Veldig aktiv?

<3LilleTrille

Bleieskiftarbeider
Hei!
Har en jente på 13 mnd født 1 uke før termin.
Hun har bestandig vært en aktiv og sterk jente, hun kunne holde hodet en lang stund allerede noen minutter etter fødselen. Har aldri likt å sitte stille/ligge i fanget, og ville bæres det meste av tiden, til hun lærte seg å åle seg fremover mellom 4-5 mnd. Hun har vært lengre utviklet i motorikken ift alderen, mange mnd på enkelte ting.
Hun kan si mamma, pappa og gakkgakk, men prater/babler egentlig ikke så mye utenom. Prøver å få henne til å lære flere ord, men får liksom ingen respons.
Jeg lurer på om man kan se så tidlig som nå tegn på AD/HD? Eller har jeg bare en veeeldig aktiv jente? Alle barna jeg så på hennes alder virket så fornøyde med å ligge i fanget/på leketeppe og bable og kikke, mens mi jente skulle overalt.
Min far hadde AD/HD og min bror har det.
Hun klarer ikke å sitte på fanget lengre enn noen sekunder, hvis hun ikke får noe mat samtidig, sitter å spreller med beina når hun spiser. Hun småløper rundt i huset hele dagen, fra hun står opp til hun legger seg.
Klarer ikke å leke med en ting i gangen mere enn 30 sek, men elsker musikk og kan stå å "danse" lenge.
Hun roter i alt av skuffer og skap, prøver å klatre i veggseksjoner/sofa og fotfølger oss rundt i huset.
Hun har sterk separasjonsangst.
Har hatt noen tilfeller av trassliknende hendelser, som en gang jeg flyttet henne bort fra noe hun ikke hadde lov til å røre. Hun hylte og ropte,trampet med beina, slengte seg ned på gulvet og slo med armer og bein.
Jeg lot henne rase fra seg, og tilbydde vannflaska etterpå men den slengte hun i gulvet og hylte og var tydelig sint.
Hun har sterk vilje, og blir sint når ting ikke går som hun vil bestandig.
Hun forstår mye, som når hun blir bedt om å klappe, hente ballen osv, skal hjelpe til med på/avkledning.
Hun spiser godt og drikker bra.
Hun legges 19.00, sover kansje fra 19.15-19.30 til hun vekkes neste morgen rundt 9(jeg er hjemmeværende), og sover lur fra 13.00-15.00. Jeg reagerer også på sovingen. Er det normalt at et barn på 13 mnd sover så mye? Om hun ikke vekkes kan hun sove til 10-10.30...
Hun er en liten frøken, var 73cm og 9,4 kg på 1 års kontrollen.
Ble veldig rotete dette her, men håper jeg kan få svar!:)
 
Hun dreiv også på å skulle klatre ut av vippestolen mens hun enda var så lita, og i matstolen må hun ha seler på, ellers klatrer hun ut av den også.:confused:
 
Hei!
Har en jente på 13 mnd født 1 uke før termin.
Hun har bestandig vært en aktiv og sterk jente, hun kunne holde hodet en lang stund allerede noen minutter etter fødselen. Har aldri likt å sitte stille/ligge i fanget, og ville bæres det meste av tiden, til hun lærte seg å åle seg fremover mellom 4-5 mnd. Hun har vært lengre utviklet i motorikken ift alderen, mange mnd på enkelte ting.
Hun kan si mamma, pappa og gakkgakk, men prater/babler egentlig ikke så mye utenom. Prøver å få henne til å lære flere ord, men får liksom ingen respons.
Jeg lurer på om man kan se så tidlig som nå tegn på AD/HD? Eller har jeg bare en veeeldig aktiv jente? Alle barna jeg så på hennes alder virket så fornøyde med å ligge i fanget/på leketeppe og bable og kikke, mens mi jente skulle overalt.
Min far hadde AD/HD og min bror har det.
Hun klarer ikke å sitte på fanget lengre enn noen sekunder, hvis hun ikke får noe mat samtidig, sitter å spreller med beina når hun spiser. Hun småløper rundt i huset hele dagen, fra hun står opp til hun legger seg.
Klarer ikke å leke med en ting i gangen mere enn 30 sek, men elsker musikk og kan stå å "danse" lenge.
Hun roter i alt av skuffer og skap, prøver å klatre i veggseksjoner/sofa og fotfølger oss rundt i huset.
Hun har sterk separasjonsangst.
Har hatt noen tilfeller av trassliknende hendelser, som en gang jeg flyttet henne bort fra noe hun ikke hadde lov til å røre. Hun hylte og ropte,trampet med beina, slengte seg ned på gulvet og slo med armer og bein.
Jeg lot henne rase fra seg, og tilbydde vannflaska etterpå men den slengte hun i gulvet og hylte og var tydelig sint.
Hun har sterk vilje, og blir sint når ting ikke går som hun vil bestandig.
Hun forstår mye, som når hun blir bedt om å klappe, hente ballen osv, skal hjelpe til med på/avkledning.
Hun spiser godt og drikker bra.
Hun legges 19.00, sover kansje fra 19.15-19.30 til hun vekkes neste morgen rundt 9(jeg er hjemmeværende), og sover lur fra 13.00-15.00. Jeg reagerer også på sovingen. Er det normalt at et barn på 13 mnd sover så mye? Om hun ikke vekkes kan hun sove til 10-10.30...
Hun er en liten frøken, var 73cm og 9,4 kg på 1 års kontrollen.
Ble veldig rotete dette her, men håper jeg kan få svar!:)
Hei!
Interessant å høre deg fortelle om din datters utvikling. Det høres ut som hun er ei jente som har lært seg mye i løpet av det første året. Hun er aktiv og nysgjerrig på å utforske nye ting,- både når det gjelder motoriske ferdigheter, språk og leker. Ofte har barn på hennes alder det ganske travelt med å utforske verden, og det er ikke alltid at de klarer å konsentrere seg om det samme over tid. Tenker at det er for tidlig til å kunne si noe om et barn er hyperaktivt på hennes alder. Det som taler for at hun et helt normalt barn er hennes gode søvnmønster. Som foreldre kan dere hjelpe henne til å samle fokus om det hun holder på med ved at dere setter dere ned sammen med henne og forsøker å ha felles oppmerksomhet om leken ved å snakke om det hun holder på med, se på sammen etc..Ønsker dere lykke til videre i tiden som kommer. Dere går en spennende tid i møte, hvor dere som foreldre kan glede dere sammen med datteren deres og hennes utvikling. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp