vektproblem.....

**Camilla**

Glad i forumet
Nå har jeg sittet og lest masse om svangerskap og masse sånt på internett over lenger tid,og OVERALT står det om at overvektige har lettere for å få svangerskaps problemer og at fosteret kan bli skadet av dette,MEN vi skal ikke slanke oss,bare holde vekta sånn någenlunde...Men hallo for f**** hvorfor i all verden står det OVERALT om at det ikke er bra å være overvektig,er det for å syke oss ned eller noe???For det har det nemlig gjort med meg nå,jeg gruer meg så forferdelig til 1 kontrollen pga vekta...Jeg veit jeg er overvektig og jeg trenger ingen lege eller jordmor til å fortelle det til meg ENDA en gang!!Er lei av at når legen ikke finner ut hvorfor jeg f.eks har vondt i beinet så skylder han på vekta mi!(ja, det kan godt hende det ligger noe i det,men jeg trenger ikke noen til å fortelle meg hvordan jeg ser ut!!!)

Var på helsekontroll hos bedriftslegen her for en stund siden,så jeg satt meg ned på stolen,han målte blod trykk og alt sånn der og setter han seg ned i sin stol også ser han meg rett inn i øynene og sier: Jeg ser du har en tendens til å bli overvektig....
Hvorfor i H****** skal han fortelle meg det??Tror han at jeg ikke VEIT det??tror han ikke at jeg ikke har slitt med utallige slanke kurer!?!?

Men det jeg egentlig skulle frem til var at alt det som står om overvektige og graviditet får meg til å føle emg som en skikkelig dritt!!!Og når jeg nå begynte å leste den nye boken jeg har kjøpt om graviditet så er det første jeg leser er om dette... Nå går jeg bare å gruer meg til å gå på vekte forran legen min og at han skal få se tallene...og gruer meg til kommentaren kommer:Du veiei altfor mye...bla bla bla!

Off,måtte bare få det ut!!!Takk til dere som gadd å lese,håper ikke det er fler som har det som meg,men hvis det er så er det bare til å kommentere og gi meninger eller fortelle dine opplevelser...

Mange klemmer

Bare sa han det eller var det du som tok det opp?

Uffda, de nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen sier at man bare trenger å veies en gang med mindre det er noen medisinske grunner til mer veiing, så gjør som Dyrset sier og hold styr på det selv. Jeg kjenner flere overvektige som har hatt helt fine svangerskap og som faktisk har endt opp med bare et par kilo pluss. Kommer jo veldig an på mye forskjellig, men med litt kvalme og sunt kosthold sier de jeg kjenner at det har gått overraskende bra. Kanskje får du bedre svangerskapsomsorg hvis du informerer dem om at du er klar over situasjonen og ikke ønsker at de fokuserer på det, men hvordan du kan nyte det lille nye livet inni deg slik du skal? Da er jo grunnlaget lagt for en mye bedre oppfølging. Burde naturligvis ikke være din jobb å legge ting til rette, men vi lever dessverre ikke i en perfekt verden. Husk at du kan velge selv hvem du vil ha svangerskapsomsorgen hos, så hvis du ikke trives hos legen eller jordmoren din, har du krav på å få bytte!

Lykke til!

hmmm...ja...men er et følsomt tema syns jeg,eller egentlig ikke ovenfor familie og sånn (de får ikke vite vekta,men har ingen problemer om å snakke om at jeg sliter å sånn) MEN med folk jeg ikke kjenner er det et veldig følsomt tema,nesten så jeg har lyst å begynne å grine når folk nevner det,og det er ganske flaut....

Han jeg har er veldig grei,men veit ikke om han er SÅ grei,hehe!
Har liksom ikke lyst å ha vekta mi på papiret som noen kanskje får se...Det er liksom MIN vekt,og ingen andre sin....Men jeg skal "manne" meg opp og si i fra at jeg IKKE skal veie meg der og IKKE ha vekta mi skrevet på de papirene....!hehe!

Lykke til med det, og bare husk at DU bestemmer hvordan du vil at svangerskapsomsorgen DIN skal være. Blir du ikke møtt med respekt, så kan du bytte. Tror dessverre en del overvektige gravide opplever samme problemet som deg. For noen år tilbake hadde jeg en kollega som fortalte at da hun skulle på ultralyd under sv skapet hadde hun fått kommentar av typen "ja dette blir spennende så mye fett som det var på denne magen her".. Fy flate sier jeg bare[:@][:@]  ALLE har krav på å bli møtt med respekt!!

Takk for støtten og svar på sp.mål[:)]

Back
Topp