Vektoppgang

ønskebarn<3

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Mailykke 2018
Er det noen flere som har hatt liten vektoppgang?

Er normalvektig til vanlig. Er nå i uke 31 og ved veiing til jordmor idag ser jeg at jeg bare har gått opp 3kg siden jeg ble gravid.

Hun sier det ikke har noe å si så lenge jeg spiser normalt, og at baby får det han trenger.

Symfysemål er også litt under gjennomsnittet. Men det var det også sist svangerskap og ut kom en frisk liten men normalvektig baby.

Kjenner jeg blir litt bekymret men prøver å riste det av meg da baby er aktiv hver dag og det er et godt tegn.

Opp 1kg, godt mulig jeg er gått ned igjen etter å hatt tannverk i helgen..
hadde litt for mye fra før så jeg er ikke bekymra! Babyen får det de trenger, så er det vi som blir trøtte og slappe om det hadde vært for lite næring..
Når det er sagt så skulle jeg heller gått opp en del kilo og vært frisk enn å være kvalm og uvel..:-p

Jeg har heller gått opp altfor mye [emoji849] synes det er skikkelig kjedelig. Jeg veide ikke mer enn 49 når jeg ble gravid. Er veldig slank av natur, men nå føler jeg det buler ut både her og der

Jeg går ned i vekt, men sf-målet er over det fargede feltet på skjemaet.. baby er sjekka da, og foreløpig så og si gjennomsnittlig :)
Men som missme sier, babyene tar det de trenger og så er det oss det evt går utover :) det er også nå på slutten babyene legger mest på seg, så kanskje kommer det noen ekstra gram/kg nå :) eller ingenting, ikke unormalt det heller :) vi er alle forskjellige! :)

Jeg er også i uke 31 og jeg har gått opp 4kg. Var normalvektig fra før. SF-målet er helt gjennomsnittlig. Tenker at jeg enda har 10 uker igjen å legge på meg så det kommer helt sikkert til å ende opp med +-10kg. Bekymrer meg ikke over det. Det er jo svært individuelt når, hvordan, og hvor mye man legger på seg :)

Jeg gikk først opp 8kg, så gikk jeg ned igjen 4kg etter kostholdsregulering ifbm svangerskapsdiabetes. SF-målene lå litt over den røde streken, men nå ligger målene midt på streken.

Har hatt flere bekjente som har lagt på seg lite under svangerskap. Begge hadde mye oppkast og slet med å holde på maten, men ikke nok til å bli innlagt. Min tidligere lærer sa hun gikk ned i vekt da hun ble gravid bare fordi lukten av div mat bød henne imot. Jeg vet ikke hva som er din grunn, men det ville jeg tatt opp med jordmor. Jeg har revmatisme og er utsatt for å føde mindre barn; er derfor satt opp på flere vekstestimeringer. Hvis du har sykdommer eller bruker medisiner kan det også ha en innvirkning.

Har hatt flere bekjente som har lagt på seg lite under svangerskap. Begge hadde mye oppkast og slet med å holde på maten, men ikke nok til å bli innlagt. Min tidligere lærer sa hun gikk ned i vekt da hun ble gravid bare fordi lukten av div mat bød henne imot. Jeg vet ikke hva som er din grunn, men det ville jeg tatt opp med jordmor. Jeg har revmatisme og er utsatt for å føde mindre barn; er derfor satt opp på flere vekstestimeringer. Hvis du har sykdommer eller bruker medisiner kan det også ha en innvirkning.

Har ikke vært plager med oppkast. Ikke noe særlig kvalme. Spiser godt. Har steik i ovnen nå.. Hehe. Skal på ultralyd med vekstestimering denne uken så da får jeg se om lillegutt har fått det han skal. :happy:

Bare gått opp halvannen kg, er uke 30 nå og babyen er estimert til 1600g, og ligger over der han skal. Så jeg må jo ha gått ned en del kg, og det gjør ingen verdens ting;) Men føler jo virkelig at jeg bør begynne å stige på vekta nå altså.

Jeg har gått ned i vekt etter jeg ble gravid.. Hadde litt ekstra, og har fått svangerskapsdiabetes. Lille i magen får der hun skal ha, så ser på det som positivt med liten vektpppgang inntil videre..

Jeg har gått opp 4-5 kilo. Vet ikke om det er mye eller lite. Men jeg ligger godt under gjennomsnittet på sf-mål. Likevel så følger jeg en lineær utvikling, så jeg vokser som jeg skal. Det viktigste er jo at man følger sin egen kurve:) Men prøver likevel å være litt mer påpasselig på at jeg får i meg nok mat. Jeg spiser egentlig omtrent samme mengde som før jeg ble gravid, men burde vel egentlig spise litt mer. Men samtidig så vil jeg liksom ikke spise med mindre jeg er sulten.
Jordmor sier det ikke er noe å bekymre seg over så lenge jeg følger utviklingen, men vi får passe litt på så det ikke går nedover.
Jordmor har estimert babyen til å bli ca. 3,2 kg ved termin, dersom jeg fortsetter å følge den samme utviklingen.

Jeg har to jenter fra før. Gikk opp 25++ kg med første, var frisk som en fisk hele svangerskapet og ho var 3,2kg når ho blei født. Gikk opp 9kg med andre, var dårlig hele svangerskapet, sleit med å spise og ho var 3,6kg.. Vektøkning har ikke alltid sammenheng med størrelse på babyen..
Så lenge man ikke bevisst slanker seg og har vanlig og variert kosthold så er nok babyen fornøyd også!
Leste en plass at det var nok å spise en ekstra frukt, ei ekstra skive e.l. i løpet av dagen i svangerskapet. Ikke mer enn 10% ekstra mat..

Veide rundt 85 før graviditeten. Veier 86 nå i uke 30. Men jeg har kasta opp mye og slitt med mat hele tiden. Så får mye oppfølging da. Men har ikke den største magen eller. Men de sier at babyen får det han trenger. At det er verre med meg..

Ser ut som det er like vanlig med liten vektoppgang som stor. Gutten min fra før var 3100 når han ble født så lillebror blir kanskje ca samme str. Spent på ul denne uken.

Takk for svar alle sammen. Fint med et forum for å lufte tankene litt. . :happy::happy:

Back
Topp