Vektoppgang

tingeling1990

Glad i forumet
Uff, kjenner jeg sliter med tankene om vektoppgang fortiden. Er 179 cm høy, var 71 kg da jeg ble gravid. Er nå 22+3 og ca 81 kg.. Så 10 kg opp... Følte jeg hadde god kontroll på vekta for et par uker siden, men så har det bare eksplodert.. Sist graviditet veide jeg først 70 kg og sluttet å veie meg et par uker før fødsel, da vekta viste 100 kg! Fikk over 10 kg vann mot slutten da.. Men kjenner at jeg orker ikke å bli så tung denne gangen og! Hvordan finner dere energien til å trene? Spiser veldig sunt, kanskje litt mye middag bare men orker rett og slett ikke å bevege meg etter jobb. Har en aktiv jobb hvor jeg stort sett står hele dagen. Og null energi til 3 åringen hjemme... Uff.. Må finne fram noe indre energi jeg ikke visste jeg hadde.. Hva gjør dere for å holde dere aktiv og ikke går så mye opp i vekt?

Alle sier jeg bærer babyen sååå flott og at jeg ser nydelig ut gravid. Jeg derimot føler meg bare feit. Det var så stas med mage sist men nå føler jeg bare valker her og der.. Haka blir større... Uff... Vil kjenne på den følelsen som aller snakker om, gravidgløden:p
 
Uff, kjenner jeg sliter med tankene om vektoppgang fortiden. Er 179 cm høy, var 71 kg da jeg ble gravid. Er nå 22+3 og ca 81 kg.. Så 10 kg opp... Følte jeg hadde god kontroll på vekta for et par uker siden, men så har det bare eksplodert.. Sist graviditet veide jeg først 70 kg og sluttet å veie meg et par uker før fødsel, da vekta viste 100 kg! Fikk over 10 kg vann mot slutten da.. Men kjenner at jeg orker ikke å bli så tung denne gangen og! Hvordan finner dere energien til å trene? Spiser veldig sunt, kanskje litt mye middag bare men orker rett og slett ikke å bevege meg etter jobb. Har en aktiv jobb hvor jeg stort sett står hele dagen. Og null energi til 3 åringen hjemme... Uff.. Må finne fram noe indre energi jeg ikke visste jeg hadde.. Hva gjør dere for å holde dere aktiv og ikke går så mye opp i vekt?

Alle sier jeg bærer babyen sååå flott og at jeg ser nydelig ut gravid. Jeg derimot føler meg bare feit. Det var så stas med mage sist men nå føler jeg bare valker her og der.. Haka blir større... Uff... Vil kjenne på den følelsen som aller snakker om, gravidgløden:p
Har ikke så mange gode tips, men vil si at jeg føler veldig med deg! Jeg orker ikke trene, er helt tappet for energi etter jobb... Har i likhet med deg også en aktiv jobb og en 3-åring hjemme. Veide 70kg da jeg ble gravid og har lagt på meg 7kg, uke 21 i dag. Første graviditet la jeg på meg 30kg og bikket 100 akkurat som du beskriver:facepalm: Husker det var forferdelig tungt å bevege seg rundt på slutten, så vil gjerne unngå det. Tenker jeg ikke kan belage meg på at treningslysten kommer, og at jeg heller må prøve å spise sunt og næringsrikt. Og håpe at det ikke blir like mange kg som sist gang:p Men ikke lett med den viljestyrken, blir fort litt snacks på kveldene.
 
Tja, en er jo bare gravid noen mnd av livet. Gikk du ned raskt etter forrige gang?
Jeg trener hver dag og har to barn fra før, men det har jeg stort sett gjort siden jeg fikk første for 11 år siden.. Men det er så stor del av hverdagen min. Mannen trener mye og barna er ofte med på turer, fotball osv.

Jeg kjenner i alle fall at det gir mer energi enn det tar. Men greia er jo ofte den dørstokkmila. Sjeldent man kan si en angrer på en økt. Også bør en jo prøve å finne ting som en liker. Nå har jo sentrene vært stengt en stund, men jeg går mye turer i fjellet, jogger litt og trener styrke på matte i hagen...

Men det er liksom noe en må lære seg å like. Trente ikke i det hele tatt før jeg fikk barn, men når jeg først begynte, ble jeg helt hekta...

Man skal jo uansett roe litt ned på treninga i graviditeten, men hva med en deilig kveldstur i finværet eller feks finne økter fra YouTube som passer gravide? Yoga og styrke feks

Men det kommer jo en travel tid etter fødsel og, og mulighet for å gå masse turer med vogn.
 
Jeg føler med deg. Jeg har alltid vært kraftig og sterk, og de siste ti åra har jeg jobbet ekstremt hardt med vekta. Digger vanligvis å løfte tunge vekter etc etc. Det er derfor helt for jævlig å være i uke 20+2 og 12 kg tyngre enn ved starten av graviditeten.
Jeg hveser som en blåhval av den minste oppoverbakke, og det er selvsagt veldig demotiverende når ting som har vært overkommelige før nå har blitt en stor operasjon. Jeg er førstegangsfødende og har dermed ingenting annet å sammenligne med, men husker moren min sa hun la på seg 25 kg under sin første graviditet. Aner ikke om sånt går i «arv», men vi kan jo bare gjøre vårt beste for å holde oss så aktive som mulig og håpe tiden etter fødsel blir en tid til rekreasjon så vel som alt annet. -Åja; støttestrømper er fader meg verdt sin vekt i gull! Bruker sportsvarianten fra et eller annet merke du får kjøpt på apoteket. Anbefales.
 
Skjønner hva du mener.. jeg er 21+5 idag og har gått opp 14kg. Går til fysio og får øvelser der pga bekkenet.. men er jo en øvelse i seg selv og komme opp og ned av treningsmatta :wtf:
 
Jeg kan ikke si noe om vekt. Men i forhold til energi og trening, trente Ashtanga yoga 3 ganger i uka før graviditet, og har slitt med å holde vedlike i disse koronatider. Men jeg sørger for å gå en tur hver dag, også for fordøyelsen skyld. Kanskje det kan være første mål? Ikke tenke på det som trening men å komme ut i frisk luft og klarne hodet litt? :)
 
Er egentlig veldig aktiv til vanlig, sprang senest maraton i september.. Men har lavt stoffskifte og begge graviditetene har denne sykdommen gjort meg ekstremt sliten i første trimester, som igjen har ført til at jeg ikke orker noe i andre trimester :p stoffskifte er bra akkurst nå men aktivitetslysten er død! Ble invitert av et vennepar på fjelltur idag så vi var faktisk på en lang og god fjelltur! :) gjorde godt.. Men nå skal jeg ha en ukes ferie så da er energien fordelt litt annerledes.. Kanskje jeg må ha gradert sykmelding slik at jeg orker å bevege meg? Orker som sagt ikke å gå opp 30 kg igjen :p men "godt" å høre at jeg ikke er alene om følelsen.. Er selvfølgelig ikke så lenge en går gravid men det va sykt tungt å gå med 30 kg ekstra.. Brukte vell 2 uker etter fødsel å gå ned 10 kg med vann.. Så iløpet av det første året gikk jeg ned 15 kg.. Fødte i januar 2017 og var tilbake til normaltvekt før bryllupet sommeren 2018 :p tenker at jeg kommer meg tilbake etter denne gangen og men det var sykt tungt :p
 
Har gått til innkjøp av støttestrømper ja, det er redning på jobb :p

Ellers har det vært ekstremt dårlig vær dette halvåret.. Så motivasjonen for å gå en tur har vært null.. Kanskje det hjelper med litt sol nå :)

Har gått noen sykkelturer med 3åringen men nå har hun lært seg å sykle fort og jeg må springe etter.. Gjør ikke godt for bekkenet, selv om jeg er vant til å jogge :p så har blitt mindre av det og..får prøve å finne litt energi til korte fjellturer eller gåturer :)
 
Jeg er 20+5, og har til nå gått opp litt over 1 kg! Syns det høres litt lite ut? Men har vært mye dårlig, og ikke klart å spise LITT så mye som jeg egentlig pleier:blackeye:
 
Jeg er 20+5, og har til nå gått opp litt over 1 kg! Syns det høres litt lite ut? Men har vært mye dårlig, og ikke klart å spise LITT så mye som jeg egentlig pleier:blackeye:

Virker som om det er veldig individuelt.. Er du engstelig for lite vektoppgang så snakk med legen din eller jordmor :) men dersom UL ser bra ut så vil jeg nok tro babyen din har det bra ❤️ hør med fagfolk så vet de råd :)
 
Jeg er 20+5, og har til nå gått opp litt over 1 kg! Syns det høres litt lite ut? Men har vært mye dårlig, og ikke klart å spise LITT så mye som jeg egentlig pleier:blackeye:
Jeg er 19+4 og har til nå bare gått ned (ca 4kg). Gikk på vekta i dag og da var den gått opp 1 kg igjen, så ser ut som det snur nå. Men min jm har ikke vært bekymret for vekta. Husk at babyen tar alt den trenger fra deg, så det skal gå ganske langt før det er noen fare for småtten :) det er jo de som kaster opp hele svangerskapet, men fremdeles får en sunn og frisk unge :)
 
Mitt største problem er at puppene vokser så sinnsykt. Jeg hadde 85D i utgangspunktet, så derfor blir denne ytterligere økningen litt voldsom. Jeg orker ikke bruke vanlige bher lenger, det strammer og gjør vondt alle steder, så jeg bruker bare amme-bher uten spile nå. Men de holder jo ikke puppene på plass like bra, så jeg føler jo at jeg ser helt dust ut.
 
23+3 og jeg har gått opp 6 kg :p Ser at det var tilsvarende med førstemann, men nå hadde jeg 3 kg mer på startvekten, så er litt redd for å ende opp på 75 kg istedet for 72 som det ble med frøkna :rolleyes:
 
Jeg hadde et mål om å gå 10 000 skritt hver dag eller trene styrke. Har ikke klart det, men går 10 000 skritt eller mer 3-4 dager i uken pluss 1-2 styrkeøkt i uken. For meg er det likt som noen andre her har svart, føler fysisk aktivitet gir mer enn det tar. Jeg føler jeg får mer plager av å være inaktiv enn av å gå en tur annenhver dag feks. Motiverer meg derfor med at det vil få meg til å føle meg bedre, sterkere og med mer overskudd.

Er gravid i uke 30 med tvillinger. Veide 74 kg før graviditeten, har gått opp 10 kg. Håper å ikke tippe 90 kg, men det blir som det blir de siste ukene :p
 
Jeg har gått opp 8 kg denne gangen, startvekt 78 kg. Er 25 uker på vei.

dette svangerskapet kom overraskende på, bare 10 mnd etter førstemann så jeg fikk første depresjon. Sammen med ekstrem svangerskapskvalme, utmattelse lg deretter bekken og hodepine har jeg gått fra å gå fjellturer 3-5 ganger i uken med barn på ryggen til å ikke vært på fjellet siden april.

dette med å ikke orke og dørstokkmila er nok ikke helt riktig. Jeg har får tilbake prøvesvar på verdier og ligger ekstremt lavt på jern, B12, folat, kalsium, og et par mineraler. I tillegg har jeg fra før lavt blodtrykk som nå er enda lavere.

jeg trener hjemme da, medisinsk yoga og øvelser for bekken og rygg.

Den store faren når man er gravif er masse karbo mat og lite protein og fett. Du legger på deg, samtidig som kroppen tappes for næringsstoffer. med førstemann gikk jeg opp 3 kg totalt fordi jeg kutter sukker og søtsaker helt fram til siste to mnd da jeg sprakk litt (juletider). All mat var næringsrik og jeg var frisk gjennom hele svangerskapet.

så mangler skal man ikke se bort ifra. Prøve å spise næringstett og sunt så tror jeg vekten man går ppp er av det sunne slaget :)
 
20+4 å har gått opp 10 kg allerede:wideyed: Hadde plan om å fortsette med styrketrening i svangerskapet men ryggen min stopper meg. Prøver å gå turer men ofte finner eg ikkje overskudd til det:meh:
I 1 svangerskap gikk eg opp 25 kg å i 2 gikk eg opp 27 kg, rekner med det blir det samme denne gangen. Stresser ikkje med det for det har gått fort bort igjen dei andre gangene:)
 
Jeg er 20+5, og har til nå gått opp litt over 1 kg! Syns det høres litt lite ut? Men har vært mye dårlig, og ikke klart å spise LITT så mye som jeg egentlig pleier:blackeye:
Samme her. Er 19+6 og gått opp to kilo.. Har vært bekymra, men ser mange sier at det er veldig individuelt. Babyen tar det den trenger, men jeg håper jo at jeg går opp en del mer fram til termin.
 
Eg er 21 + 4 og har gått opp 10kg , fra 63 til 73 kg :hungover: Greier jo ikke å motstå cravingsene mine, og det er dessverre ikke de sunneste :eek:
 
Jeg er snart 21 uker og har gått opp ca 4 kg. For en måned siden var jeg bekymra fordi jeg bare hadde gått opp 1 kg. Men på en måned nå har jeg gått opp 3 kg. Veit ikke hva som er mest bekymringsverdig Jeg var redd jeg hadde spist litt lite i graviditeten så jeg økte på med mer mat og ble enda mer nøye på ikke å gå sulten. Nå veit jeg egentlig ikke hva som var det mest riktige.
 
Jeg har satt vekta i boden. End of story. Trener og går tur hver tredje dag, sykler til jobb og prøver å spise minimalt med sukker uten at jeg får dårlig samvittighet av en is i varmen. Har garantert gått opp endel, men føler at jeg gjør jo det jeg kan. 15 juni åoner treningssenter igjen så det blir det litt lettere å komme i rutinen igjen. Jeg har vært stor hele livet så kanskje derfor jeg ikke orker å bli nedtrykt av vekta mer.
 
Back
Topp