Vektoppgang, graviditet og turnusjobb

skolebolle

Flørter med forumet
Før graviditet var jeg var jeg 48kg. Alltid svingt mellom 48-50kg. Og er 160 høyde. Jeg er i uke 4+2 Forsøker å spise så mye og ofte jeg kan, men har en ganske travel jobb med flere timers turnusarbeid. Føler jeg ikke alltid får spist tilstrekkelig pga arbeidsmengde. Hvordan gjør dere det med graviditet og jobb?
Når er det innafor å fortelle arbeidsgiver? Har egentlig ønske om å vente til uke 12. Bør jeg fortelle nå?

Du må ikke, men om jobben er i såpass heftig art, så kan det være lurt å be om tilrettelegging tidlig. Hvis du er usikker, få deg en legetime og konferer med lege for å finne ut hva som er lurest?

Jeg sa i fra med en gang jeg kom tilbake fra ferie. Hadde flaks og startet ferie samtidig som jeg testet positivt, så hadde ferie til jeg var nesten 9+0. Sa i fra med en gang jeg kom tilbake nettopp på grunn av at jeg trengte noe tilrettelegging (forståelse og mulighet for å gå oftere på toalettet, måltider, hvilepause). Trenger du tilrettelegging er det nok lurt å ha en dialog med arbeidsgiver allerede nå, har du ikke lyst til å fortelle at du er gravid helt ennå, så kan du jo si noe sånt som «av helseårsaker har jeg behov for x og y, hvordan kan vi løse dette på en god måte». Gratulerer med graviditeten og lykke til!

Back
Topp