Vektoppgang!

Mamma2021

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Helu
Jeg hadde bmi innen normalen før svangerskapet.
Er 26+5 nå.
og har gått opp 16Kg!!!
Jeg føler meg kjempetung og stor!
Kjenner jo jeg har vann i kroppen da føttene er vonde og tidvis hovne og stive/hovne fingre.
Burde jeg ta det opp med legen neste gang?
Sist var ifølge henne mål av mage osv som det skulle, og på føden var babyen midt på gjennomsnittet i størrelse utifra hvor langt på vei jeg var.
Det jeg tenker bare er at det er 3mnd igjen og allerede 16kg opp!! Pleier det å bremse litt etterhvert eller blir jeg bare helt giga til slutt?!:hungover::hungover::oops:

Jeg har gått opp 1.5kg er i uke 26+0! Babyen var over gjennomsnittet( vekten ble estimert til at baby veide det de normalt veier 9dager senere)
Jeg var overvektig før jeg ble gravid, så veldig bra jeg ikke har gått opp mer!:)
Vet om flere og hørt om flere som har gått opp 25-40kg i graviditeten.. men hovne bein betyr jo at du har en del vann i kroppen!? Jeg har heldigvis ikke fått så mye vann i kroppen!:)

Jeg er 25+0, og har gått opp 17 kilo til nå. Føler meg tung og meget utilpass i egen kropp, men kjenner igjen vektoppgangen fra de to forrige svangerskapene. Jeg har fått mye vann i kroppen, og har ellers ikke dårlig samvittighet for det jeg spiser. Tenker derfor at kroppen gjør dette for en grunn, og at det vil forsvinne igjen etterpå :)

Jeg er 25+0, og har gått opp 17 kilo til nå. Føler meg tung og meget utilpass i egen kropp, men kjenner igjen vektoppgangen fra de to forrige svangerskapene. Jeg har fått mye vann i kroppen, og har ellers ikke dårlig samvittighet for det jeg spiser. Tenker derfor at kroppen gjør dette for en grunn, og at det vil forsvinne igjen etterpå :)
Mistet du vekten/vannet fort etter fødsel? Er så redd jeg forblir tung og stor lenge etter fødsel :oops:

Var gått opp ca 5 kg forrige gang eg vog meg (veka før jul). 25+0 idag. Redd for å gå på vekta att, jula har bydd på altfor mykje småeting av snop og snacks :bag: Har ikkje vatn i kroppen, så kan ikkje akkurat skylde på det heller..

Er tung i utgangspunktet, så hadde håpt på nokolunde det samme som sist (10-12 kg).

Mistet du vekten/vannet fort etter fødsel? Er så redd jeg forblir tung og stor lenge etter fødsel :oops:

fikk masse vann sist, etter fødsel ble det enda mer, det er ikke så uvanlig fordi kroppen kvitter seg med hormoner via vannet eller noe slik. 14 dager etter fødsel hadde jeg ikke lenger vann i kroppen :)
Gikk også opp rundt 20kg tror jeg og det meste forsvant innen 6 mnd, hadde noen kilo igjen som satt litt godt på ifbm amming og at kroppen min liker å lagre litt reserver så lenge jeg ammer :p

siden jeg hadde så mye vann sist, har jeg fulgt litt mer med denne gangen på om noe i kosten påvirker og salt mat, sørlig chips, gir meg mye vann. Å drikke minst 1,5l vann hver dag hjelper på så jeg får mindre vann og å gå en rask tur så jeg blir litt svett hjelper også. Men sånn ellers så får noen mye vann i kroppen og andre lite.

lege eller jordmor noterer i helsekortet ditt grad av vann i kroppen, så opplever du at det plutselig er mer enn før så ville jeg tatt det opp.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for det :) Jeg veier mellom 58 og 60 kg normalt, og har alltid vært tilbake til trivselsvekt i løpet av de første 3 månedene etter svangerskap. Jeg går mye tur, men trener ellers ikke stort. Med første gikk jeg opp over 30 kilo, uten at jeg spiste usunt. Mye vann da også. Det går seg til :)

Jeg er 26+5 og hadde på forrige kontroll gått opp 10 kg, og jeg antar tallet nå sikkert er +2-3 fra det. Jeg hadde samme vektøkning i forrige svangerskap og endte på +20, men mye var vann og de første 10kg forsvant med en gang..neste 10 ila 6 neste mnd. :) folk er forskjellige og noen går opp mye og andre lite, særlig ifh til hvordan man må spise for å holde unna kvalmen. Her hadde jeg kvalme helt til uke 17 og gikk opp mye pga det.

Uke 24 nå og har gått opp 4-5 kilo. Sist gikk jeg opp 10 kg totalt. Regner med at det blir likt denne gangen også. Fikk ikke noe vann i kroppen sist, håper jeg slipper det :happy:

På symfysemål lå jeg under hele veien, men ut kom baby på over 4 kilo :hilarious:

Jeg er 27+1 og har også gått opp 16 kg. Er sulten igjen en halvtime etter at jeg har spist, så jeg forstår jo hvorfor. Med forrige mann la jeg totalt på meg 20 kg, og veide 2 kilo mer enn det jeg gjorde før jeg ble gravid en uke etter fødsel, så jeg vet forsåvidt at jeg legger på meg mye, men synes jeg har lagt på meg veldig mye til å være så kort på vei. Forrige gang var jeg også mye mer aktiv siden jeg ikke hadde bekkenplager, så jeg prøver å holde vekta i sjakk ved å spise sunt. Mest fordi jeg kjenner vekten i ryggen og bekkenet og ikke har lyst til å jobbe mindre enn det jeg allerede gjør.

Godt og høre jeg ikke er alene! Liker ikke å føle meg så stor og tung! Håper jo at med tiden etter fødsel at jeg blir «meg selv» igjen :hungover::hilarious:

Var normalvektig (5 kg over matchvekt ca) og har gått opp ca 13-14 kg på 27 uker. Er dermed nå 18 kg over matchvekt og det merkes!

Hun er litt mindre enn normalen ifølge sjekk på føden pga lite liv, og jeg har ikke ekstremt mye vann i kroppen (gifteringen sitter tight og føttene blir varme om kvelden men det er det). Føler meg tung men spiser fornuftig og prøver å la kroppen ta ansvar for det her. Som tidligere anorektiker vet jeg at jeg ikke har godt av å tillate meg å henge meg opp i det... Men er litt spent på om det fortsetter med 3 kg/mnd som det har vært en stund nå, i så fall skal jeg bli 9 kg tyngre enn dette og det tror jeg blir tøft...

Turde å å gå på vekta idag, no 7 kg opp sidan lavaste vekt :bag: 26 fullgåtte i morgon. Berre 1 kg igjen til pre-gravid vekt...litt spendt på fortsettelsen, viiiirkelig ikkje interessert i å gå opp for "mykje". Er tung i utgangspunktet..

Men jammen er det vanskelig å holde seg fornuftig med denne evinnelige kvalmen :sour: Mykje småeting, og i jula var ikkje alle "mellommåltida" så veldig fornuftige akkurat..:bag:

Er 24 uker i dag, og har gått opp 1 kilo av dei 4 kiloene eg mistet i begynnelsen :angelic: Noe eg er veldig glad for, for eg er ganske overvektig, så for min del er det bare bra å ikkje gå noe særlig opp i vekt ;) Men har en kollega som skal føde i februar og hun er gått opp 20 kilo :woot: Så det er forskjell på folk, men hun er i en mye bedre form enn eg er :excited001:happy8

28 uker nå og +12 kg. Helt det samme som sist, så regner med jeg ender opp med 6 kg til

Jeg føler ikke at vekten stopper. Jeg spiser sunt, men er dessverre ikke aktiv nok, og det merkes. Har ikke turt å gå på vekten siden sist kontroll :dead:

Jeg er i uke 25, og har gått opp 5 kg ca. Gikk ned noen kg til å begynne med, men var noen kg for mye før graviditeten. spiser desverre alt for usunnt, så forsåvitt glad for at jeg har gått såpass lite opp.

Nytt og bedre liv, starter herved på mandag

28+2. Gått opp 11 kg. Sist gikk jeg opp ca 15 kg så tror jeg er "i rute". Gikk veldig greit ned igjen, men tok litt tid før væsken slapp sist.

26+4 nå, og opp ca 10kg totalt. Gikk opp mye i starten, da kostholdet var så som så grunnet kvalme. Vekta har stått så og si helt stille de siste 10 ukene, håper å ikke gå opp mer enn max 5kg til, da jeg veier mer enn nok fra før:bored:..
I de forrige svangerskapene gikk jeg opp rundt 30kg, så ligger ihvertfall bedre ann nå, enn da. Men så har jeg tatt mange grep rundt kostholdet etter kvalmen slapp taket denne gangen da, for å holde vekta litt mer i sjakk..

Back
Topp