Vektoppgang

Streken 2021

Elsker forumet
Marshmallows2021
Sist gang jeg var gravid så gikk jeg opp nærmere 30 kilo og til slutt nektet jeg å veie meg mere - det er nok ikke så populært i svangerskapsomsorgen, men jeg orket bare ikke se nåla peke over 100kilo!
Hvordan forholder dere dere til vektøkningen?
Man skal jo ikke slanke seg, men det bør jo ikke gå for mye opp når en har for mye fra før.
Jeg skal prøve å spise sundt og ikke for mye, men er likevel litt nervøs for å skulle gå opp like mye som sist :eek:
 
Jeg har allerede gått opp 2 kg. Er 8+4. (Forteller meg selv at den andre kiloen kun er fordi eg er forstoppet:hilarious:)

Jeg håper på å ikke gå opp for mye. Har diabetes 2 som jeg har spist meg frisk fra, og for mange ekstra kg. i et svangerskap vil nok få den til å komme tilbake. Legen min mente jeg burde satse på rundt 10-12 kg vekt økning. Startet på 63 kg.
Tenker at jeg nesten bare får ta ting litt som de kommer og prøve å styre meg i matveien.

Dette kan jo være feil, men jeg tenker at om jeg går opp for mye for så å ta meg i nakken og komme tilbake på sporet vil vel ikke det telle som slanking? Akkurat nå blir det mye søtt siden det stort sett er det jeg har lyst på nå på tross av kvalmen:sorry:
 
Sist gang jeg var gravid så gikk jeg opp nærmere 30 kilo og til slutt nektet jeg å veie meg mere - det er nok ikke så populært i svangerskapsomsorgen, men jeg orket bare ikke se nåla peke over 100kilo!
Hvordan forholder dere dere til vektøkningen?
Man skal jo ikke slanke seg, men det bør jo ikke gå for mye opp når en har for mye fra før.
Jeg skal prøve å spise sundt og ikke for mye, men er likevel litt nervøs for å skulle gå opp like mye som sist :eek:
Jeg har litt for mye i utgangspunktet selv. Men tenker ikke så mye på den vekta. De gjør jo jobben sin ved å veie.
Var klar for vektoppgang sist, men hadde liten matlyst og masse energi så gikk ned 12 kg fra start til slutt. Så lenge man spiser sunt og ikke overspiser så får det være. :cat: Alle er jo forskjellige og legger ikke like mye eller lite på seg. Vi lager jo et menneske inni oss. ;);)
 
Jeg har allerede gått opp 2 kg. Er 8+4. (Forteller meg selv at den andre kiloen kun er fordi eg er forstoppet:hilarious:)

Jeg håper på å ikke gå opp for mye. Har diabetes 2 som jeg har spist meg frisk fra, og for mange ekstra kg. i et svangerskap vil nok få den til å komme tilbake. Legen min mente jeg burde satse på rundt 10-12 kg vekt økning. Startet på 63 kg.
Tenker at jeg nesten bare får ta ting litt som de kommer og prøve å styre meg i matveien.

Dette kan jo være feil, men jeg tenker at om jeg går opp for mye for så å ta meg i nakken og komme tilbake på sporet vil vel ikke det telle som slanking? Akkurat nå blir det mye søtt siden det stort sett er det jeg har lyst på nå på tross av kvalmen:sorry:

En får kanskje ta en prat med legen sin dersom vekta øker for mye. Fikk ikke så mye råd ang det forrige gang, selv om jeg stresset over vekta. Var så sykt tom for energi når jeg var gravid sist, satser på at det blir litt bedre denne gangen.
 
Jeg har litt for mye i utgangspunktet selv. Men tenker ikke så mye på den vekta. De gjør jo jobben sin ved å veie.
Var klar for vektoppgang sist, men hadde liten matlyst og masse energi så gikk ned 12 kg fra start til slutt. Så lenge man spiser sunt og ikke overspiser så får det være. :cat: Alle er jo forskjellige og legger ikke like mye eller lite på seg. Vi lager jo et menneske inni oss. ;);)
Godt poeng. Håper jeg har litt mer energi dette svangerskapet. Får fokusere på å spise sundt og stoppe når jeg er mett, så blir det kanskje ikke så heftig denne gangen.
 
En får kanskje ta en prat med legen sin dersom vekta øker for mye. Fikk ikke så mye råd ang det forrige gang, selv om jeg stresset over vekta. Var så sykt tom for energi når jeg var gravid sist, satser på at det blir litt bedre denne gangen.

Ikke stresse for mye tror jeg er lurt. Som du sier er det nok lurt å fokusere på å spise sunn mat og å lytte til kroppen. Tror nok dette går bra:Heartred
 
La på meg ca 10 og 9 kg de to andre gangene. Håper på maks 10-12 kg nå! Sliter med vekt og selvbilde allerede, men får ta det som det kommer.
 
Har litt på pluss-siden fra før, men har så langt gått ned 1 kg. Er ikke alt godt som frister like mye lengre. Min mor gikk ikke opp noe verken med meg eller med mine søsken. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg hos meg, om det blir noen likheter der:)
 
Gikk opp 18kg sist. Mye var vann på slutten. Var ikke mange ukene før kroppen var tilbake til normalen igjen :)

Skal sies at jeg var aktiv og trente gjennom hele graviditeten og til vannet gikk på treningssenteret etter 50 minutter på Elipsemaskin :hilarious::laughing002
 
Prøver å ikke tenke så mye på vekta, er bare et tall, hvordan jeg føler meg er viktigere
 
Godt poeng. Håper jeg har litt mer energi dette svangerskapet. Får fokusere på å spise sundt og stoppe når jeg er mett, så blir det kanskje ikke så heftig denne gangen.
Lykke til :happy:
Føler at så lenge det er for spira i magen så går det lettere. Mye lettere å gi etter for min del enn for spira.
 
Jeg kommer til å være nøye med sunt kosthold denne gangen. Gjerne noe søtt i helga, men ikke 200 gr sjokolade på en helg og litt småsjokolader i ukedagene. Kanskje litt is og eventuelt potetgull :hilarious:
Hadde jo tenkt å gå ned 8-9 kg før vi startet prøvingen, så føler allerede jeg har for mye, men jeg tenker at å slanke meg ved ikke å spise nok ikke er aktuelt. Men det jeg spiser skal være sunne alternativer.

Med tanke på hvor mye jeg gikk opp sist og hvor vanskelig det var å gå ned, har jo faktisk enda ikke klart å gå ned til det jeg veide før forrige svangerskap.

Tenker dette med vektoppgang er individuelt. Noen går opp mye, og kan ikke for det selv med et sunt kosthold. Og er man slank er det ikke rart å gå masse opp i starten heller :)
Jeg vet dog at jeg spise feil og for mye feil forrige gang, det burde gi utslag på vekta om jeg er litt sunnere i matveien denne gangen altså.
Håper også at et sunt svangerskap skal gi meg bedre vaner generelt, som kan følge med også etter fødsel. Også skal jeg forhåpentligvis klare å nå idealvekt etter fødselen en gang :rolleyes:
 
Det med vekt er vanskelig:bored: jeg har akkurat gått ned 25 kg det siste året, og var ikke helt forberedt på å bli gravid, så nå er jeg veldig redd for at vekten skal komme altfor fort tilbake når jeg ikke har fått tid til å stabilisere....

Gikk opp 23kg med første og 14 med andre, og nesten alt forsvant i løpet av de første 4-6 mnd etterpå. Var vel ca 3-4 kg jeg måtte kjempe litt ekstra for! Fikk veid meg for en uke siden, da var jeg 5+5 og hadde da gått opp 400g. Men så er det også sommerferie med god mat oh is, så har et håp om å klare å ta meg i nakken når hverdagen kommer:happy:
 
Men denne synes jeg er litt fin å ha med seg:shy:
SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

Fra en Babyverden-artikkel!
 
Jeg er enig i at det viktigste er et sunt og balansert kosthold, og det har vi heldigvis. Jeg har heller ikke noen cravings på usunn mat eller snoperier enda, snarere tvert i mot. Det er kun grønnsaker og frukt og grovt brød som frister. Men samtidig skal jeg være så ærlig og si at jeg la på meg et par kg siste mnd før jeg ble gravid som jeg helst skulle sett var andre veien. Men det er av rene forfengelighetsgrunner. Kroppen er frisk og fin, og det er jo det viktigste. Men ja, det irriterer litt likevel. Nå er uansett kvalmen slått såpass inn at det blir lite fysisk aktivitet før den avtar.

Sist gikk jeg opp 13 kg, og var så heldig at 10 av de rant av i løpet av første uka etter fødselen, og de siste tre i løpet av de neste 3 ukene. Men kroppen har jo likevel forandra seg, men det er ok :) Jeg fødte rett før julaften, så jeg har spøkt mye med at det nok var første og siste gang jeg går ned så mye mellom jul og nyttår :hilarious:
 
Jeg husker ikke hvor mye jeg la på meg, men det var nok rundt 20 kg. Nå er jeg litt tyngre enn jeg var der jeg startet sist, så håper å ikke bli så tung denne gangen.
 
Sist gang gikk jeg opp 17 kg.. Men det gjorde egentlig ikke noe! Likte å være gravid selvom jeg aldri har bært glad i vekta.. Denne gangen føler jeg det bare er negativt hver gang jeg går på vekten... Gruer meg allerede til tallene begynner å høyne!! Synes det er unødvendig å måle vekt:shy::wacky:
 
Syns det med veiing er fryktelig:sorry: gikk opp 30kg i forrige svangerskap, men har klart å ta av alt igjen... redd det samme skjer igjen :banghead:
 
Det er litt betryggende å høre at det ikke bare er meg som misliker veingen. Da vet jeg i hvert fall at jeg ikke er alene. Vi må jo bare igjennom det, men det hadde vært sykt deilig om det var en annen måte å sjekke at den lille hadde det fint i magen.
 
Back
Topp