vekttap

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
jeg er 170 høy og veide 59 kg før jeg ble gravid. i uke 28 veide jeg 67,5 kg. nå er jeg snart i uke 31 å fikk i går høre at jeg har blitt tynnere, jeg stilte meg på vekta å oppdaget at jeg har gått ned nesten 3 kg. synes ikke selv at jeg har spist no mindre en jeg bruker. heller mer. kan det være noe som ikke stemmer? kan vekttapet påvirke barnet?

Hei.

Det er stor forskjell på hvordan vektutviklingen er hos gravide kvinner og det er mange ting som spiller inn. Det som er viktig er at babyen i magen vokser og trives og at du har det bra og føler deg i fin form og har nok energi.
Vær ekstra obs på hva du spiser og drikker. Ta gjerne et par ekstra småmåltider inn i mellom hovedmåltidene. Liker du nøtter og tørket frukt? Hva med avokado og kremyoghurt? Gode oster med litt smør under....?
Vekten din bør snu og gå oppover igjen i løpet av en ukes tid! Ta ellers kontakt med jordmor og/eller lege og få en sjekk. Vanligvis klarer babyen seg fint selv om vekten til mor står stille eller går ned en periode, men på det jevne bør du som er så slank legge på deg frem mot termin.

Masse lykke til da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp