet ennå, for min søster hadde så innmari fødselsdepresjon at han ble liggende mye flatt, for hun ville ta i ham minst mulig. Det synes jo ikke nå som han har masse hår (snart 18 år) men han kan unektelig få litt rart skalla-hode om han mister håret som eldre...
 
Back
Topp