Veldig aktivt foster og høy hjertelyd

Lykkepjuska

Elsker forumet
Heisann!
Jeg er gravid i uke 36+5. I uke 34 var jeg hos lege på kontroll, og hjertelyden til babyen var veldig høy, 190 slag i minuttet. Babyen min er veldig aktiv og hadde nettopp sparket villt fra seg før denne målingen, så legen og jeg bestemte at det var derfor pulsen var så høy(vanligvis ligger den på 140), og jeg tenkte ikke mer over saken.

På tirsdag var jeg hos jordmor på kontroll, og da hun lyttet på hjertet til babyen synes hun det gikk veldig fort, ca 180 slag i minuttet.. Jeg forklarte JM at babyen var veldig våken og hadde akkurat sparket fra seg, slik som hos legen sist. Hun ville da ha meg inn på CTG på føden, men de mente det ikke var nødvendig, så jeg dro ikke. Etter vi hadde snakket 20 minuttertog babyen hadde vært rolig en stund, målte hun igjen, og da var pulsen 160.

Saken er den at jeg nå er blitt bekymret fordi babyen min er så aktiv, han hviler i ca 20 minutter, før det er full fest igjen.. Kan det være at babyen mistrives, at det er derfor han er så vill og får så høy puls?

Føler meg såå dum som bekymrer meg over at babyen er så aktiv, vanligvis bekymrer gravide seg for at babyen er stille. Er det noe å bekymre seg over? Alle de andre prøvene mine var fine, ikke noe spesielt med urinen eller blodtrykket.
 
Hei!

Babyens puls varierer normalt mellom ca 110-160 slag pr minutt. Den skal variere, alt etter om den sover eller sparker/ beveger seg. Sånn er det jo med oss andre også, pulsen går opp når vi er i bevegelse.
Det er vanligvis et godt tegn.
Hvis du og lege/ jordmor reagerer veldig på at pulsen alltid er høy/ i øvre kant, er det ingen problem å få kjørt en CTG på fødeavdelingen, da vil en kunne lese babyens puls ifht bevegelsene.
Sannsynligvis har babyen din det helt fint, men hvis det kunne gjøre deg roligere, hadde jeg bedt om å få tatt en registrering, så hadde du kanskje også fått det bedre :)
Du er ikke dum fordi du bekymrer deg!
Det er flott at du er så observant!

Så- ikke være redd for å ta kontakt for en sjekk, hvis du ikke får det ut av hodet!

Lykke til!
Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp