Vektsavvik

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Jeg har nå fått epikirisen fra jeg var på sykehuset forrige uke. Der står det at forsteret har et vekstavvik på -0,7%.
Hva betyr dette? Det høres ikke ut som et stort avvik da, men det sier meg heller ikke så mye.
Hva er normalt?

baby er 0,7 % mindre enn gjennomsnittet, så stort tettere på kan man jo ikke få det :)

Min er - 13%, skal på ny UL ktr om en time, veldig spent, håper han holder kurven sin :)

Ok, så det er veldig positivt da? Angrer på at jeg ikke spurte mer når jeg først hadde en ekstra ultralyd. Men jeg var så sliten da, så jeg klarte ikke tenke helt.
Da jeg var på sykehuset før jul sa legen at baby veide 1080 gram uten at jeg spurte. Denne gangen sa hun ingenting, så dumt av meg å ikke spørre!

Min var +6% på ul i uke 32 men estimert vekt var ganske så nøyaktig 2 kg som i følge legen var akkuratt på gj. Snittet :p
Men blir spennende å se om en uke hva målene er da.. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Min var minus 0.95% i uke 32+3 og da var den 1880 gram. Stort tettere enn gjennomsnittet var det vanskelig å komme sa jordmor:)

-/+ 10% er innenfor hva man kaller gjennomsnittelig stort. Alvorlig vekstavvik er over +20% eller under -20%. Så mer gjennomsnittelig enn -0,7% er det vanskelig å ha :-)

Er det bare jeg som har kembo baby i magen? 2.8kg i uke 35....
Kjenner jeg begynner å bli nervøs for 4-5kg baby.

Sist ble mi målt til -12% og når hun kom ut noen dager etter siste ul var hun
-32% .

Men dem vokser da opp selv om dem ikke følger skjemaet.. :)

Er det bare jeg som har kembo baby i magen? 2.8kg i uke 35....
Kjenner jeg begynner å bli nervøs for 4-5kg baby.
Jordmoren sa til meg i uke 32 at de fleste babyer lå på gjennomsnittet på denne tiden og at det er fra rundt uke 32 at noen legger på seg mer eller mindre. Med en over 4 kilo tung storebror regner jeg ikke akkuratt med at det kommer ut noen gjennomsnittsbaby;) Forøvrig tror jeg det for fødselens del er nesten ett fett hvor stor babyen er, vondt er det allikevel.

Dessuten, ta vekstestimeringene med en klype salt. Selv om de sier at babyen er så og så stor er det slettes ikke sikkert den er det. Det er vanskelig å måle og selv små feil i målingen kan gi store utslag på vekten.

Ville tatt vekstestimering med en klype salt jeg. Frøkna på 2 var ifølge legen 2,8 kg 1,5 uke før termin. 1 uke før kom hun ut nesten 3,9.. såeh, estimeringen var riiimelig på bærtur ;)

Hei, lurer på er det ut fra symfyse- fundus måla de estimerer vekta, og kan jeg se det selv på kurven. Eller er det ultralyd dere får tallene fra. Har aldri under dette eller forrige svangerskap hørt noen estimert vekta...
Vil jo gjerne vite hvor stor tulla er.... (-:

Jeg har det fra ultralyd hvertfall.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hei, lurer på er det ut fra symfyse- fundus måla de estimerer vekta, og kan jeg se det selv på kurven. Eller er det ultralyd dere får tallene fra. Har aldri under dette eller forrige svangerskap hørt noen estimert vekta...
Vil jo gjerne vite hvor stor tulla er.... (-:
Ja de måler magen, hodet og lårbeinet (tror jeg) på UL og estimerer vekt utfra det.

Sist ble mi målt til -12% og når hun kom ut noen dager etter siste ul var hun
-32% .

Men dem vokser da opp selv om dem ikke følger skjemaet.. :)
Ja, rart det der at de fortsatt vokser opp, selv om de ikke følger skjemaer eller gjennomsnitt i bøker eller noe som helst! Skulle tro de ikke kunne lese, babyene altså! ;)

Snakk om sola har jeg nettopp vært på vekstestimering. Sitter å venter på tallene nå.

Jeg hadde time på sykehuset i dag hos fødselslege, men var usikker på hvorfor. Var pga lavt stoffskifte de ville ha meg inn. Det skulle ta 20min, men det har nå tatt 1.5t - full sjekk!

Er super spent på tallene, er det en kembo baby eller normal? Legen sa babyene ofte er litt små ved stoffskifte problemer.

Sniker fra januar...
Lillegutt ble estimert 4.2-4.3 ved fødsel og han kom 4 dager over termin og var 3395 g, så ta dette med vektestimeringen med en klype salt :)

her var det +8 i vekst avvik i uke 29, og han veide 1180 oe som da var et par hundre gram mer enn gjennomsnittet og 3 cm "for lang" :) Ingen mennesker er jo like så lenge de vokser og følger sin egen kurve er alt bra :D

Back
Topp