Vektoppgang

Jeg føler meg også litt for stor, og synes dette med vekt kan være litt vanskelig nå om dagene. Selv synes jeg at det hjelper å få høre fra andre at babyen tar til seg en del av det jeg spiser og blir frisk sunn, og at mye av vekten vil rase av ved amming og trilleturer etter fødsel. Føler det er veldig individuelt hvor mye man legger på seg, og absolutt ikke nødvendigvis at du gjør noe galt. Alle gravide føler seg nok litt utilpass med egen kropp på et tidspunkt i graviditeten, men tenk for en stor og fantastisk forandring som skjer med kroppen vår da - vi produserer jo faktisk et helt nytt menneske :Heartred Når jeg sliter med å se meg i speilet prøver jeg å heller fokusere på at babyen har det bra og at det kun er en midlertidig forandring av kroppen. Og så synes jo gjerne andre at gravide er ekstra flott, og det hjelper jo også litt :)

En del gravide kan ta til seg mye vann u kroppen, så dersom du ikke spiser spesielt mye eller usunt så kan det rett og slett være det. Vekt under svangerskap er veldig individuelt. Anbefaler å snakke med jordmor om det, de er ofte gode å snakke med om sånnt :Heartred

Da jeg gikk gravid med sønnen min i 2021 så gikk jeg opp totalt 7 kg i svangerskapet. Når jeg var på kontroller hos jordmor, så fikk jeg høre slike kommentarer som: «Å så fint at du ikke har lagt på deg mer. Fortsett sånn». Nå er jeg 32 uker på vei med min datter og går på kontroller til samme jordmor. Jeg er normalvektig i utgangspunktet og har/har hatt 2 fine svangerskap uten noe særlig kvalme/plager for øvrig. Har hittil lagt på meg 4 kg og har faktisk ikke fått noen kommentarer på vekten min. Jeg husker at jeg reagerte på disse kommentarene og ville jo heller tro at jeg hadde lagt på meg for lite. Det viktigste er jo at man har et fint svangerskap og at alt er bra med den lille. Jeg vil også tro at slike kommentarer kan virke støtende på de som har hatt spiseforstyrrelser og har et anstrengt forhold til sin egen kropp. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser, men jeg merker at jeg reagerte veldig på dette. Moren min la på seg 20 kg da hun skulle ha meg og fikk aldri slike kommentarer. Så jeg gruet/gruer meg hver gang jeg skal dit og skal veie meg. Sånn skal det ikke være.

Første veiing i går siden jeg ble gravid, opp 2 kg

Jeg er nå i uke 31 og har gått opp 5kg. Er normalvektig og har kommet fort tilbake etter mine to tidligere fødsler. Men jeg husker at da jeg var gravid med førstemann følte jeg meg så blubbete på slutten og tenkte at jeg aldri ville bli meg selv igjen. Tror jeg gikk opp totalt ca 15kg med ham. Det viste seg at det var mye vann og det forsvinner igjen med en gang etterpå, så hvis man spiser og lever relativt sunt tenker jeg at man ikke behøver å bekymre seg for mye om vekta i graviditeten.

Har gått opp 9kg, er overvektig og har fått beskjed om at hvis jeg legger på meg mye så får jeg ikke føde på det lokale sykehuset.. forsøker å holde vekta, den har heldigvis stått stille siden midten av Oktober. Uke 33 her

Synes det her med vektoppgang kan være vanskelig, men samtidig er det ofte en grunn til at det blir sånn også. I tillegg er det viktig å huske at mange av disse kg «forsvinner» igjen etterhvert. Selv har jeg lagt på meg rundt 12kg og synes faktisk ikke selv at jeg har blitt så mye større annet enn at magen og hoftene + puppene har vokst. Er nå i uke 33 og tenker at d fortsatt kan komme noen kg til før babyen kommer. Jobben med å finne tilbake til min egen kropp får jeg ta tak i igjen senere om jeg ønsker det.
Herlighet, vi vokser faktisk fram et helt nytt menneske - tenk så sykt og fantastisk!!! <3

Back
Topp