Vekttap

Hannesofiemyr

Forelsket i forumet
Har ikke lyst på mat for tiden, men tvinger meg selv til å spise frukt, men har gått ned 2 kilo på fire uker nå. Er litt redd for at hvis det fortsetter at jeg kommer til å bli dårlig. Har BMI på 20,8 med nye vekten, så syntes egentlig det er litt ekkelt at jeg går ned. (Har gått ned 10 kilo siden jul, fordi jeg har trent og gått på diett, men gjør ikke det nå lenger, spiser det lille jeg har lyst på)

Er det noe jeg burde kontakte legen for, får jo i meg mat. Kaster opp kanskje annen hver dag på kvelden, men klarer å holde på maten ellers.
 
Ville ikke tenkt det var et problem foreløpig, men om du begynner å føle deg svak eller svimmel syns jeg du må kontakte lege. Hva sånne slankeshaker eller energijuicer fra apoteket? Så kan du drikke noen kalorier om du klarer :) prøv evt smoothie også, det kan man putte noen havregryn i.

Og prøv å få i deg salt! Det er veldig viktig i forhold til væskebalansen. drikk farris, spis potetgull, eller ha litt salt i smoothien?
 
Ville ikke tenkt det var et problem foreløpig, men om du begynner å føle deg svak eller svimmel syns jeg du må kontakte lege. Hva sånne slankeshaker eller energijuicer fra apoteket? Så kan du drikke noen kalorier om du klarer :) prøv evt smoothie også, det kan man putte noen havregryn i.

Og prøv å få i deg salt! Det er veldig viktig i forhold til væskebalansen. drikk farris, spis potetgull, eller ha litt salt i smoothien?
Blir kvalm av salt, orker nesten bare spise kald frukt, har vært svimmel hele svangerskapet så langt. Men ikke blitt noe værre en jeg var i uke 4.
 
Blir kvalm av salt, orker nesten bare spise kald frukt, har vært svimmel hele svangerskapet så langt. Men ikke blitt noe værre en jeg var i uke 4.

Men man må ha i seg salt, så du må prøve å få det i deg på et vis. Farris i eplejuice for eksempel? Man kan faktisk dø av det om alt saltet blir skylt ut av kroppen. Symptomene minner visst om dehydrering, så mange tror de må ha vann, og drikker, og blir enda sykere. Slikt kan for eksempel skje om det er varme og man svetter mye, med maratonløpere osv, og sikkert også ved svangerskapskvalme hvor man bare drikker og kaster opp mye eller har veldig begrenset diett. Er ikke mye man trenger på en dag, men håper du klarer å få i deg noe :)

Faren til stemora mi sa de lærte da han jobbet på båt i stillehavet at de måtte slikke på armen regelmessig, for når svetten ikke smakte salt måtte man få k seg noe. :p
 
Har ikke lyst på mat for tiden, men tvinger meg selv til å spise frukt, men har gått ned 2 kilo på fire uker nå. Er litt redd for at hvis det fortsetter at jeg kommer til å bli dårlig. Har BMI på 20,8 med nye vekten, så syntes egentlig det er litt ekkelt at jeg går ned. (Har gått ned 10 kilo siden jul, fordi jeg har trent og gått på diett, men gjør ikke det nå lenger, spiser det lille jeg har lyst på)

Er det noe jeg burde kontakte legen for, får jo i meg mat. Kaster opp kanskje annen hver dag på kvelden, men klarer å holde på maten ellers.

Hvis det fortsetter ville jeg kontaktet lege, i alle fall for å få noen råd, og sånn at du selv kan føle deg litt tryggere.
Jeg gikk selv ned 2-3 kg de første ukene jeg var gravid, men det virker som om det har stabilisert seg nå (uke 9+6).
Men jeg har fortsatt ikke gått opp det tapte.
Jeg har ikke alt for masse å ta av, bmi på 20,4 nå, men tenker at det går seg til etterhvert.

Prøv å spis kaloririk frukt. Iskalde druer er godt og inneholder en del kalorier:)
 
Er du bekymret så kontakter du legen, men både vekttap og vektoppgang er like normalt. Jeg er 10+2 og har gått opp 1,5 kg sånn ca. Veide meg første gang idag. Spis det som frister uansett hva det er :) Kald Farris Bris og Mocca Frappe er vinnere for meg!
 
Som jeg skrev over så får jeg i meg frukt. =D Så da prøver jeg bare på litt farris i tillegg. Nå er jeg egentlig bare sliten og lei meg. Var hos mamma og fortalte hvordan jeg følte meg, da sa hun bare. Å være gravid er ikke en sykdom. (Ble skikkelig lei meg og viste ikke hvordan jeg skulle svare.) Mamma hadde ingen svangerskapskvalmen med noen av sine tre. Tror kanskje hun mente sånn at det er mange som blir "syke" bare fordi de er gravide. Men jeg tok det veldig personlig og føler jeg ikke får noe forståelse.
 
Det er jo kjempe bra :) Håper farris funker for deg også! Huff skjønner det ikke var noe hyggelig å høre :( Kjenner selv at mye min mor sier er utrolig teit, men jeg tar faktisk igjen med henne - ellers hadde jeg gått på veggen. Alle gravide er forskjellige og det er ikke rart man blir dårlig når man jobber med et lite mirakel :Heartred Prøv å fokuser deg selv å la det prelle av deg og om hun ikke gir seg synes jeg du skal forsøke å ta der opp med henne. Sender deg en stor klem :)
 
Som jeg skrev over så får jeg i meg frukt. =D Så da prøver jeg bare på litt farris i tillegg. Nå er jeg egentlig bare sliten og lei meg. Var hos mamma og fortalte hvordan jeg følte meg, da sa hun bare. Å være gravid er ikke en sykdom. (Ble skikkelig lei meg og viste ikke hvordan jeg skulle svare.) Mamma hadde ingen svangerskapskvalmen med noen av sine tre. Tror kanskje hun mente sånn at det er mange som blir "syke" bare fordi de er gravide. Men jeg tok det veldig personlig og føler jeg ikke får noe forståelse.

Det der er bare noe folk med lette svangerskap sier. Nei, det er ikke en sykdom, men det har symptomer, og når man kan bli sykemeldt eller innlagt på sykehus som følge av det, så er det ikke greit heller. Blir så provosert av slik holdning, som at de som har plager bare ikke er sterke nok til å la være, liksom. Nei, skikkelig synd at du ikke kunne få litt medfølelse av moren din! :(
 
Jeg har gått ned mange kg. Fikk melding med legen min på fredag om å skrive absolutt alt jeg spiser i en kostdagbok, men jeg har slitt med vekten en stund. I påsken veide jeg 56kg, å nå veier jeg 52kg. I desember 2015 veide jeg 76kg. Jeg har nå en bmi på 19. Uten diett eller trening. Prøv å få i deg noe salt som for eks farris eller salt lakris. Da drikker du mer og får i deg næring! Det viktigste er at du får i deg nok næring så den lille i magen og du har det bra.
Men husk at det er normalt at man går ned litt i begynnelsen på grunn av kvalme og oppkast.
 
Det er mange typer dietter, kanskje det er tida for å lage en ny kostplan? Bare frukt blir ingen stor og sterk av, men det er like normalt å gå ned et par kilo som opp i første trimester. Jeg vil anbefale deg å prioritere frokost. Spis før du rekker å tenke over det, helst brød istede for knekkebrød. Når kroppen får lite kcal over en tid går den i selvforsvar og later som den ikke vil ha noe mat (kjekt i krig, ikke i svangerskap). Så du må nok spise for å bli sulten igjen.

Men som sagt, mange er unnskyldte i første trimester :) masse lykke til i hvertfall!
 
Jeg har gått ned 5 kilo på en mnd.. Lite matlyst og har spydd nesten hver dag, men det begynner å bli bedre nå :) er ikke så veldig alvorlig med meg, og siden startvekten var litt høy så tenker jeg at det ikke gjør noe at jeg har gått litt ned, siden formen er bedre nå :)
 
Back
Topp