Vektnedgang

Floken

Forumet er livet
Hei alle super kvinner!

Tror ikke jeg har skrevet så mange innlegg her inne.
Meg å mannen har 5 års prøving bak oss, utallige gyn undersøkelser og for samtale på Haukeland. Vi får ikke starte IVF prosessen før jeg har gått ned ca 15 kilo og har en BMI på under 30. selvom jeg vet viktigheten av å være noenlunde normalvektig i forhold til både stimulering, svangerskap osv osv så føler jeg plutselig at hovedproblemet plutselig er lagt over på meg og at ting føles ganske urettferdig.
Kort fortalt har legene ikke funnet noe i veien med meg. Jeg har stabile og normale sykluser, aldri hatt noe problemer nedentil, har hatt 2 normale svangerskap tidligere med normale fødsler. Mannen derimot har et veldig lavt antall sædceller såpass lavt at å få barn på egenhånd er sjansen = 0.
Vi har ikke barn sammen, og ønsker oss sårt det. Og den sorgen dette medfører er stor. Så nå er det bare en ting å gjøre..
Og det e å gå ned i vekt. Har aldri slanket meg tidligere og alltid vært slik jeg er så er redd jeg ikke vil klare det..
Er der noen her som vil dele erfaringer vedr vektreduksjon? Eller er det noen her inne som er i samme båt?
 
Jeg har gått ned 16kg fra januar til nå. Jeg fikk samme krav fra St. Olavs. Til meg hjalp det veldig å ha noen som hjalp med å kickstarte vektnedgangen. Jeg valgte å bruke ElitePT. Fikk matplan og treningsplan. Spiste mye samme som jeg vanligvis gjør, men i mindre mengder og med mer riktig oppbygging av måltidet. Nok proteiner osv. I tillegg begynte jeg med styrketrening som de satt opp. Hjalp veldig til meg:happy:
Så forrige uke var jeg lett nok, og fikk komme inn. Er nå i gang med et fryseforsøk med (forhåpentligvis) innsett om en uke:D
 
Så fantastisk!!! Så flink du har vært! Masse lykke til med fryseforsøket! <3
 
Spiste regelmessig, mindre søtsaker og turer gjorde jeg under våre forsøk. Fikk også metformin av klinikk pga noe insulingreier. Gikk ned 5-6 kg. Vekten min forsvant med 10 kg (fra startvekt) etter fødsel, så ikke helt svar på spørsmålet ditt.

Gikk privat og fikk oppstart selv med en bmi på 32.
Så hvis du ikke har tålmodighet til å vente på vektnedgang og har økonomi til det, kan jeg anbefale deg å høre med privatklinikk.

Lykke til!
 
Sniker.

Jeg gikk ned ni kg på ca to mnd før jeg ble gravid, ved hjelp av lavkarbo og Metformin. Gikk tur i ny og ne, men ellers ingen trening. For meg ble det stress å telle kalorier, jeg følte meg konstant sulten og ble veldig opphengt i tellingen. Lavkarbo fungerte bedre, og jeg kunne spise meg god og mett. Veide meg hver lørdag formiddag, noe som gjorde at jeg automatisk modererte meg mer i helgene. Jeg koste meg med god samvittighet i helgene, men med topp motivasjon ble det automatisk litt mindre kos enn til vanlig ☺️

Lavkarbo er omdiskutert. For meg var det bra, til tross for at jeg elsker alt som har med bakst og hvete å gjøre. Jeg visste at det var en streng og midlertidig periode, og lagde gode alternativer. Jeg fikk mer overskudd, ble raskere og lengre mett (mer næringstett mat) og merket at jeg hadde mindre vann i kroppen. Jeg har ikke lagt på meg igjen selvom jeg ikke lenger spiser fullstendig lavkarbo. Har mange erfaringer og tips og deler mer enn gjerne hvis det er interessant. Jeg har tidligere slitt med å gå ned i vekt, men jeg hadde det veldig fint i denne perioden.

Heier på deg! :love017 Hilsen en som hadde forsont seg med at «jeg kommer aldri til å klare å gå ned i vekt». Vår største hindring og utfordring er ofte oss selv! God klem ♥️
 
Tusen takk for gode tips og råd. Prøver meg nå på et karbo redusert kosthold, ser ut til at vekten går rette veien. Så er der vell bare å smøre seg med en god dose tolmodighet og viljestyrkexsmile9
 
Jeg har gått ned 16kg fra januar til nå. Jeg fikk samme krav fra St. Olavs. Til meg hjalp det veldig å ha noen som hjalp med å kickstarte vektnedgangen. Jeg valgte å bruke ElitePT. Fikk matplan og treningsplan. Spiste mye samme som jeg vanligvis gjør, men i mindre mengder og med mer riktig oppbygging av måltidet. Nok proteiner osv. I tillegg begynte jeg med styrketrening som de satt opp. Hjalp veldig til meg:happy:
Så forrige uke var jeg lett nok, og fikk komme inn. Er nå i gang med et fryseforsøk med (forhåpentligvis) innsett om en uke:D

Krav om under 30 i bmi på st.olavs? Gynekologen min mente det var under 32 :(
 
Krav om under 30 i bmi på st.olavs? Gynekologen min mente det var under 32 :(
Syns også det er veldig spesielt at det praktiseres forskjellige BMI grenser her i landet. Den forstår jeg ikke..
 
Syns også det er veldig spesielt at det praktiseres forskjellige BMI grenser her i landet. Den forstår jeg ikke..

Ja, jeg har vært nøye med å holde meg under 32 ettersom det var grensen jeg fikk høre.. Vi er henvist til st.olavs, så om det er under 30 der så har jeg en jobb å gjøre :yuck:
 
Hei alle super kvinner!

Tror ikke jeg har skrevet så mange innlegg her inne.
Meg å mannen har 5 års prøving bak oss, utallige gyn undersøkelser og for samtale på Haukeland. Vi får ikke starte IVF prosessen før jeg har gått ned ca 15 kilo og har en BMI på under 30. selvom jeg vet viktigheten av å være noenlunde normalvektig i forhold til både stimulering, svangerskap osv osv så føler jeg plutselig at hovedproblemet plutselig er lagt over på meg og at ting føles ganske urettferdig.
Kort fortalt har legene ikke funnet noe i veien med meg. Jeg har stabile og normale sykluser, aldri hatt noe problemer nedentil, har hatt 2 normale svangerskap tidligere med normale fødsler. Mannen derimot har et veldig lavt antall sædceller såpass lavt at å få barn på egenhånd er sjansen = 0.
Vi har ikke barn sammen, og ønsker oss sårt det. Og den sorgen dette medfører er stor. Så nå er det bare en ting å gjøre..
Og det e å gå ned i vekt. Har aldri slanket meg tidligere og alltid vært slik jeg er så er redd jeg ikke vil klare det..
Er der noen her som vil dele erfaringer vedr vektreduksjon? Eller er det noen her inne som er i samme båt?

Jeg går på Roede kurs. Jeg har vært ærlig med kurslederen med hvorfor jeg skal ned i vekt og den psykiske påkjenningen. Det fungerer veldig bra for meg - det er jo mange metoder å følge for å gå ned i vekt på om dagen men det jeg syns er fint med dette kurset er at det er vanlig mat, fokus på det man gjør riktig og lære av erfaringer når man ikke tar så gode valg. Jeg gikk på kurs igjennom fryseforsøkene og tror det hjalp mye på å holde vekta i det minste. (Aldri vært så søtsugen noen gang som på de medisinene jeg gikk på da).


Syns også det er sårt med at vekta blir brukt «mot» meg i denne prossesen, det er tøft nok fra før men jeg håper du finner en god metode og kommer i mål med vekta!
Det står jo retningslinjer på helsenorge om kosthold, så hvis du og mannen din starter med å følge det, eller gjør det med noen venninner så kanskje det hjelper litt å være flere når der blir vanskelig <3
 
Back
Topp