Vektoppgang

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av FebruarLykke18, 1 Aug 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. FebruarLykke18 Andre møte med forumet

    Hei :)

    Jeg er 13 uker på vei, og har allerede gått opp 5kg. Jeg kjenner at det stresser meg litt. Normalt spiser jeg variert og sunt, og er veldig aktiv. Aktiviteten er fremdeles bra, men jeg har tatt ned intensiteten noe på de tøffeste øktene mine. Men matinntaket kan jeg ikke si det samme om. Jeg føler meg sulten annenhver time, og har også lyst på mat hele tiden. Jeg er ikke spesielt kritisk til hva jeg spiser om dagen, selv om jeg gjerne vil det. En kjekspakke holder i 3 dager, og det går noen hver dag.

    Når jeg klarer å være flink med mat for min egen del til vanlig, hvorfor klarer jeg ikke det for den lille i magen? Jeg har jo ikke lyst til å kun fore på med kjeks, yoghurt og knekkebrød.

    Finnes det noen triks eller tankesett som kan fungere? Jeg føler at jeg overspiser og hele tiden gleder meg til neste måltid.
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei FebruarLykke18 :)

    Det er veldig individuelt om man legger på seg mye eller lite i starten av graviditeten. Hvor mye man bør legge på seg i de ulike trimesterne og under svangerskapet avhenger av din utgangsvekt og BMI. Dette kan du få mer informasjon om av jordmor.

    Det er viktig både for deg og for babyen at du har et sunt kosthold gjennom hele graviditeten. Barnet i magen er helt avhengig av de næringsstoffene den får fra maten du spiser. Gravide anbefales å følge helsemyndighetenes kostråd, med grove kornprodukter, magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker, magre kjøttprodukter, samt vann som tørstedrikk. Unngå mat og drikke med mye sukker, og "tomme kalorier" slik som kjeks, kaker og godteri. Dette bidrar ikke med så mye annet enn energi, og barnet (og du) har behov for ekstra mange næringsstoffer, i perioden dere er inne i. Det er for eksempel spesielt viktig at gravide får i seg nok jod, det kan du lese mer om her. Jod finner vi mye av i meieriprodukter og hvit fisk.


    Jeg skjønner det kan være vanskelig å føle seg sulten hele tiden og tenke så mye på mat. Et tips er tilgjengelighet. Kjøp inn sunnere matvarer som du liker, f.eks fristende frukt og grønt, magert pålegg som du liker osv., og dropp å kjøpe kjeks, hvitt brød og andre varer som ikke er så gunstige å innta i hverdagen. Dersom man rett og slett ikke har det i huset, blir det lettere å la være å spise det. Etterhvert "glemmer" man det kanskje litt og vender seg til den sunnere maten. Sunn mat trenger ikke være kjedelig! Du kan få inspirasjon til for eksempel smoothies og andre sunne matretter på våre nettsider.

    Et annet tips er å kutte opp frukt og grønnsaker og ha det klart i kjøleskapet. Oppkuttet frukt med yoghurt, cottage cheese eller kvarg er et ypperlig mellommåltid og bidrar med mange gode næringsstoffer. I løpet av første trimester har du som gravid behov for ekstra kalorier som tilsvarer en stor frukt eller et lite beger med yoghurt. I andre og tredje trimester er behovet noe økt, og et par ekstra mellommåltider med frukt/yoghurt, eller en ekstra brødskive og et glass melk vil vanligvis dekke dette behovet.

    Dersom du ofte kjenner deg sulten er det lurt å velge matvarer som holder deg mett lenge. Grove kornprodukter, salat og belgfrukter (bønner, erter, linser, kikerter osv.) vil for eksempel gjøre dette, og salat ved siden av middagsmaten vil holde deg mett lenge og gi mange næringsstoffer og fiber. Spis små, hyppige måltider.

    Lykke til videre i svangerskapet!
     
    • Liker Liker x 1
    Last edited: 2 Aug 2017
  3. Kristin :) Forumet er livet Sommerfuglene Aprillykke 2017

    Ikke noe å stresse med :) jeg gikk opp 7 kg de 4 første mnd. Endte 8 kg opp totalt. . Noen legger på seg tidlig, andre sent :)
     
  4. FebruarLykke18 Andre møte med forumet

    Godt å høre :D
     

Del denne siden