Vektoppgang 1. trimester

nora12

Andre møte med forumet
Hei alle sammen ☺️ Jeg er i uke 9 i dag og var på første kontroll hos legen. Jeg vil presisere at jeg ikke er hyperfokusert på vekt men at jeg trener regelmessig, styrke og kondisjon. Alltid vært normalvektig mot «tynn» så avslappet forhold til kroppen

Jeg blir bare litt bekymret, jeg har gått opp 6-8 kg allerede. Graviditeten kom uønsket/ikke planlagt så vet ikke nøyaktig hva jeg veide rett før jeg ble gravid. Det jeg vet er at det er minst 6 kg vektoppgang i løpet av disse 9 ukene, og ser ikke ut som det er normalt dersom jeg tar en titt på statistikk/ca. Vektoppgang per uke?

Er det flere enn meg som har gått opp en del på de første ukene?
 
Sniker
Noen går opp mye i begynnelsen, noen står helt stille til siste trimester, noen går ned og noen går jevnt opp hele veien :) alt er like normalt. Så lenge du vet du spiser og rører deg som før er det mest sannsynlig vann, hormoner og kanskje litt forstoppelse som er grunnen?
 
Tusen takk, det har du sikkert rett i :) Er vel bare uvant å se at vekta raser opp sånn med ca. samme livsstil :)
 
Det varierer veldig fra person til person. Første gang jeg var gravid gikk jeg opp masse i vekt, men med 2 barnet gikk jeg mindre opp. Første gang var jeg kvalm og måtte spise konstant. Kan være du ikke går opp like mye i slutten:) Forsøk å spis sunt og unngå masse godis i hverdager.
 
Tror jeg har gått opp 5 kg eller mer jeg også.. akutt snuskutt etter 8 års bruk og ekstrem kvalme hvor å SPISE hjalp :hilarious::happy::cool:

ikke planlagt her heller..
 
Jeg har også gått opp 5kg + i første trimester :oops:
 
Gått ned 2 kg inntil nå.. har litt ekstra, så gjør ingenting:hilarious: Men har hyperemesis og kastet opp mye, derfor jeg har gått ned i vekt.
 
Jeg har gått opp 5 kg i første trimester. Men det føler jeg er helt ok. Det jeg heller har fokusert på er å få i meg nok og variert næring for æ dekke behovet for vitaminer og mineraler, samt mye fokus på nok hvile. :happy: Det er nok helt normalt det du opplever, og jeg håper du får til å senke skuldrene over det :happy: kanskje kan det hende at det nå og utover flater litt mer ut :happy: hilsen en ernæringsfysiolog som har vært med på fitnesskjøret (og skjønner godt disse aspektene som omhandler kroppen).
 
12+0 va æ gådd opp 1.1 kg,
Så vekta e ikke bidd så mye større, men magen e skikkeli mye større (oppblåst)
 
Jeg tenker at det meste er normalt å gå opp/ned. Noen går opp mer i starten, mens noen går ned i vekt i starten :) ville ikke vært bekymret :)
 
Jeg gikk opp ca 2 kg første trimester i første svangerskap, og totalt 23 kg:wacky:

Nå har jeg gått opp 2.5 kg samme tiden.. hadde samme startvekt denne gangen :)
 
Sniker
Jeg har i mine svangerksap først gått litt ned også litt opp, men bare vært for ca +2 kg rundt uke 28. likevel endt opp på rundt +15 og 20 :hilarious:
Mens andre går opp mye i starten og stagnerer mot slutten
 
Hei!
Jeg er inne i 16. uke, og har fortsatt bare gått ned 0.5 kg totalt. Vet at vektoppgangen varierer, men er det noen som har opplevd dette?
 
15+0 i dag, gått opp ca 1,5 kg til nå. Frem til 11+0 hadde jeg gått opp 0,6 så virker som det går raskere oppover nå. Er mye luft og treg mage...

Er definert lett overvektig fra før, så egentlig fint om det ikke blir alt for mye totalt.

Prøver å fokusere på å spise sunn mat, lite og ofte for å unngå sultfølelsen så får det gå som det går. Det viktigste er at den lille har det bra og får det hun trenger.

Går lang tur nesten hver dag og forsøker å holde opp aktivitetsnivået de dagene jeg ikke er dødstrøtt :p
 
Samme hva statistikk, eksperter osv sier, så må man huske (ikke like lett alltid) at absolutt alle kropper er ulike. Jeg tror normalen er mye større enn alle disse artiklene får det til å virke som. Noen går opp mest i starten, noen går opp jevnt, noen mye på slutten, noen går ikke opp, andre går ned osv. Kropper er ulike, og det er faktisk svangerskap også.
Har 3 barn fra før, gikk opp 20kg med første, 30kg med andre og mer enn 30kg med tredje (vet ikke eksakt, rundet 30kg i uke 30 og veide meg ikke igjen).
Etter de to første svangerskapene brukte jeg to år med amming (null kostholdsfokus og null trening) på å nå min idealvekt, mens på siste så tok det 8/9 mnd. Var akkurat tilbake til idealvekt da jeg fant ut av denne spiren. Nå er jeg 15 fullgåtte og har gått opp 1kg på akkurat samme diett og aktivitetsnivå som de andre. Trodde ikke det var mulig at jeg skulle komme så langt uten 10kg i pluss, men det var det altså. :hilarious:
 
Hei!
Jeg er inne i 16. uke, og har fortsatt bare gått ned 0.5 kg totalt. Vet at vektoppgangen varierer, men er det noen som har opplevd dette?

Med meg gikk jeg ikke opp en eneste kg før nærmere uke 30. Totalt i svangerskapet gikk jeg opp 7 kg. Det vil si at jeg gikk ned ganske mye. Ble merkbart mye slankere alle andre steder enn magen. Gjorde absolutt ingen ting for å gå ned i vekt, men jeg mistet mye apetitt og spiste nok mindre porsjoner enn jeg vanligvis gjorde.

Var ingen som stusset noe særlig på det, men fikk et spørsmål av jordmor én gang.

Sønnen var 3680 og 51 cm lang to uker før termin, så han var i allefall ikke underernæring selv om min vektoppgang ikke hadde vært av den største :)
 
Gått opp 1,1 kg fra startvekt ifølge vekta i dag tidlig. Men det går så veldig opp og ned. På tirsdag denne uka var jeg på 2 kg opp, så gikk det plutselig litt ned igjen :wacky:
 
Jeg føler også det har gått veldig fort. Jeg har gått opp 5 kg og er i uke 16. Første trimester spiste jeg for mye kosemat for å unngå kvalme, men selv etter at jeg har endret kosthold raser jeg fortsatt oppover. Det føles litt fortvilende... håper jeg er av de som går mest opp i starten, men føler ikke jeg kan slappe helt av heller
 
Back
Topp