Vekttap så sent i svangerskapet

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Jeg er i dag 36+6 og var en tur hos legen igår og der viste det seg at jeg hadde gått ned 1,9 kg på en uke. Det var hun på laben som skrev ned svaret og legen la ikke merke til det og jeg glemte helt å spørre. Men noen andre som har opplevd dette som vet om det kan være skadelig på babyen?
Jeg veide meg på samme vekt sist, og jeg veide meg fastende på morgenen begge gangene.
Jeg har noen kg ekstra på kroppen men har slitt med å gå opp i vekt etter jeg mistet nesten 9 kg pga kvalme i starten av svangerskapet. Jeg har enda ikke klart å gå opp de tapte kiloene så jeg ligger på "minus-siden" med -4 kg. Jeg vet at babyen skal legge veldig på seg i denne perioden og jeg spiser greit (føler jeg selv iallfall) og er redd for at jeg ikke får i meg nok mat for både meg og baby. Jeg har nemlig fått ganske mye mer vann i kroppen siden siste kontroll og forventet med heller at jeg hadde gått opp 1,9 kg.

Last edited:
Jeg er i dag 36+6 og var en tur hos legen igår og der viste det seg at jeg hadde gått ned 1,9 kg på en uke. Det var hun på laben som skrev ned svaret og legen la merke til det og jeg glemte helt å spørre. Men noen andre som har opplevd dette som vet om det kan være skadelig på babyen?
Jeg veide meg på samme vekt sist, og jeg veide meg fastende på morgenen begge gangene.
Jeg har noen kg ekstra på kroppen men har slitt med å gå opp i vekt etter jeg mistet nesten 9 kg pga kvalme i starten av svangerskapet. Jeg har enda ikke klart å gå opp de tapte kiloene så jeg ligger på "minus-siden" med -4 kg. Jeg vet at babyen skal legge veldig på seg i denne perioden og jeg spiser lite og er redd for at jeg ikke får i meg nok mat for både meg og baby. Jeg har nemlig fått ganske mye mer vann i kroppen siden siste kontroll og forventet med heller at jeg hadde gått opp 1,9 kg.
Da jeg var til jordmor sist hadde jeg gått ned litt over 3 kilo, men da var det ca én måned siden siste kontroll. Forklarte henne at de to siste ukene så var det ikke noe matlyst, og at alt stopper seg. Hun sa det var ganske normalt å gå ned i vekt på slutten, på grunn av at babyen tar så stor plass at den skviser alt av organer, så jeg hadde ikke noe å bekymre meg for. Men hun sa jeg kunne spise youghurt bare for å ha noe å gå på - og det gjør jeg. Jeg får ikke i meg stort annet enn youghurt og vann, jeg blir mett, og babyen ligger innenfor enda :happy: Men hvis dette bekymrer deg anbefaler jeg å høre med legen din. Men det er visst ganske normalt å miste vekt altså. Jeg ble nesten litt glad jeg da, ettersom jeg har lagt på meg 14 kilo til sammen :wtf:

Da jeg var til jordmor sist hadde jeg gått ned litt over 3 kilo, men da var det ca én måned siden siste kontroll. Forklarte henne at de to siste ukene så var det ikke noe matlyst, og at alt stopper seg. Hun sa det var ganske normalt å gå ned i vekt på slutten, på grunn av at babyen tar så stor plass at den skviser alt av organer, så jeg hadde ikke noe å bekymre meg for. Men hun sa jeg kunne spise youghurt bare for å ha noe å gå på - og det gjør jeg. Jeg får ikke i meg stort annet enn youghurt og vann, jeg blir mett, og babyen ligger innenfor enda :happy: Men hvis dette bekymrer deg anbefaler jeg å høre med legen din. Men det er visst ganske normalt å miste vekt altså. Jeg ble nesten litt glad jeg da, ettersom jeg har lagt på meg 14 kilo til sammen :wtf:
Takk for svar, kjipt å høre at matlysten er på bånn men fint å høre at jeg ikke er den eneste!
Jeg føler jeg spiser greit, føler tilogmed jeg har vært flink den siste uka :/ har jo selvsagt måltider der baby har bestemt seg for å bruke magesekken min som fotpall og jeg ikke orker noe, men dette hører til sjeldenhetene! Men så lenge jordmoren din sier det går greit så har hun nok rett :) antar at baby tar det h*n trenger og at det er vi som sitter igjen som de skadelidende i det hele

Tror ikke du trenger å bekymre deg :) babyen tar til seg næringen den trenger, + det kan være at det er vann du har gått ned i, altså at ødemer har forsvunnet :)

Back
Topp