Vektoppgang

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Hei :)
Før dere slakter meg så er jeg ikke inne på tanken om å slanke meg for å få en liten baby. Det jeg derimot lurer på er hvordan vektoppgang funker når man allerede har for mange kilo på kroppen? Med første var jeg normalvektig/ nesten undervektig og tenkte ikke så mye over kiloene. Gikk opp litt over 15 kilo til termin da. De kiloene forsvant aldri og sitter veldig godt enda :dead: Lurer på om det går an å leve sunnest mulig uten å gå opp noe ekstra? Om jeg holder vekta som jeg har nå, slik at når baby blir født synker vekta? Tenker at om jeg ikke hadde vært gravid så hadde jeg gått ned i vekt, men pga svangerskapet holder vekta seg fordi baby vokser? Er det noe som går eller er jeg helt urealistisk? Som sagt er jeg ikke ute etter å slanke/ få en liten baby, så om det ikke er sunt/bra skal jeg selvfølgelig ikke gjennomføre. Hva tenker dere? :p
 
Jeg lurte veldig på dette selv sist svangerskap :)
Og selv om en graviditet ikke er tiden for å slanke seg kan man fint ligge i et lite (LITE!) underskudd, uten at babyen tar skade av det. Bare husk på at det da er ekstra viktig å være nøye med at det er kvalitet på maten man spiser; mye proteiner, sunt fett og gode karbohydratkilder :)

bare husk på at dette med vektoppgang i svangerskapet ikke alltid et så lett å kontrollere. Noen spiser lite og går opp masse, og omvendt :)

PS! Må presisere at jeg ikke har noen faglig kompetanse på området. Dette er kunnskap jeg har tilegne med gjennom en stor interesse for kosthold. Er du usikker så hør med fagfolk :)
 
Noe kommer du jo til å gå opp.
Baby, blodvolum, fostervann etc etc veier jo rundt 9 - 12 kg bare det.

Spis sunt, tren om du kan. Drit i vekta om den går oppover. Slanking og livsstilsendring kan man ta mår babyen er ute.

Veier selv mer enn jeg liker, men disse kg som kommer nå får bare komme.
 
Har samme bekymring- har styrt litt med å prøve å gå ned- og nå er jeg plutselig gravid. Så da får jeg "bare" legge om livstilen og håpe det er "nok".
Tenker som nevnt over, spise sunt, være aktiv og kjempekjempe-lite underskudd så må det gå greit.
Har skikkelig angst for å gå opp, hvert svangerskap til nå har tatt meg godt opp i vekt :p og like vanskelig hver gang å gå ned :happy8
 
Jeg lurte veldig på dette selv sist svangerskap :)
Og selv om en graviditet ikke er tiden for å slanke seg kan man fint ligge i et lite (LITE!) underskudd, uten at babyen tar skade av det. Bare husk på at det da er ekstra viktig å være nøye med at det er kvalitet på maten man spiser; mye proteiner, sunt fett og gode karbohydratkilder :)

bare husk på at dette med vektoppgang i svangerskapet ikke alltid et så lett å kontrollere. Noen spiser lite og går opp masse, og omvendt :)

PS! Må presisere at jeg ikke har noen faglig kompetanse på området. Dette er kunnskap jeg har tilegne med gjennom en stor interesse for kosthold. Er du usikker så hør med fagfolk :)
Tusen takk for svar. Er helt klar over at hvis jeg vil ha grundig besvarelse må jeg ta kontakt med noen innen området, men jeg var bare nysgjerrig :) Er litt det jeg har tenkt på, med å spise sunne ting i tillegg til å holde meg så aktiv som jeg får til :p Er veldig klar over at noen ikke spiser å legger på seg kjempe mye, mens en som spiser masse kanskje bare får 3-5 kg ekstra. Sist svangerskap hadde jeg ikke mye plager, og spiste alt hva jeg hadde lyst på, fordi skulle jo kose meg som gravid:hilarious: Denne gangen sliter jeg med veldig kvalme og er glad jeg får i meg 2 halve måltider iløpet av dagen.
Noe kommer du jo til å gå opp.
Baby, blodvolum, fostervann etc etc veier jo rundt 9 - 12 kg bare det.

Spis sunt, tren om du kan. Drit i vekta om den går oppover. Slanking og livsstilsendring kan man ta mår babyen er ute.

Veier selv mer enn jeg liker, men disse kg som kommer nå får bare komme.
Er klar over dette, men lurte på om det var mulig å unngå unødvendige kg, som jeg fikk sist svangerskap da jeg spiste mye og hele tiden nesten. Om det ikke går så klager jeg jo ikke, for babyen er ønska og skal ha det best mulig:)
Har samme bekymring- har styrt litt med å prøve å gå ned- og nå er jeg plutselig gravid. Så da får jeg "bare" legge om livstilen og håpe det er "nok".
Tenker som nevnt over, spise sunt, være aktiv og kjempekjempe-lite underskudd så må det gå greit.
Har skikkelig angst for å gå opp, hvert svangerskap til nå har tatt meg godt opp i vekt :p og like vanskelig hver gang å gå ned :happy8
Var samme her. Vi prøvde på baby samtidig som vi skulle legge om livsstil osv, men graviditeten kom fortere enn vi trodde :p
 
Sniker. Tror dette er veldig individuelt. Så lenge du spiser sunt og holder deg aktiv er det egentlig ikke mer du får gjort, så får vekta bli som den blir :joyful:

Jeg er i andre enden av skalaen nå, og det er heller ikke noe morsomt. Skulle veldig gjerne ha sett vekta gå oppover, men her raser det nedover :sorry: Bekymrer meg konstant for om den lille får det den skal ha..
 
(...)

Var samme her. Vi prøvde på baby samtidig som vi skulle legge om livsstil osv, men graviditeten kom fortere enn vi trodde :p

Tror at sunn mat og masse aktivitet aldri vil skade- og hvis man da oppnår vektnedgang så er det jo fordi det kanskje _er_ en og annen kilo å ta av- ergo sunn nedgang.
Er mann normalvektig og tilogmed i nedre del av skalaen normalvektig er det ikke heldig å ta av mye nå tipper jeg, men med normalt inntak av mat og aktivitet vil man ikke nødvendigvis ta av særlig heller på dette nivået. Men det går over tid i såfall, og blir plukket opp på svangerskapskontrollene kjapt.

Spiren får uansett alltid det den trenger faktisk, det er oss som går i manko på div. hvis vi ikke får i oss nok.

Sniker. Tror dette er veldig individuelt. Så lenge du spiser sunt og holder deg aktiv er det egentlig ikke mer du får gjort, så får vekta bli som den blir :joyful:

Jeg er i andre enden av skalaen nå, og det er heller ikke noe morsomt. Skulle veldig gjerne ha sett vekta gå oppover, men her raser det nedover :sorry: Bekymrer meg konstant for om den lille får det den skal ha..

Å være i andre enden må være en værre følelse tenker jeg ja, mer hjelpesløs på en måte.
Ville forøvrig ikke bekymret meg og plaget meg for om den lille får nok, den tar det den trenger sier de. Men lett for andre å si sikkert.... men her JM/ legen god å bruke; med mer info. kan de også avgjøre om du bør ta vitamintilskudd og slik. Det kan virke beroligende mtp bekymringene man har om ikke annet :)
 
Jeg veier 15 kilo mindre nå enn før forrige svangerskap. Jeg har ikke lyst å bli feit igjen etter dette svangerskapet. Jeg håper å kun legge på meg det babien,blod++ vil veie og ikke mer.
Og helst ingenting i 1 trimester.
 
Å være i andre enden må være en værre følelse tenker jeg ja, mer hjelpesløs på en måte.
Ville forøvrig ikke bekymret meg og plaget meg for om den lille får nok, den tar det den trenger sier de. Men lett for andre å si sikkert.... men her JM/ legen god å bruke; med mer info. kan de også avgjøre om du bør ta vitamintilskudd og slik. Det kan virke beroligende mtp bekymringene man har om ikke annet :)

Ja. Jeg sliter mye med kvalme, oppkast og lite matlyst. Følges tett opp av legen heldigvis. Håper det snart snur og blir lettere :shy:
 
Jeg har veid de samme i flere år, 75 kg. Når jeg ble gravid med nr 2 begynte jeg gå tur hver dag (30min) da dette hjalp mot bekkene. Jeg la også om kostholdet litt, og gikk bare opp 5 kg! 3 mnd etter fødsel hadde jeg gått ned 20 kg! Litt for mye, men de bare raste av! Babyen ble født 2 uker før termin og var ca 3400 gram
 
Oi! Jammen! :)

Men turer hjalp på bekken??? Slet veldig sist med bekkenet, litt med første og som sagt en del med sistemann- så er spent denne gangen.
Prøver å jogge litt, men har et ødelagt kne, og for utålmodig til å gå. Men et mål med 30min gange/ jogg daglig- hvis det i tillegg kan forebygge bekkensmerter så er det jo gull :D
 
Oi! Jammen! :)

Men turer hjalp på bekken??? Slet veldig sist med bekkenet, litt med første og som sagt en del med sistemann- så er spent denne gangen.
Prøver å jogge litt, men har et ødelagt kne, og for utålmodig til å gå. Men et mål med 30min gange/ jogg daglig- hvis det i tillegg kan forebygge bekkensmerter så er det jo gull :D
Hjalp hos meg! Om de gikk 2 dager uten at jeg var ute på tur så fikk jeg vondt med en gang!
 
Eg er normalvektig, la på meg 25 og 27 kg då eg gjekk gravid. Var 165 og nesten 100 kg! Gjekk heldigvis ned igjen alt innen et år etter fødselen. Håper å ikkje gå like mykje opp denne gangen, men rekner med at det skjer :( Spiser normalt, får ikke trent så masse men med to små så er en omtrent alltid i aktivitet. Får bare ta det som det kjem..
 
Jeg veide mellom 50-55 kg før forrige svangerskap, gikk opp nesten 30 kg mens jeg var gravid, og poff ned igjen til 55 på tre måneder etter fødsel.
 
Jeg veide 56 kg sist jeg gikk gravid, gikk opp 14 kg. Var nede i 60 kg ganske fort etter fødsel igjen, de siste kiloene gikk av etterhvert. Trente hele svangerskapet, er glad i styrketrening, og ble masse trilleturer da hun kom til ☺️
Dette er jo fire år siden, og livet kom litt i veien, så selv om jeg sikkert har veid det samme lenge nå, så har ikke treningsinnsatsen vært den samme. Prøver å være aktiv nå å, men vanskelig i dårlig form med kvalme
 
Back
Topp