Vektoppgang

Enbabytakk26

Flørter med forumet
Hei damer. Hvordan ligger vi an på vektoppgang? Dette er min første graviditet og jeg har gått opp 8kg og er 19+5.. Fikk ganske tidlig mage, men det var jo oppblåsthet. Stresser litt med alle små mager på Instagram og at det er en konkurranse om å være så liten som mulig :rolleyes: Toppet seg litt etter at vi hadde besøk av et vennepar forrige uke. Hun er bare 5 dager bak meg og har ingen mage. Når vi snakket om dette, så sier kjæresten hennes at hun er så flink. Jeg trener 3 ganger i uken og er bevisst på hva jeg spiser, så synes det var ganske provoserende… :happy090

Det går over til det sykelige. Jeg veit om flere som gråt etter å bli satt igang 2 uker før tiden for å få minst mulig baby ut å for de ikke skal få for mye problemer med å få magen helt ned igjen..
Vi er forskjellige, noe mange tydeligvis ikke forstår. Vektoppgang handler ikke bare om kcal inntak men husk man øker i blodvolum, generell væske osv osv osv. Man er gravid og lager et menneske..

Synest det med å ha minst mulig mage er skremmende. Jeg tenker at et slikt fokus enten er sykt, eller egoistisk mtp babyen som trenger å få den næringen hen behøver. Helt greit å tenke på kosthold og helse altså, men har sett en del reels jeg tenker er direkte usunne.

Det er veldig individuelt hvor stor man blir og hvor mye man legger på seg. Det handler om gener, kroppsfasong, og hvor dårlig/frisk man er under svangerskapet.

Jeg blir kjempe stor. Det har jeg blitt i alle svangerskapene mine.
Har lagt på meg 18kg, 20 kg og 16 kg i de første svangerskapene, og allerede 13 kg dette svangerskapet, er 18+5 i dag.
Jeg spiser sunt, mye grønnsaker, fisk og egg, lite brød (jeg er ikke så glad i brød), går turer og trener, og er i full jobb.

Jeg er 160 høy, og har kort mage/rygg. Det er liksom ikke så god plass mellom bekkenet og ribbeina, derfor kommer magen min tidlig og den blir stor.

Jeg synes gravidmager er fine i alle former og størrelser, og er veldig stolt av gravidmagen min og alt kroppen min får til - den lager faktisk et menneske. :Heartred

Dette er veldig individuelt ja. Og tenker at hvis man kjenner at sånne videoer preger en er det beste å bare logge av instagram, tiktok og snapchat eller hva det skulle være - og rett og slett skjerme seg selv litt i en sårbar fase av livet. Kroppene våre lager et helt nytt menneske og det er der fokuset bør være, ikke på hvordan de ser ut eller hva de veier :Heartred

Jeg støtter så det alle sier om å ha fokus på seg selv å prøve å ikke sammenligne seg. Jeg kjenner selv det er vanskelig til tider da jeg ikke klarer være aktiv pga smerter og syns det er veldig tungt. Jeg gleder meg masse til at magen min skal vises enda mer jeg er i dag 16+4 og gått opp ca 4 kg i svangerskapet. Men jeg gleder meg bare over at jeg lager et menneske i magen min

Back
Topp