Vektoppgang i svangerskap

Babydream2022

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Påskeliljene 2022 ❤️
Septemberskattene 2023
Jeg var i dag på første svangerskapskontroll, og har fått beskjed om at jeg ikke må gå opp mer enn 7-11 kg dette svangerskapet. Gikk opp 20 kg med guttungen. Og han var en stor baby, så er veldig spent på hvordan dette skal gå. Andre som har fått beskjed om at dem ikke må gå opp for mye i vekt?

Hvorfor sier de at du ikke kan gå opp mer enn det? Er jo flere faktorer som gjør at du kan gå opp i vekt uten at du kan noe for det, for eksempel om du får masse vann i kroppen.

Jeg er spent på å se om jeg får en slik beskjed når jeg skal på kontroll. Er nærmere 100 kg på starten av dette svangerskapet, mye for at det er kun 1 år siden jeg sist var gravid og mangler å gå ned de siste 7 kg som jeg la på meg da. Men er av typen personer som vet at jeg er litt overvektig men syns ikke jeg er for stor så stresser ikke for mye med vekta.

Hvorfor sier de at du ikke kan gå opp mer enn det? Er jo flere faktorer som gjør at du kan gå opp i vekt uten at du kan noe for det, for eksempel om du får masse vann i kroppen.

Jeg er spent på å se om jeg får en slik beskjed når jeg skal på kontroll. Er nærmere 100 kg på starten av dette svangerskapet, mye for at det er kun 1 år siden jeg sist var gravid og mangler å gå ned de siste 7 kg som jeg la på meg da. Men er av typen personer som vet at jeg er litt overvektig men syns ikke jeg er for stor så stresser ikke for mye med vekta.
Jeg veier nå 89 kg i følge vekta hos legen. Fikk beskjed om at jeg ikke måtte gå opp mer enn 7-11 kg, fordi jeg ifølge legen var overvektig, kan legge til at jeg er 180 cm høy. Med første la jeg på meg over 20 kg. Jeg fikk en sønn som veide over 4500 g. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å holde vekta nede, fikk ingen vann i kroppen med første

Med dattera mi fikk jeg beskjed om at jeg minst burde legge på meg 10-12 kg, så kan gå andre veien også, jeg er 181 cm og 68 kg. Tror de har en mal de helst vil vi skal holde oss innenfor for et sunnest mulig svangerskap :Heartpink På NHI står det at normal vektøkning er på 8-15 kg, 7-11,5 kg om du er overvektig, men mange som skiller seg fra dette, da særlig de som holder på mye vann.

Jeg veier nå 89 kg i følge vekta hos legen. Fikk beskjed om at jeg ikke måtte gå opp mer enn 7-11 kg, fordi jeg ifølge legen var overvektig, kan legge til at jeg er 180 cm høy. Med første la jeg på meg over 20 kg. Jeg fikk en sønn som veide over 4500 g. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å holde vekta nede, fikk ingen vann i kroppen med første
Får håpe de ikke blir for nøye med å følge med vekta. Skjønner de har en ideal vekt for gravide men kan ikke påføre seg for mye stress med å holde vekta nede om den plutselig går over det de ønsket.

Sist gang la jeg på meg 17 kg og jeg spurte jordmor underveis om hun hva hun tenkte om vektøkningen min. Men hun sa bare at det var helt fint. Men jeg var i nederste sjiktet av normalvektig i utgangspunktet, så det har nok litt å si.

Og etter svangerskapet forsvant 16 av de kg i løpet av et år uten at jeg trengte å tenke bevisst på vektnedgang- hadde bare fokus på å spise sunt. Så jeg tenker at jordmor hadde rett i at det ikke var noe å bekymre seg for :)

Back
Topp