Vektoppgang

Catstitch

Flørter med forumet
♡ Babymais2026 ♡
har i mine tidligere svangerskap brydd meg svært lite om hvor mye jeg gikk opp eller ikke gikk opp… så jeg husker ikke en gang. men denne gangen begynte jeg graviditeten som ganske overvektig så ønsker å gå opp minst mulig (uten å slanke meg).
Er i uke 15+2 nå og har vel gått ned 2-3 kg, ikke på grunn av kvalme, men bedre valg av type mat (og ikke noe vin :-P )

Hva er deres erfaringer?
Hvor mye har dere gått opp/ned til nå? Vi er jo nærme hverandre alle med tanke på termin :)
Noen andre som har erfaring som overvektig gravid tidligere?

Starta dette svangerskapet med en kmi på 27, hadde fortsatt 7-8 ekstrakilo fra forrige graviditet. Vekta har stått på stedet hvil siden jeg ble gravid, så er inntil videre ikke så altfor stressa - men følger med! Kjenner meg for øvrig veldig igjen i kommentaren om vin :laughing002

+6 kg, ekstrem ulvehunger og kvalme første 12 ukene, vekta har stått stille de siste 6 ukene nå (uke 18+0 i morgen).

Gått opp henholdsvis 16 og 18 kg de forrige svangerskapene mine selv om jeg har trent daglig, jobbet fullt og spist sunt, jeg går rett og slett opp en god del under svangerskap..:inpain:

Jeg gikk opp en del kilo før svangerskapet u der IVF forsøk. La på meg av både medisinene og påkjenningene. Men fra innsett til nå uke 15+0 har jeg gått opp 4kg.

Gikk opp 25 kg med begge jentene mine. Har vanlig bmi og normal kropp, kanskje i nedre sjiktet. Uansett alt forsvant etter 8-10 mnd etter fødsel, så kroppen trengte de ekstra kiloene. Denne gangen har jeg «bare» gått opp 3 kg foreløpig, og er i uke 15, på samme tidspunkt de to andre gangene var jeg nok bikket 10 kg. Har en gutt i magen nå, så mulig det kan ha noe å si på vektøkning?

Uansett, så tror jeg det er veldig viktig at det ikke blir noe stort fokus når man er gravid, det viktige er å få i seg den næringen man trenger for en frisk og fin baby. Det er mye tid til trilleturer og bæreturer etter fødselen, og tenker spesielt siden vi får barn i mai, kommer til å komme oss ut på trilletur ganske raskt når sola skinner ute :cat: :Heartpink

Gikk opp 25 kg med begge jentene mine. Har vanlig bmi og normal kropp, kanskje i nedre sjiktet. Uansett alt forsvant etter 8-10 mnd etter fødsel, så kroppen trengte de ekstra kiloene. Denne gangen har jeg «bare» gått opp 3 kg foreløpig, og er i uke 15, på samme tidspunkt de to andre gangene var jeg nok bikket 10 kg. Har en gutt i magen nå, så mulig det kan ha noe å si på vektøkning?

Uansett, så tror jeg det er veldig viktig at det ikke blir noe stort fokus når man er gravid, det viktige er å få i seg den næringen man trenger for en frisk og fin baby. Det er mye tid til trilleturer og bæreturer etter fødselen, og tenker spesielt siden vi får barn i mai, kommer til å komme oss ut på trilletur ganske raskt når sola skinner ute :cat: :Heartpink
Hør, hør!

Sist graviditet la jeg på meg vel 30 kg. Hittil denne gang har jeg allerede lagt på meg 15. Dette pga jeg har spist helt sykt mye pga kvalme. Hatt mye cravings. Bryr meg ikke så mye om antall kg. Tenker at kroppen styrer litt på med det som trengs. Nå når jeg er i bedre form så tenker jeg vekten stagnerer litt da. Dessuten flyr kiloene av meg innen et par mnd etter fødsel uansett. Så er heldig der.

Jeg gikk opp mindre med gutt enn jente, fikk heller ikke vann i kroppen og hadde fullt av energi og pågangsmot, magen derimot ble gigantisk da jeg hadde mye fostervann og han var nesten 4,5 kg og 54 cm :p

Ellers er det nok veldig fint om man klarer å ikke fokusere så mye på vekt og utseende under svangerskapet. Jeg sliter veldig med dette og det ødelegger mye av gleden ved å være gravid, unner ingen å ha det sånn .. :Heartred

La på meg 15+ kg i forrige svangerskap som kun varte til uke 25+4. Hittil 17+5 er jeg kun 2 kg tyngre enn start. Men er endel tyngre nå enn start på forrige svangerskap, så det er veldig greit å ikke legge på seg så mye.

Har lagt på meg ca 6 kg, noe skyldes nok at vi ble gravid med hjelp av IVF. Vekten beveger seg saktere nå enn i starten når jeg var mer sulten og ikke klarte å bergrense meg. Er 18+0. Forsøker å trene, spise balansert og sundt, også får det bli som det blir med kiloene :D

Jeg lagt på meg 2,5kg til nå og er 18+5 i dag. Normal BMI før graviditet. Jeg har nesten ikke lyst til å spise og av og til tvinger meg selv for å få viktig næring, det er litt merkelig, var jo omvendt før graviditet, men men. Tenker at vekten kommer i tredje trimester for meg. Når der er sagt, er det også en baby-gutt i magen, kanskje det har noe å si :bookworm:

Har lagt på meg ca 7kg så langt, er 18+6 i dag. Tror dette er litt mindre enn ved samme tidspunkt i tidligere svangerskap (skyldes nok mye mer langvarig kvalme denne gang!). Har havnet på ca +17-18kg de to andre gangene, så skal vokse en god del til fremover! Er tydeligvis bare sånn kroppen min er som gravid, den gjør som den vil litt uavhengig av hva jeg gjør av trening og matvalg - men føler meg jo tusen ganger bedre når jeg tar sunnere valg og får beveget meg litt. Sunnere for meg betyr forresten Ikke å begrense seg - det er jo superviktig med nok næring til både seg selv og baby. Graviditet og postpartum er de mest krevende periodene i livet med tanke på næring, vi trenger rett og slett mye kvalitetsmat i denne perioden! Som andre har nevnt har også vekten gått tilbake ‘av seg selv’ innen 8-12 mnd, ved å vende tilbake til vanlige spise og bevegelsesvaner. Så stresser ikke med antall kilo, det går seg til.

Har gått ned 2 kg, 15+1 i dag. Har gått ned i starten med de to første også, og lagt på meg omtrent 18 kg totalt.

Aldri lagt på meg i svangerskapa mine pga alvorlig hyperemesis.
Gikk ned 17 kg sist fra normalvekt.
Vegde mindre denne gangen (til tross for at eg la på meg 7 kg med vilje pre-graviditet i tilfelle ny runde hyperemesis). Gått ned 10 kg no og er 15+1. 2 kg unna undervekt no, og blir definert som alvorlig underernært pga vekttap og blodprøva. Stressa meg veldig, men prøve mitt aller beste å eta så baby kanskje kan stjela litt næring før eg spyr (men spyr av absolutt alt eg putta i munnen) :rolleyes:

I svangerskap nr 1 startet jeg på 55kg og endte på 66kr. Altså opp 11kg.
I svangerskap nr 2 startet jeg på 58kg og endte på 66kg. Altså opp 8kg.

Det morsomme har jo vært at sluttvekten har vært den samme, men oppgang har vært forskjellig pga ulik startvekt.

Jeg har gått ned raskt etter begge svangerskapene, men i halvåret før jeg ble gravid med nr 3 så gikk jeg en del opp i vekt. Startvekten min denne gangen var 65kg. Jeg veier nå 66,3. Altså 1,3kg over startvekt, men også 1,3kg over høygravid vekt i 2 tideligere svangerskap. Det føles ikke godt. Jeg er så redd for å gå mye opp i vekt denne gangen pga det. Merker dette går ganske psykisk inn på meg.

La på meg 15+ kg i forrige svangerskap som kun varte til uke 25+4. Hittil 17+5 er jeg kun 2 kg tyngre enn start. Men er endel tyngre nå enn start på forrige svangerskap, så det er veldig greit å ikke legge på seg så mye.
Sniker - hvordan gikk det med fødsel 25+4? Er straks der selv, 25+0 i morgen, er er bekymret for prematur fødsel..

Med alle fire jentene har jeg lagt på meg 9-12 kg.
Denne gangen var jeg 10 kg tyngre før jeg ble gravid. Såkalt kjærlighetskilo med ny mann.
Etter første veide jeg 69 når hun ble født og raste ned i vekt etter fødsel og var 47 kg. Er 176 høy så det var absolutt ikke ønskelig. Eller pent. Alltid slitt med undervekt frem til nå :joyful:

74 kg før jeg ble gravid og det er jeg fortsatt. Men nå som kvalmen er borte og bekkenet hindrer meg i å gå trapper uten mental forberedelse i en time kommer jeg nok til å gå opp fremover.

Er jo da både 10 kg tyngre og 10 år eldre siden sist jeg ble gravid så forventer ikke at det skal rase av etter fødsel.

Men vi bor sentralt i Tønsberg så håper å få masse turer med baby i sola. Kanskje til stranda for å kjøle meg ned også. Er så mange fine områder her.

Gikk opp ca 10 kg I første svangerskap, og tenkte egentlig at det var veldig lite. Fikk også en veldig liten baby da. Så langt har jeg allerede gått opp 6kg og er 18+5. Men som de fleste nevner så har vekta stagnert litt nå de siste ukene, men kan tenke meg at den vil øke en del mer denne gangen.
Synes det er ganske ubehagelig når jordmor spør om vekta på kontroll, men hjemme på badet bryr jeg meg ikke om det

Første.
Er 14+5.
Startet med det jeg tror var 83 kg, 183cm. Noe som festlig nok er på grensen mot overvektig på BMI. Noe jeg ikke føler med helt enig i som en M/L, men men.
Veier meg et par ganger i uka, om morgenen.
Har bare gått opp 1,5 kg foreløpig. Så mye vann og luft i magen :happy090 Størrelsen på den lille har hele tiden vært innenfor det den skal +2 dager. Så ser ut som at den får i seg det den trenger. Så regner med at jeg vil gå opp det vi trenger undervis:)

Back
Topp