Veldedighet

Kåbbåi

Glad i forumet
*MIA*
Pleier dere å gi noe?
Vi hiver gjerne en liten slant oppi julegryta til Frelsesarmeen og så pleier vi å gi noen pakker nå til jul.
Ellers pleier vi også å hive brukbare klær i disse kontainerene til Fretex og uff (?) og å gi litt til bøssebærere etc.
Har ikke allverdens selv, men noe kan vi avse.
Blir også å gi bort hele leker som bare blir liggende her etterhvert.

Jeg kjøper =oslo. Men det går ikke helt under samme kategori da. For de jobber jo med å selge et produkt.

Har bidratt med både smått og litt større til det lokale krisesenteret men mesteparten er klær som har gått til fretex. En sjelden gang kjøper jeg gatemagasinet Asfalt, men går somregel aldri med kontanter på meg... Kjipt å skuffe dem gang på gang. Syns de fortjener de ynkle kronene de tjener for å stå der å selge i mange timer..

Sent from my iPhone using BV Forum

En tidligere kollega av meg jobbet med loddsalg for en veldedig organisasjon da han var student, og da har fortalte at 55% av det de fikk inn var egen fortjenester, og at store deler gikk til organisering av organisasjonen - og ca 5% nådde fram - da sluttet jeg å støtte organisasjoner. Unntaket er vel Frelsesarmeen. Jeg støttet heller lokale korps, idrettslag o.l. for da gå i allefall mer av pengene til ungene! Og ikke til adm i inn og utland.

Jeg leverer også inn klær til Frelsesarmeen, og kjøper av og til =Oslo. Syntes det er fint de som selger dette kan ha noe å gjøre som gir de mer verdighet enn tigging. Jeg kjøper ikke "Folk er folk", har ikke sansen for den organisasjonen.

Dersom jeg ser noen rundt meg som kunne trenge en hånd av og til, så prøver jeg å være oppmerksom på de. Det finnes mange i dette landet som trenger hjelp av og til. Har feks hatt en jente som fikk bo hos oss gratis med mat i 4 mnd fordi hun ikke hadde et sted å bo i en periode.

Jeg liker ikke Frelsesarmeen og det er kun fordi moren til ei venninne var/er leder her. Og når jeg var der på besøk osv så kunne man bare plukke seg ut ting man ville ha av det som ble levert inn ifra folk. Når dem begynner å plukke ut det fineste selv dem som jobber der, da ser jeg ikke vitsen med å gi noe dit!

Utenom det prøver jeg alltid å stille opp når jeg ser det trengs. Og gir litt til dem jeg syns trenger det.

En tidligere kollega av meg jobbet med loddsalg for en veldedig organisasjon da han var student, og da har fortalte at 55% av det de fikk inn var egen fortjenester, og at store deler gikk til organisering av organisasjonen - og ca 5% nådde fram - da sluttet jeg å støtte organisasjoner. Unntaket er vel Frelsesarmeen. Jeg støttet heller lokale korps, idrettslag o.l. for da gå i allefall mer av pengene til ungene! Og ikke til adm i inn og utland.

Jeg leverer også inn klær til Frelsesarmeen, og kjøper av og til =Oslo. Syntes det er fint de som selger dette kan ha noe å gjøre som gir de mer verdighet enn tigging. Jeg kjøper ikke "Folk er folk", har ikke sansen for den organisasjonen.

Dersom jeg ser noen rundt meg som kunne trenge en hånd av og til, så prøver jeg å være oppmerksom på de. Det finnes mange i dette landet som trenger hjelp av og til. Har feks hatt en jente som fikk bo hos oss gratis med mat i 4 mnd fordi hun ikke hadde et sted å bo i en periode.

5% ?
Dæven det var lite. Men tviler ikke.
Ble litt glad for at det har vært små summer vi har gitt.
Har aldri gitt noe fast pr mnd.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg liker ikke Frelsesarmeen og det er kun fordi moren til ei venninne var/er leder her. Og når jeg var der på besøk osv så kunne man bare plukke seg ut ting man ville ha av det som ble levert inn ifra folk. Når dem begynner å plukke ut det fineste selv dem som jobber der, da ser jeg ikke vitsen med å gi noe dit!

Utenom det prøver jeg alltid å stille opp når jeg ser det trengs. Og gir litt til dem jeg syns trenger det.

Seriøst?
Det blir jo helt feil.
Gir jo ikke ting slik at de som jobber der osv. skal plukke med seg ting.
Gir jo for at folk som ikke har skal få litt.

Er det samme opplegget ved fattighuset?
At de som jobber der plukker ut til seg selv først?

Mister litt lysta til å gi :(

Ja, i år har jeg gitt noen lapper til Streetlight. Han som driver barnehjemmet på Filippinene (Erlend) er en gammel kompis av meg og de trenger virkelig penger så de får bygget opp barnehjemmet til de 70 barna igjen.

Ellers har jeg plan-barn og gir hver gang det er sånn tv-aksjon. Og kjøper Sorgenfri som selges her i Tr.heim.

Jeg gir ikke noe fast beløp til noen fast organisasjon.. Jeg kjøper Sorgenfri, og gir klær jeg ikke bruker til Fretex.

Jeg er aktiv som frivillig i foreningen for hjertesyke barn og kjenner til reglene for innsamling. Er foreningen eller organisasjonen medlem i innsamlingskontrollen, så er det regler for hvor mye som går til admnistrasjon og hvor mye som går til målgruppen. Jeg jobber mye gratis for denne organisasjonen og i tillegg gir jeg til Frelsesarmeen til jul.

Seriøst?
Det blir jo helt feil.
Gir jo ikke ting slik at de som jobber der osv. skal plukke med seg ting.
Gir jo for at folk som ikke har skal få litt.

Ja, jeg ble helt sjokkert og sa jeg syntes det ble helt feil så det ville jeg ikke gjøre. Da ble hun nesten litt fornærmet og sa "dem kan jo ikke forlange mer enn det dem får"
Nei, jeg lista helt synet mitt for Frelsesarmeen dessverre.

Og jeg er faktisk skeptisk til mange andre også , for tenk om det er mange som gjør slikt!? Og dessverre er det vell det i mange tilfeller også :(

Back
Topp