Vektoppgang på slutten av svangerskapet

mia7

Flørter med forumet
Jeg er nå kommet til uke 38+4. I uke 33 og 35 var jeg hos privat gynekolog hvor jeg hadde ultralyd. Hun fant ut at babyen er litt liten, i uke 35 lå han på 12 percentilen og skulle være ca 2400g. Nå, tre uker senere, synes jeg at vektoppgangen min er liten. Har gått opp 1-2 kg på tre uker. Er litt bekymret for at han ikke vokser nok og får nok næring.  Symfysemålet går jevnt oppover langs kurven og jeg har ikke fått vann i kroppen. Forrige svangerskap raste jeg oppover i vekt på slutten, men da fikk jeg også en del vann. Hvor langt er dere kommet og hvor mye øker dere i vekt nå på slutten?
 
Jeg har heller ikke gått opp i vekt...  kun 4 kg totalt hele svangerskapet. Er i uke 38 nå. Men jordmor sier at babyen tar det den trenger, og at alt er helt normalt... slår meg til ro med det!
 
Har gått opp ca. 20 kg iløpet av svangerskapet...ved sist kontroll hadde eg gått opp 3 kg iløpet av 3 veker, men hadde då fått en del vatn i kroppen. Hugser ikkje kva veke babyen vart målt, men låg da på 2600 gram og er beregna at han vil ligge på ca. 3800 gram ved fødsel.
 
Jeg er 160 høy, hadde 51 kg som utgangspunkt. Nå, 38+4, veier jeg 61 kg. Veide 60 kg i uke 27, så vi kan vel si det sånn som at vektoppgangen har stagnert.

Knøttet ble estimert til 1950g på UL i uke 32, det er helt på gjennomsnittet. SF-målet mitt har fulgt gjennomsnittsstreken slavisk hele svangerskapet, ligger fortsatt der.

Legene og jordmødrene rundt meg ser ingen grunn til å rope varsku mtp babyen pga lite vektoppgang, men det legger ikke skjul på at jeg gjerne skulle hatt litt mer "reserver" til ammingen. Men jeg spiser som en hest og er ikke spesielt fysisk aktiv, så flere kg vil tydeligvis ikke feste seg..
 
Jeg har gått gjevnt opp gjennom hele svangerskapet. Er nå +11 kg. Spiser normalt og legger på meg gjevnt. SF-mål har ligget akkurat på streken hele vegen, foruten i uke 36 da den var pittelitt under. Men ingen kommentar fra jordmor på det :) 

Siste uka har jeg ikke veid meg, så jeg er spent på om jeg har lagt på meg litt mer nå. Merker vannet har begynt å komme snikende.
 
Jeg tror det bare er å slappe av... Samboeren min og hans to brødre veide alle +/- 3 kg. Og om du ikke går opp så mye kan det være fordi babyen tar det h*n trenger, og du ikke legger på deg mer (evt kanskje du går ned litt også) Så lenge du ikke er slapp/utmattet, du får i deg mat og masse vann og kjenner bevegelser som vanlig, ta det helt med ro. 
Har du ikke vært hos jordmor denne uka? eller skal?
 
Jeg tror det bare er å slappe av... Samboeren min og hans to brødre veide alle +/- 3 kg. Og om du ikke går opp så mye kan det være fordi babyen tar det h*n trenger, og du ikke legger på deg mer (evt kanskje du går ned litt også) Så lenge du ikke er slapp/utmattet, du får i deg mat og masse vann og kjenner bevegelser som vanlig, ta det helt med ro. 
Har du ikke vært hos jordmor denne uka? eller skal?
 
Jeg tror det bare er å slappe av... Samboeren min og hans to brødre veide alle +/- 3 kg. Og om du ikke går opp så mye kan det være fordi babyen tar det h*n trenger, og du ikke legger på deg mer (evt kanskje du går ned litt også) Så lenge du ikke er slapp/utmattet, du får i deg mat og masse vann og kjenner bevegelser som vanlig, ta det helt med ro. 
Har du ikke vært hos jordmor denne uka? eller skal?
 
Takk for svar! Bekymrer meg nok litt for mye, ja :-). Har goglet litt og funnet ut at jeg ikke har unormal liten vektoppgang. Skal ikke til lege/jordmor før i uke 40, men lurer på om jeg skal bestille en ekstra ultralyd i uken (hvis det er ledig time).  
 


mia7 skrev:
Takk for svar! Bekymrer meg nok litt for mye, ja :-). Har goglet litt og funnet ut at jeg ikke har unormal liten vektoppgang. Skal ikke til lege/jordmor før i uke 40, men lurer på om jeg skal bestille en ekstra ultralyd i uken (hvis det er ledig time).  


Går nok fint! Jeg har kun vært på ordinær ultralyd, og syns det er mest spennende slik. Det er ikke alltid like lett å slappe av, men vi må stole på kroppene våre, og tenke at de får unger i fattigste Afrika også... :) Nyt heller de siste ukene!
 
Back
Topp